BİS605 - BİYOİSTATİSTİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİYOİSTATİSTİK BİS605 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları) Prof. Dr. Erdem KARABULUT, Prof. Dr. Pınar ÖZDEMİR, Dr. Öğr. Üyesi Osman DAĞ 
Dersin amacıTemel istatistiksel kavramlar ve yöntemleri, sağlık alanına özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye öğretmek, kendi alanındaki literatürü istatistiksel açıdan anlamasını ve değerlendirmesini sağlamak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Uygun temel istatistiksel çözümlemelere karar verir,
  2. Hesaplamaları ve analizleri kendi başına yapar,
  3. Sonuçları yorumlar,
  4. Kendi alanındaki literatürde yer alan istatistiksel çözümlemeleri kavrar,
  5. Kendi alanındaki literatürde yer alan istatistiksel çözümlemeleri eleştirir.
  6. Daha ileri düzeydeki istatistik dersleri için yeterli kuramsal ve uygulama temeline sahip olur.
Dersin içeriği1. Temel istatistik kavramlar,
2. Tanımlayıcı ölçüler,
3. Kuramsal dağılışlar (Normal dağılım),
4. Örneklem dağılışları,
5. Temel araştırma yöntemleri,
6. Temel örnekleme yöntemleri,
7. Hipotez testleri,
8. İlişki ölçüleri,
9. Doğrusal regresyon analizi, 
Kaynaklar1. Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2010.
2. Özdamar K. Pasw ile Biyoistatistik. Kaan Kitabevi, Eskişehir, 2013.
3. Alpar R. Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle UYGULAMALI İSTATİSTİK ve GEÇERLİK-GÜVENİRLİK. Detay Yayıncılık, Ankara, 2018.
4. Daniel, Wayne W. Biostatistics 9th Edition, New York: John Wiley&Sons, 2013. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTemel istatistiksel kavramlar; istatistik, biyoistatistik, biyoistatistiğin kullanım alanları, evren, örneklem, istatistik, parametre, veri, değişken, veri tipleri, vb.
2. HaftaTanımlayıcı istatistikler; Verilerin sınıflandırılması, ortalama ve konum ölçüleri, histogram, çubuk grafik, dal-yaprak grafiği, kutu grafiği, vb.
3. HaftaTanımlayıcı İstatistikler: Yaygınlık ölçüleri, ortalama±standart sapma grafikleri, vb.
4. HaftaDeğişkenler arasındaki ilişkilerin tablo ve grafiklerle incelenmesi: Çapraz tablolar, tanımlayıcı ölçülere (ortalama, standart sapma, vb.) göre tablolar, temel grafik gösterimlerin çok değişkenli uygulamaları, saçılım grafikleri, vb.
5. HaftaStandartlaştırma (z ve T skorları). Kuramsal dağılışlar: Normal dağılım, normallik dönüşümleri. Normallik testleri ve grafikleri. Örneklem dağılışları ve güven aralıkları: Ortalamanın ve oranın örneklem dağılışı, güven aralıkları ve yorum
6. HaftaI. ARA SINAV
7. HaftaAraştırma yöntemleri. Hipotez testlerine giriş:Hipotez testinin amacı, aşamaları, hataları, p ve alfa değerleri, güç, etki büyüklüğü, karar verme süreci
8. HaftaHipotez testleri: Parametrik ve parametrik olmayan tek örneklem testleri. Parametrik ve parametrik olmayan bağımsız iki örneklem testleri.
9. HaftaHipotez testleri: Parametrik ve parametrik olmayan bağımsız k örneklem testleri
10. HaftaHipotez testleri: Parametrik ve parametrik olmayan bağımlı iki örneklem testleri. Parametrik ve parametrik olmayan bağımlı k örneklem testleri.
11. Hafta2. ARA SINAV
12. Haftaİlişki ölçüleri: Pearson korelasyon katsayısı, Spearman korelasyon katsayısı, Phi, Cramer V, Eta, vb. katsayılar.
13. HaftaBasit ve çoklu doğrusal regresyon analizi.
14. HaftaBasit ve çoklu doğrusal regresyon analizi ve makale inceleme
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler1230
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler12448
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11616
Toplam İş Yükü4339210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. 1. Aşı teknolojisi alanında uzmanlık düzeyinde güncel, kanıta dayalı ve bilimsel bilgi ve beceri elde eder, bu alandaki yenilikleri takip eder ve üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.X    
2. 2.Araştırma tekniklerini ve istatistiksel yöntemleri bilerek bilimsel bir çalışma planlayabilir, karşılaşacağı sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilir.    X 
3. 3. Aşı geliştirmede preklinik ve klinik çalışmaların gerekliliklerini bilir.  X  
4. 4. Aşı teknolojisinde kullanılan cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur.  X   
5. 5. Aşı teknolojisi alanında özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirecek deneysel tasarım yapabilir, uygulayabilir ve elde edilen verileri analiz ederek özgün bilimsel makaleler yazar.  X  
6. 6. Aşı üretiminde iyi laboratuvar uygulamaları (GLP) ve iyi üretim uygulamaları (GMP) prensiplerini bilir. X   
7. 7. Aşının üretimi ve ticarileşmesiyle ilgili yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur.  X   
8. 8. Aşı teknolojisinde disiplinler arası etkileşimi kavrar, karşılaşacağı problemlere uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak farklı bakış açılarından çözüm üretir. X   
9. 9. Aşı teknolojisi alanında sistematik bir yaklaşımla bilimsel bilgiye ulaşır, eleştirel bir bakış açısıyla sentez yapar ve elde ettiği bilgileri uzman kişilerle tartışabilir, savunabilir ve bu bilgileri toplum yararına kullanır.  X   
10. 10. Ulusal ve uluslararası bilimsel projelerde yürütücü veya araştırmacı olarak görev alır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek