İSG710 - İŞ HİJYENİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İŞ HİJYENİ | İSG710 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 2 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ali Naci Yıldız, Doç. Dr. Sibel Kıran, Doç. Dr. Selim Sanin | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, iş hijyeni kavramını, kapsamını, işyerinde sık karşılaşılan ve sağlık için risk oluşturduğu düşünülen faktörleri/maddeler, işyerinde sık karşılaşılan kimyasal, fiziksel, psikolojik ve biyolojik sağlık tehlikeleri ve uygun kontrol önlemlerinin öğrenilmesidir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | iş hijyeni kavramı, kapsamı, işyerinde sık karşılaşılan ve sağlık için risk oluşturduğu düşünülen faktörleri/maddeler,işyerinde hava kaynaklı kontaminantların ölçüm ilkeleri ve numune alma yöntemleri, işyerinde sık karşılaşılan kimyasal, fiziksel, psikolojik ve biyolojik sağlık tehlikeleri ve uygun kontrol önlemleri | |||||
Kaynaklar | 1. Adrian Hirst. Basic Principles in Occupational Hygiene. Hirst Consulting Ltd, UK, 2010. 2. Hughes P, Ferrett E. Introduction to Health and Safety at Work. 5th Ed. Waltham, Elsevier 2011. 3. Supervisors Safety Manual. 9th Ed, USA, National Safety Council, 1997. 4. Stranks J. The Handbook of Health and Safety Practice. 7th Ed, Pearson, Edinburg, 2003. 5. Guidotti TL. Global Occupational Health. New York, Oxford University Press, 2011. 6. Sadhra SS, Rampal KG. Occupational Health, Risk Asses 7. Encyclopedia of Occupational Health and Safety-ILO, 1997 8. Occupational Health, Levy, Wegman, 2000 9. Oxford Textbook of Public Health, 5th Edition. (Eds) Detels R, Beaglehole R, Lansang MA, Gulliford M. Oxford University Press. 2011 10. Maxcy-Rosenau-Last Public Health & Preventive Medicine, 15th Edition. (Eds) Wallace RB, Kohatsu N. The McGraw-Hill Companies, USA, 2008. 11. İş Sağlığı ve Güvenliği, N. Bilir, AN. Yıldız, Hacettepe Üniversitesi Yayını, 2014. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, dersin amaçları ve öğrenme hedeflerinin tartışılması |
2. Hafta | İş hijyeni kavramı |
3. Hafta | İş hijyenisti |
4. Hafta | İşyerinde tehlikelerin değerlendirilmesi |
5. Hafta | Örnekleme |
6. Hafta | Tehlikeli madde/işlemlere örnekler |
7. Hafta | Kimyasal sağlık tehlikeleri ve risk kontrolü-1 |
8. Hafta | Kimyasal sağlık tehlikeleri ve risk kontrolü-2 |
9. Hafta | Biyolojik sağlık tehlikeleri ve risk kontrolü-1 |
10. Hafta | Biyolojik sağlık tehlikeleri ve risk kontrolü-2 |
11. Hafta | Fiziksel sağlık tehlikeleri ve risk kontrolü-1 |
12. Hafta | Fiziksel sağlık tehlikeleri ve risk kontrolü-2 |
13. Hafta | İşyerinde kişisel koruyucu donanım kullanımı |
14. Hafta | Seminer sunumu |
15. Hafta | Genel değerlendirme |
16. Hafta | FINAL SINAVI |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 20 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 17 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 25 | 25 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 12 | 24 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 19 | 19 |
Toplam İş Yükü | 46 | 64 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili güncel ve ileri düzeydeki bilgilere sahiptir, bunları uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirir. | X | ||||
2. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirilmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki gelişmeler, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir | X | ||||
4. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidir. | X | ||||
5. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır. | X | ||||
6. İş Sağlığı ve Güvenliği alanına yenilik getiren bir uygulamaya ilişkin ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamaya ilişkin özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular | X | ||||
7. Uzmanlık bilgilerini ve becerilerini kullanarak İş Sağlığı ve Güvenliği alanında sorunları bilimsel yöntemlerle tespit eder, özgün çözümler üretir ve politika önerileri geliştirir. | X | ||||
8. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında bir araştırmayı planlama, yürütme, analiz ve değerlendirmede üst düzey becerilere sahiptir. | X | ||||
9. Alanında yaptığı çalışmanın raporunun hazırlanması, ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli dergilerde yayımlanması ve bilimsel toplantılarda sunum becerilerine sahiptir | X | ||||
10. İş Sağlığı ve Güvenliği alanına yenilik getiren ya da alanı geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alana katkıda bulunur. | X | ||||
11. Alanıyla ilgili bilimsel makaleleri bağımsız olarak değerlendirebilir ve özel durumlar için çıkarımlar yapar. | X | ||||
12. Alanıyla ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır, gerektiğinde liderlik yapar. | X | ||||
13. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey bilişsel süreçleri kullanarak iş sağlığı ve güvenliği alanıyla ilgili yeni düşünce, yöntem ve yaklaşımlar geliştirir. | X | ||||
14. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri dünya ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir ve toplum yararına kullanır | X | ||||
15. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek