İHA621 - İNSAN HAKLARI: KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İNSAN HAKLARI: KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ İHA621 3. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Eleştirme, Ödev sunumu  
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıDersin amacı, pratikte kriter oluşturan insan hakları kavramını çeşitli yönlerden aydınlatmak; insan haklarına ilk önce etik ilkeler olarak, sonra da hukukun temel öncülleri olarak dikkat çekmek ve bundan çıkarılacak sonuçlardan bazılarını tartışmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. ? İnsan hakları kavramının bilgisini edinmek ? İnsan haklarının neden korunması gerektiğini temellendirebilecek duruma gelmek ? İnsanın değeri, insan onuru gibi kavramların, insan haklarının temelini oluşturduğunu görebilmek ? Etik ilkeler olarak insan haklarının pratik için gerektirdiklerini görebilmek ? İnsan haklarının hukukun ana öncülleri ve devletin temellerini oluşturmasının ne anlama geldiğini bilmek
  2. ? Laikliğin insan haklarının korunabilmesiyle ilgisini kurmak ? İnsan hakları ile kültürel normları ayırdedebilmek ? Farklı türden insan haklarının farklı koruma yollarını öğrenmiş olmak ? Yaşama hakkı ve günümüzde gerektirdikleri üzerinde düşünmüş olmak ? Düşünce özgürlüğünü yaygın anlama biçimini pratikteki sonuçları bakımından düşünmüş olmak
  3. ? Kültür hakkı ile kültürel haklar arasındaki farkı ve bu farkı görebilmenin pratik için yarattığı farklı sonuçları görebilecek duruma gelmiş olmak ? Öğrendiği kavramlara dayanarak, dikkat çekmeyen insan hakları ihlallerini görebilmek
Dersin içeriği? Bu derste insan hakları kavramı, insan hakları sınıflamaları ve tek tek haklar ile özgürlüklerin kavramsal içeriği incelenecek ve bu kavramların ölçüt oluşturma özelliği tartışılacaktır. 
Kaynaklar? Güriz, Adnan (2000) (ed.), Adalet Kavramı, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
? Kaboğlu, İbrahim Özden (2002). Özgürlükler Hukuku, İstanbul: İmge Yayınevi.
? Kuçuradi, İoanna (2007). İnsan Hakları, Kavramı ve Sorunları, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
? Kuçuradi, İoanna (ed.) (1982). İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Ankara:Türkiye Felsefe KurumuYayınları.
? Kuçuradi, İoanna ve Peker, Bülent (ed.) (2004). Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye?de ve Dünyada İnsan Hakları, Hacettepe Üniversitesi İnsan Hakları ve Felsefesi Uygulama ve Araştırma Merkezi UNESCO İnsan Hakları Felsefe Kürsüsü, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
? Kuçuradi, İoanna (ed.) (2004). Yirmibirinci Yüzyılın Başında İnsan Haklarına Yönelik Tehditler, Hacettepe Üniversitesi İnsan Hakları ve Felsefesi Uygulama ve Araştırma Merkezi-UNESCO İnsan Hakları için Felsefe Kürsüsü, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaHak ve Adalet Kavramları
3. HaftaEtik İlkeler Olarak İnsan Hakları ve İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi
4. Haftaİnsan Onuru ve İnsan Hakları Kavramı
5. HaftaHenry Shue'nun Temel Haklar Kavramı, İnsan Haklarının Hak Olarak Özellikleri
6. HaftaLaiklik ve İnsan Hakları
7. HaftaHukukun Temel İlkeleri Olarak İnsan Hakları
8. HaftaDevlet ve İnsan Hakları
9. HaftaHak Çeşitleri ve Hak Sınıflamaları
10. HaftaYaşama Hakkı ve Gerektirdikleri
11. HaftaDüşünce Özgürlüğü Hakkı
12. HaftaEğitim Hakkı, Sağlık Hakkı ve Gerektirdikleri
13. HaftaGrup Hakları, Kültürel Haklar ve Kültür Hakkı
14. HaftaSömestre Sonunda Ulaşılan Nokta
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı240
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14798
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3180210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine ve insan hakları alanında edindiği bilgilere dayanarak, geldiği alanın sorunlarının insan haklarıyla bağlantısını kurar.     X
2. Karşılaştığı sorunlara insan hakları bilgisine dayanarak çözümler üretir.    X 
3. İnsan hakları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri işbaşında kullanabilecek duruma gelir.     X
4. Mesleğini icra ederken karşılaştığı karmaşık sorunlara insan haklarına dayalı bir yaklaşımla ve sorumluluk bilinciyle çözüm üretir.    X 
5. Edindiği bilgileri ve insan hakları alanındaki çalışmaları, güncel problemlerle ilişkilendirerek, gerek alanındaki gerek alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel biçimlerde sistemli olarak aktarır.     X
6. İnsan hakları alanında kazanacağı uzmanlık bilgisi ve becerilerine dayanarak, sosyal sorunları değerlendirir, gerektiğinde de yönlendirir.    X 
7. Uzmanlık alanındaki çalışmalarında alana özgü yetkinliğini oluşturan bilgileri değerlendirirken etik değerleri gözetir     X
8. Her türlü biçimde inceleme ve araştırmada etik ve insan hakları bilgisini temele alır.     X
9. İnsan hakları alanındaki uzmanlık bilgisini kullanarak, sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme etkinliklerini yönetir.    X 
10. İnsan hakları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve topluma hizmet alanlarında kullanır    X 
11. Çevresinde insan hakları duyarlılığının geliştirilmesi için uzmanlık bilgisini kullanır.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek