İHA621 - İNSAN HAKLARI: KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İNSAN HAKLARI: KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ | İHA621 | 3. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Eleştirme, Ödev sunumu | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, pratikte kriter oluşturan insan hakları kavramını çeşitli yönlerden aydınlatmak; insan haklarına ilk önce etik ilkeler olarak, sonra da hukukun temel öncülleri olarak dikkat çekmek ve bundan çıkarılacak sonuçlardan bazılarını tartışmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ? Bu derste insan hakları kavramı, insan hakları sınıflamaları ve tek tek haklar ile özgürlüklerin kavramsal içeriği incelenecek ve bu kavramların ölçüt oluşturma özelliği tartışılacaktır. | |||||
Kaynaklar | ? Güriz, Adnan (2000) (ed.), Adalet Kavramı, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. ? Kaboğlu, İbrahim Özden (2002). Özgürlükler Hukuku, İstanbul: İmge Yayınevi. ? Kuçuradi, İoanna (2007). İnsan Hakları, Kavramı ve Sorunları, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. ? Kuçuradi, İoanna (ed.) (1982). İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Ankara:Türkiye Felsefe KurumuYayınları. ? Kuçuradi, İoanna ve Peker, Bülent (ed.) (2004). Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye?de ve Dünyada İnsan Hakları, Hacettepe Üniversitesi İnsan Hakları ve Felsefesi Uygulama ve Araştırma Merkezi UNESCO İnsan Hakları Felsefe Kürsüsü, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. ? Kuçuradi, İoanna (ed.) (2004). Yirmibirinci Yüzyılın Başında İnsan Haklarına Yönelik Tehditler, Hacettepe Üniversitesi İnsan Hakları ve Felsefesi Uygulama ve Araştırma Merkezi-UNESCO İnsan Hakları için Felsefe Kürsüsü, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş |
2. Hafta | Hak ve Adalet Kavramları |
3. Hafta | Etik İlkeler Olarak İnsan Hakları ve İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi |
4. Hafta | İnsan Onuru ve İnsan Hakları Kavramı |
5. Hafta | Henry Shue'nun Temel Haklar Kavramı, İnsan Haklarının Hak Olarak Özellikleri |
6. Hafta | Laiklik ve İnsan Hakları |
7. Hafta | Hukukun Temel İlkeleri Olarak İnsan Hakları |
8. Hafta | Devlet ve İnsan Hakları |
9. Hafta | Hak Çeşitleri ve Hak Sınıflamaları |
10. Hafta | Yaşama Hakkı ve Gerektirdikleri |
11. Hafta | Düşünce Özgürlüğü Hakkı |
12. Hafta | Eğitim Hakkı, Sağlık Hakkı ve Gerektirdikleri |
13. Hafta | Grup Hakları, Kültürel Haklar ve Kültür Hakkı |
14. Hafta | Sömestre Sonunda Ulaşılan Nokta |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 31 | 80 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine ve insan hakları alanında edindiği bilgilere dayanarak, geldiği alanın sorunlarının insan haklarıyla bağlantısını kurar. | X | ||||
2. Karşılaştığı sorunlara insan hakları bilgisine dayanarak çözümler üretir. | X | ||||
3. İnsan hakları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri işbaşında kullanabilecek duruma gelir. | X | ||||
4. Mesleğini icra ederken karşılaştığı karmaşık sorunlara insan haklarına dayalı bir yaklaşımla ve sorumluluk bilinciyle çözüm üretir. | X | ||||
5. Edindiği bilgileri ve insan hakları alanındaki çalışmaları, güncel problemlerle ilişkilendirerek, gerek alanındaki gerek alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel biçimlerde sistemli olarak aktarır. | X | ||||
6. İnsan hakları alanında kazanacağı uzmanlık bilgisi ve becerilerine dayanarak, sosyal sorunları değerlendirir, gerektiğinde de yönlendirir. | X | ||||
7. Uzmanlık alanındaki çalışmalarında alana özgü yetkinliğini oluşturan bilgileri değerlendirirken etik değerleri gözetir | X | ||||
8. Her türlü biçimde inceleme ve araştırmada etik ve insan hakları bilgisini temele alır. | X | ||||
9. İnsan hakları alanındaki uzmanlık bilgisini kullanarak, sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme etkinliklerini yönetir. | X | ||||
10. İnsan hakları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve topluma hizmet alanlarında kullanır | X | ||||
11. Çevresinde insan hakları duyarlılığının geliştirilmesi için uzmanlık bilgisini kullanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek