TDE796 - TÜRKÇENİN TARİHSEL DÖNEMLERİNE AİT ESERLER ÜZERİNE İNCELEMELER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRKÇENİN TARİHSEL DÖNEMLERİNE AİT ESERLER ÜZERİNE İNCELEMELER | TDE796 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim üyeleri | |||||
Dersin amacı | Bu ders ile öğrenci; Türkçenin gelişim sürecini izleyebilecek, eserlerini ve dil özelliklerini takip edebilecek, örnek metinleri tahlil edebilecektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Türkçenin dönemleri Türk dil ve lehçeleri Türkçenin tarihsel dönemlerine ait metinler Türkçenin tarihi | |||||
Kaynaklar | Benzing, J. Altay Filolojisi ve Türkoloji Etüdlerine Kılavuz, Çev. Sabit S. Paylı, TDAY-Belleten, s. 131-177, 1957, Ankara. Akar, A. (2005) Türk Dili Tarihi, İstanbul. Caferoğlu, A. (1988) Türk Dili Tarihi, İstanbul. Ercilasun, A. B. (2005) Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara. Tekin, T.-M. Ölmez (2014) Türk Dilleri Giriş, Ankara. Üstüner, A. (2015) Türkçenin Tarihî Gelişmesi, İstanbul. Prof. Dr. Faruk K. Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, İstanbul, 1994 . C. KERSLAKE, Ottoman Turkish, Turkic Languages, London and New-York, 1998. Prof. Dr. Zeynep KORKMAZ, XI-XIII. yüzyıllar arasında Oğuzca, 1973. Prof. Dr. Mustafa ÖZKAN, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul, 2000. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kıpçaklar |
2. Hafta | Kıpçaklara ait eserler |
3. Hafta | Çağataylar |
4. Hafta | Çağatay metinleri |
5. Hafta | Ali Şir Nevaî |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Türklerin Anadolu'ya gelişi, Beylikler Dönemi ve Selçuklular |
8. Hafta | Eski Anadolu Türkçesine ait eserler |
9. Hafta | Dünyada Türkler |
10. Hafta | Türk dil ve lehçelerinin tasnifi |
11. Hafta | Tasnifler |
12. Hafta | Türk dil tarihinde önemli tarihler |
13. Hafta | Karşılaştırmalı metin inceleme (Orhon-Uygur-Karahanlı) |
14. Hafta | Karşılaştırmalı metin inceleme (Harezm-Kıpçak-Çağatay) |
15. Hafta | Karşılaştırmalı metin inceleme (Eski Anadolu Türkçesi ve diğerleri) |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 2 | 4 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 3 | 2 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 2 | 0 |
Proje | 1 | 22 | 22 |
Ödevler | 5 | 35 | 175 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 15 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 28 | 115 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir. | X | ||||
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur. | X | ||||
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur | X | ||||
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır. | X | ||||
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir. | X | ||||
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır. | X | ||||
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek