KAY773 - OSMANLI'DAN ERKEN CUMHURİYET'E YAPISAL DÖNÜŞÜMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
OSMANLI'DAN ERKEN CUMHURİYET'E YAPISAL DÖNÜŞÜMLER | KAY773 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Elemanları | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı Osmanlı İmparatorluğu'ndan Erken Cumhuriyet dönemine kadar geçen süreçte gerçekleşen modernleşme, değişim ve dönüşüm hareketlerinin daha derinlemesine anlaşılmasını ve tartışılmasını sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Osmanlı İmparatorluğu'ndaki değişimler ve dönüşümler, Dünyada gerçekleşen kapitalist dönüşümün yansımasıdır. Kapitalist dönüşüm perspektifi üzerinden Osmanlı Devleti'nin 16. yüzyıldan Erken Cumhuriyet dönemine kadarki toplumsal, siyasal ve ekonomik dönüşümleri tartışılacaktır. | |||||
Kaynaklar | Alkan, M. (2004). "İmparatorluk'tan Cumhuriyet'e Modernleşme ve Ulusçuluk Sürecinde Eğitim Osmanlı ve Türk Olmak". Osmanlı Geçmişi ve Bugünün Türkiye'si Kemal Karpat (ed.) (s. 73-242) içinde. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. Demirbaş, O. (2009). "İttihat ve Terakki Cemiyeti ve Millî Mücadele". Atatürk Kültür, Dil ve Tariih Yüksek Kurumu Atatürk Araştirma Merkezi 90. Yılında Millî Mücadele Sempozyumlari Bildiriler, Afyon Kocatepe Üniversitesi. Findley, C. V. (2004). "'Süreklilik Yenilik Sentez' Osmanlı ve Türk Olmak". Osmanlı Geçmişi ve Bugünün Türkiyesi, Kemal Karpat (ed.) (s. 51-72) içinde. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. Frank, A. G. (1966). Development of Underdevelopment, New York: Montly Review Press. İnalcık, H. (2014a). "Tanzimat Nedir?". Tanzimat: Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu H. İnalcık ve M. Seyitdanlıoğlu (ed.) (s. 13-37) içinde. Ankara: Phoenix. Karpat, K. (2004). "Tarihsel Süreklilik, Kimlik Değişimi ya da Yenilikçi, Müslüman, Osmanlı ve Türk Olmak". Osmanlı Geçmişi ve Bugünün Türkiyesi Kemal Karpat (ed.) (s. 19-50) içinde. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. Mardin, Ş. (2014). "Tanzimat Fermanı'nın Manası Yeni Bir İzah Denemesi". Tanzimat: Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu H. İnalcık ve M. Seyitdanlıoğlu (ed.) (s. 109-127) içinde. Ankara: Phoenix. Oral, M. (2018). "Türk Kurtuluş Savaşı'nın Tarihsel Konumu". Mustafa Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Dergisi I(2): 3-16. Özel, S. (2009). "Millî Mücadele'den Kesitler". Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi 90. Yılında Millî Mücadele Sempozyumlari Bildirileri, Afyon Kocatepe Üniversitesi. Özgiray, A. (2009). "Kemalistlerin Doğu Politikası (1919-1922)". Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi 90. Yılında Millî Mücadele Sempozyumlari Bildirileri, Afyon Kocatepe Üniversitesi. Pamuk, Ş. (2020). Türkiye'nin 200 Yıllık Tarihi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Samir, A. (1977). Imperialism & Unequal Development. London: Monthly Review Press. Sönmez, E. (2016). "From Kanun-i Kadim (Ancient Law) To Umumun Kuvveti (Force Of People): Historical Context Of The Ottoman Constitutionalism". Middle Eastern Studies 52(1): 116-134. Tekiner, A. (2010). "İktidar, Söylem ve Kült: Atatürk Anıtları". Resmi Tarih Tartışmaları: Rejim ve Ritüelleri cilt 10 M. K. Kaynar (ed.) içinde. Ankara: Özgür Üniversite Yayınları. Toprak, Z. (2020). Atatürk ve Kurucu Felsefenin Erimi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Tunçay, M. (2015). Türkiye Cumhuriyeti'nde Tek-Parti Yönetiminin Kurulması (1923-1931). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Wallerstein, I. (1979). "The Ottoman Empire and the Capitalist World-Economy: Some Questions for Research". Review (Fernand Braudel Center) 2(3): 389-398. Yılmaz, H. (2008). "Kemalist Revolution and the Foundation of the One-Party Regime in Turkey: A political Analysis". Essays in Honor of Ergun Özbudun, Political Science, Vol. I, S. Yazıcı ve K. Gözler (ed.) (s. 535-564) içinde. Ankara: Yetkin Yayınevi. Zürcher, E. J. (2004). "Jön Türkler, Müslüman Osmanlılar ve Türk Milliyetçileri: Kimlik Politikaları: 1908-1938 Osmanlı ve Türk Olmak". Osmanlı Geçmişi ve Bugünün Türkiyesi Kemal Karpat, der. (s. 261-292) içinde. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş |
2. Hafta | Kapitalist Dönüşümü Anlamak: 16. Yüzyıl ve Dünyada Kapitalist Dönüşüm |
3. Hafta | Kapitalist Dönüşümü Anlamak: Rönesans, Reform, Aydınlanma |
4. Hafta | Kapitalist Dönüşümü Anlamak: Kapitalist Dönüşüme Osmanlı İmparatorluğu'nun Tepkisi |
5. Hafta | Kapitalist Dönüşümü Anlamak: Osmanlı İmparatorluğu'nda Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet |
6. Hafta | Kapitalizme Yapısal Uyum: Osmanlı İmparatorluğu'nun Dönüşümü (16. ve 19. Yüzyıllar) |
7. Hafta | Kapitalizme Yapısal Uyum: Osmanlı İmparatorluğu'nun Dönüşümü 19. Yüzyıl (Lale Devri'nden Gülhane Hatt-ı Hümayunu'na) |
8. Hafta | Tanzimat İnkılaplarını Anlamak: "Nizâm-ı Âlem" Düşünce Tarzından "Tanzimat Düşünce Tarzına" |
9. Hafta | İkinci Sanayi Devrimi, 1873 Krizi ve Osmanlı İmparatorluğu'nun Yapısal Uyum Süreci (1873'ten Dünya Savaşlarına Kadar) |
10. Hafta | Dünya Savaşlarının ve Dünya Sistemi'nin Dönüşümünün Ortasında: Ulusal Mücadele (Ulusal Mücadele "Ulusal" Bir Mücadele ve/veya Bir Mücadele midir?) |
11. Hafta | Millî Mücadelenin İki Dönemi ve Üç Düzeyi |
12. Hafta | İki Dünya Savaşının ve Dünya Sisteminin Dönüşümünün Ortasında, Erken Cumhuriyet Dönemi |
13. Hafta | "Tek" Kavramı ve "Tek Adam" |
14. Hafta | "Tek" Kavramı ve "Tek Parti" |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 25 | 25 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 10 | 140 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü | 44 | 66 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Alanının kuram ve uygulama bilgilerine üst düzeyde hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir. | X | ||||
2. Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve bu süreçte karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir. Özgün düşüncelerle alanına yenilik getirebilir. | X | ||||
3. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri bağımsız olarak yürütebilir, inisiyatif kullanır, gerektiğinde ekip çalışmasında sorumluluk üstlenir. | X | ||||
4. Alanındaki yeni gelişmeleri ve yayınları takip eder. Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. Bu süreçte yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir. | X | ||||
5. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili çok iyi düzeyde bilir ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Bilimsel yayın üreterek ve alanındaki ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak yaptığı sunumlarla bilime katkı sağlar. | X | ||||
6. Toplumsal sorumluluk anlayışı ile toplumu aydınlatma bilincine ve yetkinliğine sahiptir. Birikimini topluma yol göstermek için kullanmaya gayret eder. | X | ||||
7. Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne gerek ulusal gerek uluslararası düzeyde katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek