SLT631 - TOPLUMA DAYALI KATILIMCI ARAŞTIRMA İLKELERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TOPLUMA DAYALI KATILIMCI ARAŞTIRMA İLKELERİ SLT631 1. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)İletişim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyeleri 
Dersin amacı öğrencilerin epidemiyolojik araştırmaların yöntemleri, halk sağlığında topluma dayalı katılımcı araştırmanın (TDKA) teorileri, temel ilkeleri, gerekçeleri, stratejileri ve araştırmanın yürütülmesinde kilit noktalar konularında bilgi kazanmalarını sağlamaktır. Derste, halk sağlığındaki sosyal ve sağlık eşitsizliklerini anlama ve ele almadaki etkili yaklaşımlar ile toplumsal sağlığın geliştirilmesi için uygulanacak müdahalelerin inşasında ve toplum tarafından kabul edilebilirliğin artırılmasında uygulanabilir bir yaklaşım olarak toplum katılımının ve ortaklığın önemini vurgulayan bilgi ve becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. ? Epidemiyolojiyi ve kullanım alanlarını tanımlar
  2. ? Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini, kullanım alanlarını ve temel ilkelerini sayar
  3. ? TDKA ilkelerini tanımlar
  4. ? TDKA yürütmek için gerekçeleri ve uygunluk durumunu belirler
  5. ? TDKA yaklaşımlarının güçlü yanlarını ve kısıtlılıklarını değerlendirir
  6. ? TDKA?nın toplum temelli araştırmadan ve temel araştırmalardan olan farklılıklarını ayırt eder
  7. ? TDKA örneklerini inceleyerek TTKA uygulamalarının planlama, uygulama, aşamalarında uyulması gereken etik ilkeleri sıralar
  8. ? TDKA için topluluklarla ortaklıklar oluşturma ve sürdürme süreçlerini ve zorluklarını açıklar
Dersin içeriğiEpidemiyolojinin tanımı, kullanım alanları; epidemiyolojik araştırma yöntemleri; TDKA ilkeleri, gerekçeleri ve uygunluğu; TDKA yaklaşımlarının güçlü yanları ve kısıtlılıkları; TDKA ve temel araştırmaların farkları; TDKA?ların planlama, uygulama, sunum ve sonuçların aktarılması/politikalara dönüştürülmesi uygulamalarını eleştirel olarak değerlendirme; TDKA?nda araştırma etiği 
Kaynaklar? Israel BA, Eng E, Schulz AJ, & Parker EA (Eds). Methods in Community-Based Participatory Research (2nd ed.). Jossey-Bass, 2013. ISBN-10: 0787975621
? Wallerstein, N, Duran B, Oetzel J, Minkler M (eds). Community-based participatory research for health: From process to outcomes (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass 2018. ISBN-10: 1119258855.
? Jason LA, Glenwick DS. Handbook of Methodological Approaches to Community-Based Research. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods. New York: Oxford University Press 2016. ISBN 978?0?19?024365?4.
? Coughlin SS, Smith SA, Fernandez ME. Handbook of Community- Based Participatory Research. Canada: WebCom Inc. 2017. ISBN 9780190652234.
? Tezcan S. Temel Epidemiyoloji. Ankara: Hipokrat Kitapevi 2017. ISBN: 978-605-9160-54-4. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEpidemiyolojinin tanımı, kullanım alanları
Epidemiyolojik araştırmaların sınıflandırılması
2. HaftaTanımlayıcı Araştırmalar
Kesitsel araştırmalar, etik konular; makale tartışması
3. HaftaVaka-kontrol araştırmaları, etik konular; makale tartışması
Kohort Araştırmaları, etik konular; makale tartışması
4. HaftaMüdahale Araştırmaları (Deneysel Araştırmalar), etik konular; makale tartışması
5. HaftaTDKA ilkeleri; TDKA?da Toplumun ve Araştırmacıların Rolü
6. HaftaToplum Ortaklığının Oluşturulması ve Sürdürülmesi
7. HaftaToplumun Değerlendirilmesi ve Tanı
8. HaftaTDKA Örneklerinin Tartışılması
9. HaftaOrtaklıkların Dokümante Edilmesi ve Değerlendirilmesi
10. HaftaTDKA Yöntemleri
11. HaftaTDKA Yöntemleri
12. HaftaVerilerin Analizi ve Yorumlanması
13. HaftaTDKA?ın Politika Savunuculuğu ve Sosyal Adalet
14. HaftaKapasite Geliştirme ve Sürdürebilirlik
15. HaftaMakale Örnekleri; Genel Tartışma
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama410
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler120
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav170
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı030
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı070
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 16 3 48
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama4832
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)16696
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler13434
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3881240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sağlık, iletişim ve sağlık iletişimi alanındaki temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, yaklaşımlara ve kuramlara teorik ve uygulama düzeyinde kullanabilecek ve değerlendirecek seviyede hâkimdir.    X 
2. Sağlık iletişimi faaliyetleri gerçekleştirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.    X
3. Sağlık iletişiminin hem kişilerarası hem de medya boyutu hakkında bilgi sahibidir ve bu alandaki birikimini çalışmalarına yansıtır.  X  
4. Alanda kullanılan temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine sahiptir.     X
5. Sahip olduğu bu bilgilerle sağlık iletişimi alanında nicel ve nitel araştırma tekniklerini kullanarak araştırmalar tasarlar, uygular, araştırma sonuçlarını yorumlar ve yayınlar üretir.    X
6. Sahip olduğu bilgi birikimiyle sağlık iletişimi konusunda ortaya çıkan sorunları bilimsel ve güncel bilgilerle tartışır ve çözüm önerileri getirir.   X 
7. Etnik, cinsiyet ve kültürel farklılıklar taşıyan bireylere akademik ve mesleki etik kurallara ve ilkelere uygun davranır.     X
8. Sağlık iletişimi alanında geliştirilen güncel bilgiyi, yaklaşımları ve kaynakları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir, bu konulardaki tartışmalara katılır ve yeni bilgiler üretir.    X 
9. Çalışma alanıyla ilgili olarak disiplinler arası düşünür, sorgulama ve yorum yaparak değerlendirmede bulunur.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek