SLT631 - TOPLUMA DAYALI KATILIMCI ARAŞTIRMA İLKELERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TOPLUMA DAYALI KATILIMCI ARAŞTIRMA İLKELERİ | SLT631 | 1. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | İletişim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | öğrencilerin epidemiyolojik araştırmaların yöntemleri, halk sağlığında topluma dayalı katılımcı araştırmanın (TDKA) teorileri, temel ilkeleri, gerekçeleri, stratejileri ve araştırmanın yürütülmesinde kilit noktalar konularında bilgi kazanmalarını sağlamaktır. Derste, halk sağlığındaki sosyal ve sağlık eşitsizliklerini anlama ve ele almadaki etkili yaklaşımlar ile toplumsal sağlığın geliştirilmesi için uygulanacak müdahalelerin inşasında ve toplum tarafından kabul edilebilirliğin artırılmasında uygulanabilir bir yaklaşım olarak toplum katılımının ve ortaklığın önemini vurgulayan bilgi ve becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Epidemiyolojinin tanımı, kullanım alanları; epidemiyolojik araştırma yöntemleri; TDKA ilkeleri, gerekçeleri ve uygunluğu; TDKA yaklaşımlarının güçlü yanları ve kısıtlılıkları; TDKA ve temel araştırmaların farkları; TDKA?ların planlama, uygulama, sunum ve sonuçların aktarılması/politikalara dönüştürülmesi uygulamalarını eleştirel olarak değerlendirme; TDKA?nda araştırma etiği | |||||
Kaynaklar | ? Israel BA, Eng E, Schulz AJ, & Parker EA (Eds). Methods in Community-Based Participatory Research (2nd ed.). Jossey-Bass, 2013. ISBN-10: 0787975621 ? Wallerstein, N, Duran B, Oetzel J, Minkler M (eds). Community-based participatory research for health: From process to outcomes (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass 2018. ISBN-10: 1119258855. ? Jason LA, Glenwick DS. Handbook of Methodological Approaches to Community-Based Research. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods. New York: Oxford University Press 2016. ISBN 978?0?19?024365?4. ? Coughlin SS, Smith SA, Fernandez ME. Handbook of Community- Based Participatory Research. Canada: WebCom Inc. 2017. ISBN 9780190652234. ? Tezcan S. Temel Epidemiyoloji. Ankara: Hipokrat Kitapevi 2017. ISBN: 978-605-9160-54-4. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Epidemiyolojinin tanımı, kullanım alanları Epidemiyolojik araştırmaların sınıflandırılması |
2. Hafta | Tanımlayıcı Araştırmalar Kesitsel araştırmalar, etik konular; makale tartışması |
3. Hafta | Vaka-kontrol araştırmaları, etik konular; makale tartışması Kohort Araştırmaları, etik konular; makale tartışması |
4. Hafta | Müdahale Araştırmaları (Deneysel Araştırmalar), etik konular; makale tartışması |
5. Hafta | TDKA ilkeleri; TDKA?da Toplumun ve Araştırmacıların Rolü |
6. Hafta | Toplum Ortaklığının Oluşturulması ve Sürdürülmesi |
7. Hafta | Toplumun Değerlendirilmesi ve Tanı |
8. Hafta | TDKA Örneklerinin Tartışılması |
9. Hafta | Ortaklıkların Dokümante Edilmesi ve Değerlendirilmesi |
10. Hafta | TDKA Yöntemleri |
11. Hafta | TDKA Yöntemleri |
12. Hafta | Verilerin Analizi ve Yorumlanması |
13. Hafta | TDKA?ın Politika Savunuculuğu ve Sosyal Adalet |
14. Hafta | Kapasite Geliştirme ve Sürdürebilirlik |
15. Hafta | Makale Örnekleri; Genel Tartışma |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 20 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 70 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 8 | 32 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 16 | 6 | 96 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 34 | 34 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 38 | 81 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sağlık, iletişim ve sağlık iletişimi alanındaki temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, yaklaşımlara ve kuramlara teorik ve uygulama düzeyinde kullanabilecek ve değerlendirecek seviyede hâkimdir. | X | ||||
2. Sağlık iletişimi faaliyetleri gerçekleştirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | X | ||||
3. Sağlık iletişiminin hem kişilerarası hem de medya boyutu hakkında bilgi sahibidir ve bu alandaki birikimini çalışmalarına yansıtır. | X | ||||
4. Alanda kullanılan temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | ||||
5. Sahip olduğu bu bilgilerle sağlık iletişimi alanında nicel ve nitel araştırma tekniklerini kullanarak araştırmalar tasarlar, uygular, araştırma sonuçlarını yorumlar ve yayınlar üretir. | X | ||||
6. Sahip olduğu bilgi birikimiyle sağlık iletişimi konusunda ortaya çıkan sorunları bilimsel ve güncel bilgilerle tartışır ve çözüm önerileri getirir. | X | ||||
7. Etnik, cinsiyet ve kültürel farklılıklar taşıyan bireylere akademik ve mesleki etik kurallara ve ilkelere uygun davranır. | X | ||||
8. Sağlık iletişimi alanında geliştirilen güncel bilgiyi, yaklaşımları ve kaynakları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir, bu konulardaki tartışmalara katılır ve yeni bilgiler üretir. | X | ||||
9. Çalışma alanıyla ilgili olarak disiplinler arası düşünür, sorgulama ve yorum yaparak değerlendirmede bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek