BİK615 - BİYOKİMYADA KANTİTATİF PROBLEMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYADA KANTİTATİF PROBLEMLER | BİK615 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Diğer: Konferans tipi ders(%75), tartışma(%25) | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr.Özden Tacal, Doç.Dr. Kevser Biberoğlu | |||||
Dersin amacı | Ders, biyomoleküllerle yapılacak araştırmaların tasarımında, yürütülmesinde ve sonuçların değerlendirilmesinde gözetilecek temel teknik ve analitik incelikleri tanıtmayı; kontrollü, tekrarlanabilir ve sorgulanan konuya odaklı deney tasarımı konusunda beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. Teorik saatler, ağırlıklı olarak, teknik konuların tanıtım ve örneklenmesine ayrılmıştır. Öğrencilere her konuya ilişkin, sayısal işlem ya da yorum gerektiren, problem setleri ödev olarak dağıtılmakta; teorik saatlerin bir bölümü, problemlerin toplu halde tartışılmasına ayrılmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Derişim birimleri, çözeltiler. pH, önemi ve denetimi. Tamponlar, tampon etkileri. Asit-baz dengeleri ve biyomoleküler davranışa yansımaları: pH-iyon bileşimi ve pH-hız ilişkileri. Spektrofotometrik ve fluorimetrik izleme ve değerlendirme yöntemleri: Spektral inceleme, dalgaboyu seçimi, duyarlılık sınırları; miktar ve bileşim saptamaları, kimyasal ve fiziksel denge hesapları, temel kinetik değerlendirmeler. Enzim kinetiği ve izlenmesi: Temel katalitik model ve ilgili parametreler, ünite tarifi, ilk-hız değerlendirmeleri, inhibitör ve aktivatör etkileri. | |||||
Kaynaklar | 1. K. Moorty, ?Fundamentals of Biochemical Calculations? CRC Press, 2008. 2. I.H. Segel, "Biochemical Calculations", John Wiley-Sons, New York, 1976. 3. D. A. Skoog, D.M. West, ?Fundamentals of Analytical Chemistry?, Holt-Saunders, New York, 1976. 4. K.J. Laidler, ?Physical Chemistry with Biological Applications?, Benjamin-Cummings, California, 1978. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Derişim birimleri, çözeltiler |
2. Hafta | Asit-baz dengeleri |
3. Hafta | Tamponlar, tampon etkileri |
4. Hafta | Asit-baz dengeleri ve biyomoleküler davranışa yansımaları |
5. Hafta | Poliprotik biyomoleküller ve pH-davranış ilişkileri |
6. Hafta | Problem tartışması |
7. Hafta | Spektrofotometri ve uygulama alanları |
8. Hafta | Spektrofotometri (devamı) |
9. Hafta | Fluorimetri ve uygulama alanları |
10. Hafta | Ara sınav |
11. Hafta | Problem tartışması |
12. Hafta | Enzimatik kataliz: İlk-hız değerlendirmeleri |
13. Hafta | Enzimatik kataliz: Ligand etkilerinin incelenmesi |
14. Hafta | Enzimatik deney tasarımı-Problem tartışması |
15. Hafta | Genel sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 4 | 48 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 10 | 60 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 3 | 10 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 3 | 10 | 30 |
Toplam İş Yükü | 38 | 37 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Biyokimya alanında ayrıntılı biyomolekül ve metabolizma bilgilerine sahiptir, bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | ||||
2. Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular. | X | ||||
3. Laboratuvar güvenliği, biyokimyasal yöntemler vb. temel laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | ||||
4. Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar. | X | ||||
5. Profesyonel etik (fikri mülkiyet hakkı, akademik dürüstlük, insan ilişkilerinde etik: ayırımcılık yapmama, liyakat, özel hayata saygı vb.) ile araştırma ve yayın etiği konularını bilir ve uygular. | X | ||||
6. Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | ||||
7. Biyokimya alanının ilişkili olduğu diğer disiplinlerle etkileşimini kavrar ve kullanır. | X | ||||
8. Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak özel çalışma alanına uygular, ilgili deneyleri planlar, deneysel yaklaşımları uygular. | X | ||||
9. Yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | X | ||||
10. Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | X | ||||
11. Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | ||||
12. Biyokimya alanı ile ilgili güncel bir konuda seminer sunar. | X | ||||
13. Yaptığı çalışmaları bilimsel bir toplantıda sunar veya bir dergide yayımlar. | X | ||||
14. Biyokimya alanındaki bir makaleyi okur, anlar, yorumlar, eleştirebilir. | X | ||||
15. Biyokimya alanındaki gelişmeleri takip edebilecek İngilizce bilgisine sahiptir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek