TDE787 - KARŞILAŞTIRMALI DİLBİLİM
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI DİLBİLİM | TDE787 | Güz | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Genetik akrabalık ve dil ailelerinin belirlenmesinde hangi yöntemlerin kullanılabileceğini anlatmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dil ailelerinin belirlenmesinde kullanılan yöntemler, kriterler, Rekonstüksiyon ilkeleri Sesbilgisel rekonstüksiyon Biçimbilgisel rekonstrüksiyon Sözdizimsel rekonstüksiyon | |||||
Kaynaklar | Anttilla, Raimo (1989), Historical and Comparative Linguistics, gözden geçirilmiş 2. baskı, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/Philadelphia. Doerfer, Gerhard (1981), ?The Conditions for Proving the Genetic Relationship of Languages?, The Bulletin of the International Institute for Linguistic Sciences, Vol. II, No. 4. Fromkin, Victoria, Robert Rodman, Nina Hyams (2011), An Introduction to Language, 9. baskı, Wadsworth Cengage Learning, Australia, Brazil, Japon, Korea, Mexico, Singapore, Spain, United Kingdom, United States. Hock, H. Henrich, Brian D. Joseph (1996), Language History, Language Change and Language Relationship, An Introduction to Historical Comparative Linguistics, Mouton de Gruyter, Berlin, New York. Johanson, Lars (2007), Türk Dil İlişkilerinde Yapısal Etkenler, çev. N. Demir, TDK yayınları, Ankara. Koch, Harold (1996). "Reconstruction in Morphology". The comparative method reviewed:regularity and irregularity in language change 218-263. Eds. Mark Durie, Malcolm Ross. New York: Oxford University Press. Koch, Harold (2003). "Morphological reconstruction as an etymological method". Historical linguistics 2001: selected papers from the 15th International Conference on Historical Linguistics 271-291. Eds. Barry J. Blake and Kate Burridge Melbourne. 13?17 August 2001. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins. Koch, Harold (2015). "Morphological Reconstruction". The Routledge Handbook of Historical Linguistics 286-307. Eds. Claire Bowern, Bethwyn Evans. Routledge. Porzig, Walter (1995), Dil Denen Mucize, çev. Vural Ülkü, TDK yayınları, Ankara. Yılmaz, Emine (2012). "Türkiye Türkolojisi ve Karşılaştırma(ma)lı Dilbilim Çalışmaları". IV. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildirileri. Muğla, 22-24 Aralık 2011, c. II. s. 779-789. Muğla: Sıtkı Koçman Üniversitesi yay. Yılmaz, Emine (2017), "Biçimbilgisel Rekonstrüksiyon", ÇÜTAD, c. 2, sayı 1, s. 55-65. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ders içeriğinin ve kaynakların tanıtılması. |
2. Hafta | Karşılaştırmalı dilbilim nedir, diller nasıl karşılaştırılır? |
3. Hafta | Genetik akrabalık çalışmalarının başlangıcı ve tarihçesi. |
4. Hafta | Genetik akrabalık çalışmalarının Hint-Avrupa örneğindeki uygulaması. |
5. Hafta | Genetik akrabalık çalışmalarında seslerin karşılaştırılması 1. |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Genetik akrabalık çalışmalarında seslerin karşılaştırılması 2. |
8. Hafta | Genetik akrabalık çalışmalarında biçimlerin karşılaştırılması 1. |
9. Hafta | Genetik akrabalık çalışmalarında biçimlerin karşılaştırılması 2. |
10. Hafta | Genetik akrabalık çalışmalarında sözdiziminin karşılaştırılması. |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Genetik akrabalık çalışmalarında anlamsal karşılaştırma 1. |
13. Hafta | Genetik akrabalık çalışmalarında kökenbilim. |
14. Hafta | Genetik akrabalık çalışmaları ve rekonstrüksiyon. |
15. Hafta | Genel Değerlendirme |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 1 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Genel sınav | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 70 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 20 | 4 | 80 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 12 | 4 | 48 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 35 | 70 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü | 50 | 106 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir. | X | ||||
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur. | X | ||||
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur | X | ||||
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır. | X | ||||
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir. | X | ||||
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır. | X | ||||
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek