TDE787 - KARŞILAŞTIRMALI DİLBİLİM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KARŞILAŞTIRMALI DİLBİLİM TDE787 Güz 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıGenetik akrabalık ve dil ailelerinin belirlenmesinde hangi yöntemlerin kullanılabileceğini anlatmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; Genetik akrabalığın ne olduğu kavrar,
  2. Gnetik akrabalığın kanıtlanabilmesi için hangi kriterlerin kullanılması gerektiğini öğrenir.
Dersin içeriğiDil ailelerinin belirlenmesinde kullanılan yöntemler, kriterler,
Rekonstüksiyon ilkeleri
Sesbilgisel rekonstüksiyon
Biçimbilgisel rekonstrüksiyon
Sözdizimsel rekonstüksiyon 
KaynaklarAnttilla, Raimo (1989), Historical and Comparative Linguistics, gözden geçirilmiş 2. baskı, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/Philadelphia.
Doerfer, Gerhard (1981), ?The Conditions for Proving the Genetic Relationship of Languages?, The Bulletin of the International Institute for Linguistic Sciences, Vol. II, No. 4.
Fromkin, Victoria, Robert Rodman, Nina Hyams (2011), An Introduction to Language, 9. baskı, Wadsworth Cengage Learning, Australia, Brazil, Japon, Korea, Mexico, Singapore, Spain, United Kingdom, United States.
Hock, H. Henrich, Brian D. Joseph (1996), Language History, Language Change and Language Relationship, An Introduction to Historical Comparative Linguistics, Mouton de Gruyter, Berlin, New York.
Johanson, Lars (2007), Türk Dil İlişkilerinde Yapısal Etkenler, çev. N. Demir, TDK yayınları, Ankara.
Koch, Harold (1996). "Reconstruction in Morphology". The comparative method reviewed:regularity and irregularity in language change 218-263. Eds. Mark Durie, Malcolm Ross. New York: Oxford University Press.
Koch, Harold (2003). "Morphological reconstruction as an etymological method". Historical linguistics 2001: selected papers from the 15th International Conference on Historical Linguistics 271-291. Eds. Barry J. Blake and Kate Burridge Melbourne. 13?17 August 2001. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins.
Koch, Harold (2015). "Morphological Reconstruction". The Routledge Handbook of Historical Linguistics 286-307. Eds. Claire Bowern, Bethwyn Evans. Routledge.
Porzig, Walter (1995), Dil Denen Mucize, çev. Vural Ülkü, TDK yayınları, Ankara.
Yılmaz, Emine (2012). "Türkiye Türkolojisi ve Karşılaştırma(ma)lı Dilbilim Çalışmaları". IV. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildirileri. Muğla, 22-24 Aralık 2011, c. II. s. 779-789. Muğla: Sıtkı Koçman Üniversitesi yay.
Yılmaz, Emine (2017), "Biçimbilgisel Rekonstrüksiyon", ÇÜTAD, c. 2, sayı 1, s. 55-65. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers içeriğinin ve kaynakların tanıtılması.
2. HaftaKarşılaştırmalı dilbilim nedir, diller nasıl karşılaştırılır?
3. HaftaGenetik akrabalık çalışmalarının başlangıcı ve tarihçesi.
4. HaftaGenetik akrabalık çalışmalarının Hint-Avrupa örneğindeki uygulaması.
5. HaftaGenetik akrabalık çalışmalarında seslerin karşılaştırılması 1.
6. HaftaAra sınav
7. HaftaGenetik akrabalık çalışmalarında seslerin karşılaştırılması 2.
8. HaftaGenetik akrabalık çalışmalarında biçimlerin karşılaştırılması 1.
9. HaftaGenetik akrabalık çalışmalarında biçimlerin karşılaştırılması 2.
10. HaftaGenetik akrabalık çalışmalarında sözdiziminin karşılaştırılması.
11. HaftaAra sınav
12. HaftaGenetik akrabalık çalışmalarında anlamsal karşılaştırma 1.
13. HaftaGenetik akrabalık çalışmalarında kökenbilim.
14. HaftaGenetik akrabalık çalışmaları ve rekonstrüksiyon.
15. HaftaGenel Değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı670
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)20480
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler12448
Ara sınavlara hazırlanma süresi23570
Genel sınava hazırlanma süresi14545
Toplam İş Yükü50106300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.    X
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur    X
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir.     X
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek