TDE783 - 19. YÜZYIL TÜRK EDEBİYATINDA TOPLUMSAL CNS.ÇLŞ.

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
19. YÜZYIL TÜRK EDEBİYATINDA TOPLUMSAL CNS.ÇLŞ. TDE783 Güz 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. G. Gonca GÖKALP ALPASLAN 
Dersin amacı19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerde toplumsal cinsiyet rollerini incelemek, tartışmak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 19. yüzyıl Türk edebiyatında toplumsal cinsiyet rollerinin roman, şiir, tiyatro türlerinde nasıl kurgulandığını tespit edebilir, tartışabilir.
Dersin içeriği19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerde toplumsal cinsiyet rollerini inceleme 
KaynaklarAGACINSKI, Sylviane (1980) Cinsiyetler Siyaseti, Ankara: Dost
Kitapevi.
ATABEK, Erdal (?) Kışkırtılmış Erkeklik Bastırılmış Kadınlık,
İstanbul: Altın Kitaplar.
BEAUVOIR, Simone de (1993), Kadın- İkinci Cins- Evlilik Çağı,
İstanbul: Payel Yayınevi.
BERKTAY, Fatmagül (2000) Kadın Olmak, Yaşamak, Yazmak,
İstanbul: Pencere Yayınları.
BERKTAY, Fatmagül (2010) Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis
Yayınları.
BHASIN, K. (2003) Toplumsal Cinsiyet: Bize Yüklenen Roller (Çev.
K.Ay). İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları.
BUTLER, Judith (2007) Taklit ve Toplumsal Cinsiyete Karşı Durma,
Agora Kitaplığı.
BUTLER, Judith (2008) Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst
Edilmesi, (Çeviren: Başak Ertür), İstanbul: Metis Yayınları.
COHEN, D. (1995) Erkek Olmak (Çev. Yusuf Alogan), İstanbul: Alan
Yayıncılık.
CONNELL, R.W. (1998) Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum, Kişi
ve Cinsel Politika, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
ÇELEBİ, Nilgün (1990) Kadınlarımızın Cinsiyet Rolü Tutumları,
Konya: Toplum Kitapevi.
DÖKMEN, Zehra Y. (2004) Toplumsal Cinsiyet, Sistem Yayıncılık.
ECEVİT,Y., Tan, M., Sancar, S., Acuner, S. (2008). Türkiye?de
Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği: Sorunlar, Öncelikler ve Çözüm
Önerileri. İstanbul: Tüsiad ve Kagider. S.(http://www.tüsiad.org)
FINE, C. (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması. İstanbul: Sel
Yayıncılık.
IRZIK, Sibel ve Jale PARLA (2005) Kadınlar Dile Düşünce: Edebiyat
ve Toplumsal Cinsiyet, İstanbul: İletişim Yayınları.
MILLET, Kate (1987) Cinsel Politika (Çeviren: Seçkin Selvi),
İstanbul: Payel Yayınevi.
MUTLUER, Nil (2008) Cinsiyet Halleri: Türkiye'de Toplumsal
Cinsiyetin Kesişim Sınırları, İstanbul: Varlık Yayınları.
TİMİSİ, N. (1997) Medyada Cinsiyetçilik, Ankara: Başbakanlık
Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş. Kaynakça.
2. HaftaToplumsal cinsiyet kuramı üzerine okumalar
3. HaftaToplumsal cinsiyet kuramı üzerine okumalar
4. HaftaEdebiyat ve toplumsal cinsiyet ilişkisi
5. HaftaEdebiyat ve toplumsal cinsiyet ilişkisi
6. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Şinasi
7. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Şemsettin Sami
8. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Namık Kemal
9. HaftaAra sınav
10. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Ahmet Mithat
11. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı
okunması, tartışılması: Fatma Aliye
12. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı
okunması, tartışılması: Recaizade Mahmut Ekrem
13. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı
okunması, tartışılması: Tevfik Fikret
14. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı
okunması, tartışılması: Halit Ziya
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler515
Sunum515
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama5735
Proje000
Ödevler5840
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi12323
Toplam İş Yükü3971300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yeni Türk edebiyatına ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Yazınsal bir metine çeşitli kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Yazınsal eleştiri yöntemlerine, araştırma tekniklerine ve Türk edebiyatı tarihine ileri düzeyde hakimdir.    X
4. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
5. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
6. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     X
7. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     X
8. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
9. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
10. Yeni Türk edebiyatı ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir.     X
12. Yeni Türk edebiyatına zemin hazırlayan tarihi-toplumsal ve sosyal olayları ileri düzeyde bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek