TDE783 - 19. YÜZYIL TÜRK EDEBİYATINDA TOPLUMSAL CNS.ÇLŞ.
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
19. YÜZYIL TÜRK EDEBİYATINDA TOPLUMSAL CNS.ÇLŞ. | TDE783 | Güz | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. G. Gonca GÖKALP ALPASLAN | |||||
Dersin amacı | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerde toplumsal cinsiyet rollerini incelemek, tartışmak | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerde toplumsal cinsiyet rollerini inceleme | |||||
Kaynaklar | AGACINSKI, Sylviane (1980) Cinsiyetler Siyaseti, Ankara: Dost Kitapevi. ATABEK, Erdal (?) Kışkırtılmış Erkeklik Bastırılmış Kadınlık, İstanbul: Altın Kitaplar. BEAUVOIR, Simone de (1993), Kadın- İkinci Cins- Evlilik Çağı, İstanbul: Payel Yayınevi. BERKTAY, Fatmagül (2000) Kadın Olmak, Yaşamak, Yazmak, İstanbul: Pencere Yayınları. BERKTAY, Fatmagül (2010) Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayınları. BHASIN, K. (2003) Toplumsal Cinsiyet: Bize Yüklenen Roller (Çev. K.Ay). İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları. BUTLER, Judith (2007) Taklit ve Toplumsal Cinsiyete Karşı Durma, Agora Kitaplığı. BUTLER, Judith (2008) Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, (Çeviren: Başak Ertür), İstanbul: Metis Yayınları. COHEN, D. (1995) Erkek Olmak (Çev. Yusuf Alogan), İstanbul: Alan Yayıncılık. CONNELL, R.W. (1998) Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum, Kişi ve Cinsel Politika, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ÇELEBİ, Nilgün (1990) Kadınlarımızın Cinsiyet Rolü Tutumları, Konya: Toplum Kitapevi. DÖKMEN, Zehra Y. (2004) Toplumsal Cinsiyet, Sistem Yayıncılık. ECEVİT,Y., Tan, M., Sancar, S., Acuner, S. (2008). Türkiye?de Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği: Sorunlar, Öncelikler ve Çözüm Önerileri. İstanbul: Tüsiad ve Kagider. S.(http://www.tüsiad.org) FINE, C. (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması. İstanbul: Sel Yayıncılık. IRZIK, Sibel ve Jale PARLA (2005) Kadınlar Dile Düşünce: Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet, İstanbul: İletişim Yayınları. MILLET, Kate (1987) Cinsel Politika (Çeviren: Seçkin Selvi), İstanbul: Payel Yayınevi. MUTLUER, Nil (2008) Cinsiyet Halleri: Türkiye'de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları, İstanbul: Varlık Yayınları. TİMİSİ, N. (1997) Medyada Cinsiyetçilik, Ankara: Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş. Kaynakça. |
2. Hafta | Toplumsal cinsiyet kuramı üzerine okumalar |
3. Hafta | Toplumsal cinsiyet kuramı üzerine okumalar |
4. Hafta | Edebiyat ve toplumsal cinsiyet ilişkisi |
5. Hafta | Edebiyat ve toplumsal cinsiyet ilişkisi |
6. Hafta | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Şinasi |
7. Hafta | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Şemsettin Sami |
8. Hafta | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Namık Kemal |
9. Hafta | Ara sınav |
10. Hafta | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Ahmet Mithat |
11. Hafta | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Fatma Aliye |
12. Hafta | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Recaizade Mahmut Ekrem |
13. Hafta | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Tevfik Fikret |
14. Hafta | 19. yüzyıl Türk edebiyatından seçilmiş metinlerin toplumsal cinsiyet odaklı okunması, tartışılması: Halit Ziya |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 15 |
Sunum | 5 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 5 | 7 | 35 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 8 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 20 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü | 39 | 71 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yeni Türk edebiyatına ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir. | X | ||||
2. Yazınsal bir metine çeşitli kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur. | X | ||||
3. Yazınsal eleştiri yöntemlerine, araştırma tekniklerine ve Türk edebiyatı tarihine ileri düzeyde hakimdir. | X | ||||
4. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
5. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
7. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
8. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
9. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır. | X | ||||
10. Yeni Türk edebiyatı ile ilgili kaynakları etkili kullanır. | X | ||||
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. | X | ||||
12. Yeni Türk edebiyatına zemin hazırlayan tarihi-toplumsal ve sosyal olayları ileri düzeyde bilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek