GMK637 - YERSEL FOTOGRAMETRİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YERSEL FOTOGRAMETRİ | GMK637 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Cevdet COŞKUN AYDIN | |||||
Dersin amacı | Yakın resim fotogrametrisinin matematik temellerinin öğrenilmesi, ölçme teknikleri ve yöntemleri hakkında gerekli bilgilerin verilmesi ve bu konuda mühendisliğin değişik alanlarındaki uygulamaların yaptırılarak dersle ilgili gereken mühendislik formasyonunun tesis edilmesi. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Yakın resim fotogrametrisinin matematiksel temelleri. Yersel uygulamalarda fotogrametrik nokta ağı çalışmalarının yapılması. Yöneltme işlemlerinin gerçekleştirilmesi. Metrik olmayan dijital kameralarının Kamera kalibrasyon işlemlerinin yapılarak metrik ölçme kabiliyetlerinin tespit edilmesi çalışmaları ve değişik mühendislik uygulamalarında yersel fotogrametrinin yeri. | |||||
Kaynaklar | - Cooper MAR and Robson S (1996) Theory of close range photogrammetry. In Close range photogrammetry and machine vision (Atkinson KB (ed.)) Whittles Publishing, Caithness. - Fotogrametri I ve II Ders Notları, Prof.Dr.Ahmet Yaşayan, YTÜ. - Kraus, K., 2007, Photogrammetry: Geometry from images and Laser Scans, 2nd Ed., Walter de Gruyter. - Mikhail, E.M., Bethel, J.S, and McGlone, J.C., 2001, Introduction to modern photogrammetry, Wiley. - Wolf, P.R. and Dewitt, B. A., 2013, Elements of Photogrammetry with application in GIS, 4th Ed., McGraw-Hill Professional. - Fotogrametri, O. Altan, S. Külür, G. Toz, H. Demirel, Z. Duran, M. Çelikoyan, Karl Krauss, 7. Baskıdan çeviri, İTÜ, Nobel Yayın Dağıtım, 2007. - Digital Photogrammetry A practical Course , Wilfried Linder, Springer, Verlag Berlin Heidelberg 2009. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Fotogrametriye Giriş, dersin kapsamı, yersel fotogrametrinin fotogrametri bilimi içerisindeki yeri, genel fotogrametri kavramları, başvuru kaynakları. |
2. Hafta | Fotogrametrinin tanımı, sınıflandırılması, uygulama alanları, yersel fotogrametri özelinde uygulama alanlarının değerlendirilmesi. |
3. Hafta | Üniversitelerimizde yapılan yersel fotorametri çalışmaları, dünya ölçeğinde yersel fotogrametri, kullanılan yazılımlar ve donanımlar hakkında bilgi verilmesi. |
4. Hafta | Hava Fotogrametrisi ile yersel fotogrametrinin karşılaştırılması, Optik ve matematik temeller, yersel fotogrametride yöneltme kavramı, izdüşüm kavramı. |
5. Hafta | Koordinat sistemleri, Yakın resim Fotogrametrisinin matematiksel modeli, izdüşüm denklemleri ve kolinearite koşulu. |
6. Hafta | iç yöneltme elemanları, dış yöneltme elemanları, yersel ve hava kameraları, yersel kameraların sınıflandırılması ve yersel fotogrametride kullanımları. |
7. Hafta | Distorsiyon kavramı ve çeşitleri, kamera kalibrasyonu ve çeşitleri, kamera kalibrasyon raporları, kalibrasyon değerleri, yersel fotogrametri yazılımlarında kamera kalibrasyon işleminin yapılması, kalibrasyon tablolarının hazırlanması. |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Fotogrametride resim alım yöntemleri, uygulamalar için proje ve ağ tasarımı, Uygulama öncesi yapılacak hazırlık aşamasının planlanması ve değerlendirilmesi. |
10. Hafta | Kontrol noktası kavramı, tesisi ve ölçümü, fotoğraf alım işleminin gerçekleştirilmesi, Yersel fotogrametrik yazılımların değerlendirilmesi (PhotoModeler, Pictran vs.). |
11. Hafta | UYGULAMA -Her Yüksek lisans öğrencisi için yersel kameralarda kamera kalibrasyon işleminin başlangıcında tabloların hazırlanmasına kadar geçen süreçlerin bir örnek proje üzerinde gerçekleştirilmesi. |
12. Hafta | UYGULAMA -Her yüksek lisans öğrencisi için yakın resim fotogrametrisi için değerlendirme/uygulama yapılacak alanların/objelerin arazide öğrencilerle beraber seçimi ve fotogrametrik istikşafta dikkat edilecek hususların (fotoğraf çekimi, ışık, ölçme, |
13. Hafta | UYGULAMA Oluşturulan modellerin üzerinden çizimlerin yapılması, texture bilgilerinin elde edilmesi ve üç boyutlu modellerin oluşturulması, öznitelik bilgilerinin toplanması ve sınıflandırılması, CBS entegrasyonu. |
14. Hafta | UYGULAMA kontrol noktlarının belirlenmesi objelerin üstüne yerleştirilmesi, fotoğrafların çekilmesi, bilgisayar ortamına aktarılması ve ilgili yazılımla değerlendirlmenin yapılması. |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 2 | 10 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 10 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 5 | 12 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 12 | 60 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 12 | 12 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 42 | 65 | 236 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme. | X | ||||
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma. | X | ||||
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma. | X | ||||
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme | X | ||||
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. | X | ||||
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme. | X | ||||
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme. | X | ||||
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme. | X | ||||
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. | X | ||||
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek