GMK637 - YERSEL FOTOGRAMETRİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YERSEL FOTOGRAMETRİ GMK637 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Cevdet COŞKUN AYDIN 
Dersin amacıYakın resim fotogrametrisinin matematik temellerinin öğrenilmesi, ölçme teknikleri ve yöntemleri hakkında gerekli bilgilerin verilmesi ve bu konuda mühendisliğin değişik alanlarındaki uygulamaların yaptırılarak dersle ilgili gereken mühendislik formasyonunun tesis edilmesi.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Yakın resim fotogrametrisinin matematiksel temellerini öğrenir,
  2. yakın resim fotogrametrisinde kullanılan kalibrasyon tekniklerini uygulamalı olarak öğrenir,
  3. resim çekme ve değerlendirme yöntemlerini öğrenir,
  4. yakın resim fotogrametrisinin değişik uygulama alanlarındakı uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur,
  5. fotoğraflar üzerinden metrik bilgi elde etme ve üç boyutlu modelleme aşamalarını uygulamalı olarak gerçekleştirir.
Dersin içeriğiYakın resim fotogrametrisinin matematiksel temelleri. Yersel uygulamalarda fotogrametrik nokta ağı çalışmalarının yapılması. Yöneltme işlemlerinin gerçekleştirilmesi. Metrik olmayan dijital kameralarının Kamera kalibrasyon işlemlerinin yapılarak metrik ölçme kabiliyetlerinin tespit edilmesi çalışmaları ve değişik mühendislik uygulamalarında yersel fotogrametrinin yeri.  
Kaynaklar- Cooper MAR and Robson S (1996) Theory of close range photogrammetry. In Close range photogrammetry and machine vision (Atkinson KB (ed.)) Whittles Publishing, Caithness.
- Fotogrametri I ve II Ders Notları, Prof.Dr.Ahmet Yaşayan, YTÜ.
- Kraus, K., 2007, Photogrammetry: Geometry from images and Laser Scans, 2nd Ed., Walter de Gruyter.
- Mikhail, E.M., Bethel, J.S, and McGlone, J.C., 2001, Introduction to modern photogrammetry, Wiley.
- Wolf, P.R. and Dewitt, B. A., 2013, Elements of Photogrammetry with application in GIS, 4th Ed., McGraw-Hill Professional.
- Fotogrametri, O. Altan, S. Külür, G. Toz, H. Demirel, Z. Duran, M. Çelikoyan, Karl Krauss, 7. Baskıdan çeviri, İTÜ, Nobel Yayın Dağıtım, 2007.
- Digital Photogrammetry A practical Course , Wilfried Linder, Springer, Verlag Berlin Heidelberg 2009. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaFotogrametriye Giriş, dersin kapsamı, yersel fotogrametrinin fotogrametri bilimi içerisindeki yeri, genel fotogrametri kavramları, başvuru kaynakları.
2. HaftaFotogrametrinin tanımı, sınıflandırılması, uygulama alanları, yersel fotogrametri özelinde uygulama alanlarının değerlendirilmesi.
3. HaftaÜniversitelerimizde yapılan yersel fotorametri çalışmaları, dünya ölçeğinde yersel fotogrametri, kullanılan yazılımlar ve donanımlar hakkında bilgi verilmesi.
4. HaftaHava Fotogrametrisi ile yersel fotogrametrinin karşılaştırılması, Optik ve matematik temeller, yersel fotogrametride yöneltme kavramı, izdüşüm kavramı.
5. HaftaKoordinat sistemleri, Yakın resim Fotogrametrisinin matematiksel modeli, izdüşüm denklemleri ve kolinearite koşulu.
6. Haftaiç yöneltme elemanları, dış yöneltme elemanları, yersel ve hava kameraları, yersel kameraların sınıflandırılması ve yersel fotogrametride kullanımları.
7. HaftaDistorsiyon kavramı ve çeşitleri, kamera kalibrasyonu ve çeşitleri, kamera kalibrasyon raporları, kalibrasyon değerleri, yersel fotogrametri yazılımlarında kamera kalibrasyon işleminin yapılması, kalibrasyon tablolarının hazırlanması.
8. HaftaAra sınav
9. HaftaFotogrametride resim alım yöntemleri, uygulamalar için proje ve ağ tasarımı, Uygulama öncesi yapılacak hazırlık aşamasının planlanması ve değerlendirilmesi.
10. HaftaKontrol noktası kavramı, tesisi ve ölçümü, fotoğraf alım işleminin gerçekleştirilmesi, Yersel fotogrametrik yazılımların değerlendirilmesi (PhotoModeler, Pictran vs.).
11. HaftaUYGULAMA -Her Yüksek lisans öğrencisi için yersel kameralarda kamera kalibrasyon işleminin başlangıcında tabloların hazırlanmasına kadar geçen süreçlerin bir örnek proje üzerinde gerçekleştirilmesi.
12. HaftaUYGULAMA -Her yüksek lisans öğrencisi için yakın resim fotogrametrisi için değerlendirme/uygulama yapılacak alanların/objelerin arazide öğrencilerle beraber seçimi ve fotogrametrik istikşafta dikkat edilecek hususların (fotoğraf çekimi, ışık, ölçme,
13. HaftaUYGULAMA Oluşturulan modellerin üzerinden çizimlerin yapılması, texture bilgilerinin elde edilmesi ve üç boyutlu modellerin oluşturulması, öznitelik bilgilerinin toplanması ve sınıflandırılması, CBS entegrasyonu.
14. HaftaUYGULAMA kontrol noktlarının belirlenmesi objelerin üstüne yerleştirilmesi, fotoğrafların çekilmesi, bilgisayar ortamına aktarılması ve ilgili yazılımla değerlendirlmenin yapılması.
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar210
Uygulama00
Alan Çalışması210
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması51260
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler51260
Ara sınavlara hazırlanma süresi11212
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü4265236

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme.   X 
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma.   X 
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma.    X
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme   X 
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme.   X 
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme.   X 
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme.   X 
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme.   X 
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme.   X 
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek