GMK634 - SAYISAL HARİTALAMA TEKNİKLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SAYISAL HARİTALAMA TEKNİKLERİ GMK634 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Saygın ABDİKAN 
Dersin amacıUzaktan algılama görüntüleri ve hava fotoğraflarının yorumlanması ve görselleştirilmesi konularının temelleri, ilkeleri ve yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi ve gelişmiş beceriyi kazandırmak.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Uydu görüntüleri ve hava fotoğraflarını doğru bir şekilde yorumlar, .
  2. Haritaların sayısal ortama aktarım yöntemlerini sıralar,
  3. Haritayı sayısallaştırabilir ve yükseklik modeli üretir,
  4. Farklı disiplinlerdeki uygulamaları tanır
Dersin içeriğiUzaktan algılama görüntüleri ve hava fotoğraflarının yorumlanması ve görselleştirme teknikleri. Haritaların dijital gösterim metotları, sayısallaştırma, stereo-kıymetlendirme ve tarama. Hava ve uzaydan çekilen yüksek çözünürlüklü veri kullanarak harita üretimi proje tasarımı. Raster-taralı haritaların dijital vektörlere dönüştürülmesi. Sayısal yükseklik modelleri, sayısal arazi modelleri (SAM) ve sayısal yüzey modelleri (SYM) arasındaki dönüşümler ve farklı disiplinlerdeki aplikasyonları.  
KaynaklarPeterson, G. N. (2020). GIS Cartography: A Guide to Effective Map Design, Third Edition. United States: CRC Press. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaUzaktan algılama görüntüleri ve hava fotoğraflarının yorumlanması
2. HaftaUzaktan algılama görüntüleri ve hava fotoğraflarının yorumlanması
3. HaftaUzaktan algılama görüntüleri ve hava fotoğraflarının görselleştirme teknikleri
4. HaftaHaritaların dijital gösterim metotları, sayısallaştırma, stereo-kıymetlendirme ve tarama
5. HaftaHaritaların dijital gösterim metotları, sayısallaştırma, stereo-kıymetlendirme ve tarama
6. HaftaAra sınav
7. HaftaHavadan ve uzaydan çekilen yüksek çözünürlüklü görüntülerden harita üretimi
8. HaftaHavadan ve uzaydan çekilen yüksek çözünürlüklü görüntülerden harita üretimi
9. HaftaRaster-taralı haritaların dijital vektörlere dönüştürülmesi
10. HaftaSayısal yükseklik modelleri (SYM)
11. HaftaAra sınav
12. HaftaSayısal yükseklik modelleri (SYM)
13. HaftaSayısal arazi modelleri ve sayısal yüzey modelleri arasındaki dönüşümler ve farklı disiplinlerdeki aplikasyonları.
14. HaftaSayısal arazi modelleri ve sayısal yüzey modelleri arasındaki dönüşümler ve farklı disiplinlerdeki aplikasyonları.
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler615
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama212
Proje000
Ödevler61060
Ara sınavlara hazırlanma süresi21632
Genel sınava hazırlanma süresi11616
Toplam İş Yükü3952236

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme.   X 
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma.    X
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma.   X 
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme   X 
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme.   X 
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme.   X 
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme.  X  
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme.    X
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme.  X  
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek