GMK615 - UZAY-ZAMAN REFERANS SİSTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
UZAY-ZAMAN REFERANS SİSTEMLERİ GMK615 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Metin NOHUTCU 
Dersin amacıDünyanın uzaydaki hareketlerini, zaman sistemlerini ve rölativite-uzay-zaman ilişkilerini, referans sistemlerini ve bunların dönüşümlerini detaylı ve uygulamalı olarak tanıtmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler,
  2. Dünyanın yörüngesel ve eksenel hareketlerini ve bu hareketlerin zaman ve referans sistemleri ile olan ilişkisini kavrar.
  3. Rölativitenin uzay-zaman referans sistemleri ile ilişkisini öğrenir ve zaman sistemleri arasında dönüşüm yapabilir.
  4. Referans sistemlerinin dönüşümü için programlama yapabilir.
Dersin içeriğiNewton mekaniği, kütle çekimi, Kepler kanunları. Dünyanın yörüngesel hareketi, presesyon ve nutasyon. Gök küre ve göksel koordinatlar. Dünyanın eksenel hareketi ve bu hareketin değişimleri. Zaman sistemleri. Rölativite ve zaman. Uzay-sabit referans sistemleri ve gerçekleştirmeleri. Yer-sabit referans sistemleri ve gerçekleştirmeleri. Uzay jeodezisi tekniklerine ait gözlemler ile jeodezik referans sistemlerinin gerçekleştirilmesi. Jeodezik datumlar ve datum dönüşümleri. ITRS ve GCRS dönüşümü. Lokal (toposentrik) referans sistemleri. Yörüngesel referans sistemi. 
KaynaklarSpace-Time Reference Systems, Soffel M. & Langhans R., Springer, 2013,
Time - From Earth Rotation to Atomic Physics, McCarthy & Seidelmann, WILEY-VCH Verlag, 2009,
Geometric Reference Systems in Geodesy (2016 edition), Jekeli C., Ohio State University Geodetic Science Reports, 2016,
Precession, Nutation and Wobble of the Earth, Dehant V. & Mathews P. M., Cambridge University Press, 2015,
IERS Conventions (2010), IERS Technical Note No. 36,
Coordinate Systems In Geodesy, Krakiwsky E.J. & Wells D.E., The University of New Brunswick Lecture Notes, 1971. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaNewton mekaniği, kütle çekimi, Kepler kanunları
2. HaftaDünyanın yörüngesel hareketi, presesyon ve nutasyon
3. HaftaGök küre ve göksel koordinatlar
4. HaftaDünyanın eksenel hareketi ve bu hareketin değişimleri
5. HaftaZaman sistemleri
6. HaftaRölativite ve zaman
7. HaftaUzay-sabit referans sistemleri ve gerçekleştirmeleri
8. HaftaYer-sabit referans sistemleri ve gerçekleştirmeleri
9. HaftaAra sınav
10. HaftaUzay jeodezisi tekniklerine ait gözlemler ile jeodezik referans sistemlerinin gerçekleştirilmesi
11. HaftaJeodezik datumlar ve datum dönüşümleri
12. HaftaITRS ve GCRS dönüşümü
13. HaftaLokal (toposentrik) referans sistemleri
14. HaftaYörüngesel referans sistemi
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler525
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler5735
Ara sınavlara hazırlanma süresi13535
Genel sınava hazırlanma süresi13535
Toplam İş Yükü3586231

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme.    X
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma.    X
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma.    X
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme   X 
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme.   X 
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme.  X  
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme. X   
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme.   X 
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme.  X  
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek