GMK615 - UZAY-ZAMAN REFERANS SİSTEMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
UZAY-ZAMAN REFERANS SİSTEMLERİ | GMK615 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Metin NOHUTCU | |||||
Dersin amacı | Dünyanın uzaydaki hareketlerini, zaman sistemlerini ve rölativite-uzay-zaman ilişkilerini, referans sistemlerini ve bunların dönüşümlerini detaylı ve uygulamalı olarak tanıtmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Newton mekaniği, kütle çekimi, Kepler kanunları. Dünyanın yörüngesel hareketi, presesyon ve nutasyon. Gök küre ve göksel koordinatlar. Dünyanın eksenel hareketi ve bu hareketin değişimleri. Zaman sistemleri. Rölativite ve zaman. Uzay-sabit referans sistemleri ve gerçekleştirmeleri. Yer-sabit referans sistemleri ve gerçekleştirmeleri. Uzay jeodezisi tekniklerine ait gözlemler ile jeodezik referans sistemlerinin gerçekleştirilmesi. Jeodezik datumlar ve datum dönüşümleri. ITRS ve GCRS dönüşümü. Lokal (toposentrik) referans sistemleri. Yörüngesel referans sistemi. | |||||
Kaynaklar | Space-Time Reference Systems, Soffel M. & Langhans R., Springer, 2013, Time - From Earth Rotation to Atomic Physics, McCarthy & Seidelmann, WILEY-VCH Verlag, 2009, Geometric Reference Systems in Geodesy (2016 edition), Jekeli C., Ohio State University Geodetic Science Reports, 2016, Precession, Nutation and Wobble of the Earth, Dehant V. & Mathews P. M., Cambridge University Press, 2015, IERS Conventions (2010), IERS Technical Note No. 36, Coordinate Systems In Geodesy, Krakiwsky E.J. & Wells D.E., The University of New Brunswick Lecture Notes, 1971. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Newton mekaniği, kütle çekimi, Kepler kanunları |
2. Hafta | Dünyanın yörüngesel hareketi, presesyon ve nutasyon |
3. Hafta | Gök küre ve göksel koordinatlar |
4. Hafta | Dünyanın eksenel hareketi ve bu hareketin değişimleri |
5. Hafta | Zaman sistemleri |
6. Hafta | Rölativite ve zaman |
7. Hafta | Uzay-sabit referans sistemleri ve gerçekleştirmeleri |
8. Hafta | Yer-sabit referans sistemleri ve gerçekleştirmeleri |
9. Hafta | Ara sınav |
10. Hafta | Uzay jeodezisi tekniklerine ait gözlemler ile jeodezik referans sistemlerinin gerçekleştirilmesi |
11. Hafta | Jeodezik datumlar ve datum dönüşümleri |
12. Hafta | ITRS ve GCRS dönüşümü |
13. Hafta | Lokal (toposentrik) referans sistemleri |
14. Hafta | Yörüngesel referans sistemi |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 25 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 7 | 35 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 35 | 35 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 35 | 86 | 231 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme. | X | ||||
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma. | X | ||||
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma. | X | ||||
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme | X | ||||
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. | X | ||||
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme. | X | ||||
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme. | X | ||||
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme. | X | ||||
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. | X | ||||
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek