GMK611 - KONUMSAL VERİ İSTATİSTİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KONUMSAL VERİ İSTATİSTİĞİ GMK611 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Öğretim Üye. Murat DURMAZ 
Dersin amacıGeomatik mühendisliği alanında matematiksel problemlerin formüle edilmesi ve çözümü için bilinen yöntemlerin yanında yeni yöntemleri, matematiksel modelleri ve istatiksel sistemleri tasarımlayabilme, geliştirebilme ve uygulama kabiliyetine sahip mühendisler yetiştirmek.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Coğrafi veriler için olasılık ve istatistik modelleri üretir
  2. Geomatik alanında sıkça kullanılan istatiksel dağılımları tanır
  3. Hipotez testlerini ve mesleki uygulamalarını açıklar
  4. Kriging, Bayes, Kalman vb. tekniklerini mesleki çalışmalarında uygular
Dersin içeriğiCoğrafi veri istatistiklerine giriş. Coğrafi veri örneklemesi. Lineer sistemler. Olasılık ve istatistik teorisi. Coğrafi veriler için olasılık ve istatistik modelleri. Geomatikte kullanılan süreksiz ve sürekli istatistiksel dağılımlar. İstatistiksel ölçümlerle ilişkili parametre tahmini, konumsal korelasyon ve regresyon analizi. Hipotez testleri ve Geomatikteki uygulamaları. En küçük kareler yöntemi teorisi ve doğruluk analizi. Kriging, Kalman ve Bayes teknikleri ve Geomatikteki uygulamaları. 
KaynaklarHengl, T. (2009) A Practical Guide to Geostatistical Mapping, 270 p.,
Ripley, B.D. (2004) Spatial Statistics, 260 p.,
Bardossy, A. (2008) Introduction to Geostatistics, 134 p.,
Cressie, N., Wikle, C.K. (2011) Statistics for spatio-temporal data, 571 p. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaCoğrafi veri istatistiklerine giriş
2. HaftaCoğrafi veri örneklemesi
3. HaftaLineer sistemler
4. HaftaOlasılık ve İstatistik teorisi
5. HaftaCoğrafi veriler için olasılık ve istatistik modelleri
6. HaftaGeomatikte kullanılan süreksiz ve sürekli istatistiksel dağılımlar
7. Haftaİstatistiksel ölçümlerle ilişkili parametre tahmini, konumsal korelasyon ve regresyon analizi
8. HaftaAra sınav
9. HaftaHipotez testleri ve Geomatikteki uygulamaları
10. HaftaHipotez testleri ve Geomatikteki uygulamaları
11. HaftaEn küçük kareler yöntemi teorisi ve doğruluk analizi
12. HaftaEn küçük kareler yöntemi teorisi ve doğruluk analizi
13. HaftaKriging, Kalman ve Bayes teknikleri ve Geomatikteki uygulamaları
14. HaftaKriging, Kalman ve Bayes teknikleri ve Geomatikteki uygulamaları
15. HaftaGeneş sınavına hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)140
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler23060
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3298232

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme. X   
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma. X   
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma.   X 
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme  X  
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. X   
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme.   X 
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme. X   
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme.   X 
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. X   
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek