GMK652 - CBS VERİ KALİTESİ, HATALAR ve STANDARTLAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
CBS VERİ KALİTESİ, HATALAR ve STANDARTLAR GMK652 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Öğretim Üye. Murat DURMAZ 
Dersin amacıCoğrafi bilgi sistemlerinde veri kalitesi, veri standartları konularının temelleri, ilkeleri ve yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi ve gelişmiş beceriyi kazandırmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler,
  2. Veri kalitesini belirler,
  3. Kaliteli veriyi ayırt eder,
  4. Veri bütünlüğünü sağlamak için gerekli işlemleri uygular,
  5. Çalışmalarında veri standardını sağlar,
  6. Sağlıklı veri paylaşımı için uygun yöntemleri sıralar.
Dersin içeriğiCoğrafi veri kalitesine genel bakış. Öznitelik doğruluğu, konum doğruluğu. Veri
bütünlüğü. Mantıksal tutarlılık. Veri kalitesi raporları, ölçme ve sınama ürünleri, veri seti
kalibrasyonu. Veri belirsizliği. Hata problemleri, doğruluk ve hassasiyet. CBS veri
standartları. Ulusal ve uluslar arası standartlar. Coğrafi veri paylaşım ortamı. 
KaynaklarKresse, W., Fadaie, K. (2013). ISO Standards for Geographic Information. Germany: Springer Berlin Heidelberg. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaCoğrafi veri kalitesine genel bakış
2. HaftaÖznitelik doğruluğu, konum doğruluğu
3. HaftaVeri bütünlüğü
4. HaftaMantıksal tutarlılık
5. HaftaVeri kalitesi raporları
6. HaftaAra sınav
7. HaftaÖlçme ve sınama ürünleri, veri seti kalibrasyonu
8. HaftaVeri belirsizliği
9. HaftaHata problemleri, doğruluk ve hassasiyet
10. HaftaCoğrafi veri paylaşım ortamı
11. HaftaAra sınav
12. HaftaCBS veri standartları
13. HaftaCBS veri standartları
14. HaftaUlusal ve uluslar arası standartlar
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler520
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar225
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler51155
Ara sınavlara hazırlanma süresi21632
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü3650227

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme.  X  
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma.    X
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma.   X 
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme   X 
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme.   X 
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme.   X 
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme.   X 
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme.   X 
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme.   X 
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek