GMK623 - YER DÖNMESİNDE JEODİNAMİK ETKİLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YER DÖNMESİNDE JEODİNAMİK ETKİLER | GMK623 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç Dr. Kamil TEKE | |||||
Dersin amacı | Jeodezide kullanılan jeodinamik modellerin tanıtılması, Yer dönme parametrelerinin jeodinamik modeller ile hesaplanması ve uzay jeodezisi teknikleri ölçülerinden kestirimi. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Katı cismin dönmesi, dönme kinematiği. Eylemsizlik tensörü. Dönme hareket denklemleri, Euler'in kinematik denklemleri. Katı cismin serbest dönmesi, katı cismin kuvvet etkisi altında (zorlamalı) dönmesi, gelgit potansiyeli. Yer'in dönmesinde açısal momentum ve tork yaklaşımları. Yer'in dönme ekseninin serbest ve zorlamalı kutup gezinmesi. Yer'in dönme ekseninin serbest ve zorlamalı nutasyon hareketi. Elastik Yer'in rotasyonu, bozunabilir cismin açısal momentumu. Lineerleştirilmiş Euler-Liouville denklemleri, eksitasyon fonksiyonları. Elastik Yer'in serbest ve zorlamalı kutup gezinmesi, elastik Yer'in presesyon ve nutasyonu. IAU 1980 ve IAU 2000 nutasyon teorileri. Yer'in dönmesinde katı ve okyanus gel-git etkileri. VLBI uzay jeodezisi tekniği ölçülerinden Yer yönelim parametrelerinin kestirimi. | |||||
Kaynaklar | - Earth Rotation: Theory and Observation,Moritz H., Müller I.I.,Ungar, New York, 1987. - Modeling of nutation and precession: New nutation series for nonrigid Earth and insights into the Earth's interior,Mathews P., Herring T., Buffett B. J. Geophys. Res., 104, 2068, 2002. - Geodynamics, Turcotte D.L., Schubert G.,Cambridge University Press, 2002. - Atmospheric effects on Earth rotation, Atmospheric Effects in Space - Geodesy,Schindelegger M., Böhm S., Böhm J., Schuh H., 181231, Springer, 2013. - A student's Guide to Geophysical Equations,Lowrie W., Cambridge University,2011. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Rigid body rotation, kinematics of rotation. |
2. Hafta | Inertia tensor. |
3. Hafta | Equations of motions for rotation, Euler?s kinematic equations. |
4. Hafta | Free rotation of a rigid body, forced rotation of a rigid body, tidal potential. |
5. Hafta | Angular momentum and torque approaches of Earth rotation. |
6. Hafta | Free and forced polar motion of the rotation axis of the Earth. |
7. Hafta | Free and forced nutation motion of the rotation axis of the Earth. |
8. Hafta | Midterm exam |
9. Hafta | Rotation of the elastic Earth, angular momentum of a deformable body. |
10. Hafta | Linearized Euler-Liouville equations, excitation functions. |
11. Hafta | Free and forced polar motion of an elastic Earth, precession and nutation of an elastic Earth. |
12. Hafta | Nutation theories of IAU 1980 and IAU 2000. |
13. Hafta | Solid and ocean tidal effects on Earth rotation. |
14. Hafta | Estimation of the Earth orientation parameters from the observations of VLBI space geodetic technique. |
15. Hafta | Preparation for the final exam |
16. Hafta | Final exam |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 10 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 33 | 114 | 236 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme. | X | ||||
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma. | X | ||||
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma. | X | ||||
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme | X | ||||
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. | X | ||||
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme. | X | ||||
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme. | X | ||||
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme. | X | ||||
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. | X | ||||
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek