GMK613 - UZAY ve UYDU JEODEZİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
UZAY ve UYDU JEODEZİSİ | GMK613 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç Dr. Kamil TEKE | |||||
Dersin amacı | Uzay/uydu Jeodezisi teknikleri ölçülerinden jeodezik parametre kestiriminin nasıl yapılacağının öğretilmesi. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Uzay-zaman referans sistemleri, Yer Yönelim Parametreleri, TRF ve CRF arasındaki IERS dönüşüm modeli, uyduların yörünge hareketleri ve bozucu etkiler, küresel navigasyon uydu sistemleri (GNSS), uydu/Ay'a lazer uzaklık ölçme sistemi (SLR/LLR), Doppler ölçüleri ile yörünge ve konum belirleme uydu sistemi (DORIS), çok uzun baz interferometrisi (VLBI), uydu altimetrisi, uzay tabanli gravite ölçülerinden Yer gravite potansiyel alanı belirleme, troposfer ve iyonosfer boyunca sinyal yayılımı, uzay ve uydu jeodezisi teknikleri ölçü denklemleri ve ölçülerin indirgenmesi, uzay ve uydu jeodezisi teknikleri ölçülerinden jeodezik parametrelerin kestirimi. | |||||
Kaynaklar | Satellite Geodesy, Günter Seeber, Walter de Gruyter, Berlin, 2003, Satellites - Orbits and Missions,Michel Capderou, Springer-Verlag, 2005, GPS for Geodesy, Peter J.G. Teunissen, Alfred Kleusberg, Springer, 1996, Sciences of Geodesy I,Guochang Xu (ed.), Springer-Verlag, 2010, Sciences of Geodesy II,Guochang Xu (ed.), Springer-Verlag, 2013. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Uzay-zaman referans sistemleri |
2. Hafta | Uzay-zaman referans sistemleri |
3. Hafta | Yer Yönelim Parametreleri, TRF ve CRF arasındaki IERS dönüşüm modeli |
4. Hafta | Uyduların yörünge hareketleri ve bozucu etkiler |
5. Hafta | Küresel navigasyon uydu sistemleri (GNSS) |
6. Hafta | Uydu/Ay?a lazer uzaklık ölçme sistemi (SLR/LLR) |
7. Hafta | Doppler ölçüleri ile yörünge ve konum belirleme uydu sistemi (DORIS) |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Çok uzun baz interferometrisi (VLBI) |
10. Hafta | Uydu altimetrisi |
11. Hafta | Uzay tabanli gravite ölçülerinden Yer gravite potansiyel alanı belirleme |
12. Hafta | Troposfer ve iyonosfer boyunca sinyal yayılımı |
13. Hafta | Uzay ve uydu jeodezisi teknikleri ölçü denklemleri ve ölçülerin indirgenmesi |
14. Hafta | Uzay ve uydu jeodezisi teknikleri ölçülerinden jeodezik parametrelerin kestirimi |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 10 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 33 | 114 | 236 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme. | X | ||||
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma. | X | ||||
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma. | X | ||||
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme | X | ||||
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. | X | ||||
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme. | X | ||||
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme. | X | ||||
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme. | X | ||||
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. | X | ||||
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek