GMK613 - UZAY ve UYDU JEODEZİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
UZAY ve UYDU JEODEZİSİ GMK613 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç Dr. Kamil TEKE 
Dersin amacıUzay/uydu Jeodezisi teknikleri ölçülerinden jeodezik parametre kestiriminin nasıl yapılacağının öğretilmesi. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Yersel Navigasyon Uydu Sistemleri (GNSS), Uydu/Ay'a lazer uzaklık ölçme sistemi (SLR/LLR), Doppler ölçüleri ile yörünge ve konum belirleme uydu sistemi (DORIS) ve çok uzun baz interferometrisi (VLBI) tekniklerini öğrenir
  2. Uydu tabanlı gravite misyonları (CHAMP, GRACE, GOCE) ölçülerinin analizinden uzun dalga boylu Yersel gravite potansiyel alanını belirler
  3. Uydu altimetresi ölçülerini analizi edebilir
  4. Uydu yörünge belirleme tekniklerinin temellerine ilişkin bilgi sahibi olur
Dersin içeriğiUzay-zaman referans sistemleri, Yer Yönelim Parametreleri, TRF ve CRF arasındaki IERS dönüşüm modeli, uyduların yörünge hareketleri ve bozucu etkiler, küresel navigasyon uydu sistemleri (GNSS), uydu/Ay'a lazer uzaklık ölçme sistemi (SLR/LLR), Doppler ölçüleri ile yörünge ve konum belirleme uydu sistemi (DORIS), çok uzun baz interferometrisi (VLBI), uydu altimetrisi, uzay tabanli gravite ölçülerinden Yer gravite potansiyel alanı belirleme, troposfer ve iyonosfer boyunca sinyal yayılımı, uzay ve uydu jeodezisi teknikleri ölçü denklemleri ve ölçülerin indirgenmesi, uzay ve uydu jeodezisi teknikleri ölçülerinden jeodezik parametrelerin kestirimi. 
KaynaklarSatellite Geodesy, Günter Seeber, Walter de Gruyter, Berlin, 2003,
Satellites - Orbits and Missions,Michel Capderou, Springer-Verlag, 2005,
GPS for Geodesy, Peter J.G. Teunissen, Alfred Kleusberg, Springer, 1996,
Sciences of Geodesy I,Guochang Xu (ed.), Springer-Verlag, 2010,
Sciences of Geodesy II,Guochang Xu (ed.), Springer-Verlag, 2013. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaUzay-zaman referans sistemleri
2. HaftaUzay-zaman referans sistemleri
3. HaftaYer Yönelim Parametreleri, TRF ve CRF arasındaki IERS dönüşüm modeli
4. HaftaUyduların yörünge hareketleri ve bozucu etkiler
5. HaftaKüresel navigasyon uydu sistemleri (GNSS)
6. HaftaUydu/Ay?a lazer uzaklık ölçme sistemi (SLR/LLR)
7. HaftaDoppler ölçüleri ile yörünge ve konum belirleme uydu sistemi (DORIS)
8. HaftaAra sınav
9. HaftaÇok uzun baz interferometrisi (VLBI)
10. HaftaUydu altimetrisi
11. HaftaUzay tabanli gravite ölçülerinden Yer gravite potansiyel alanı belirleme
12. HaftaTroposfer ve iyonosfer boyunca sinyal yayılımı
13. HaftaUzay ve uydu jeodezisi teknikleri ölçü denklemleri ve ölçülerin indirgenmesi
14. HaftaUzay ve uydu jeodezisi teknikleri ölçülerinden jeodezik parametrelerin kestirimi
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum00
Projeler110
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje14040
Ödevler2510
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü33114236

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Çalıştığı bilim alanında bilimsel bir araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme.    X
2. Araştırma alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların olası kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma.    X
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olabilme, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisine sahip olma.    X
4. Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirebilme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilme   X 
5. Yeni ve/veya özgün fikirler ve yöntemler geliştirebilme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme.   X 
6. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulayabilme; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme.   X 
7. Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel sonuçlarını betimleyebilme.   X 
8. Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlayabilme ve uygulayabilme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleyebilme ve yorumlayabilme.    X
9. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme.   X 
10. Çalışmalarının metodoloji ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşma.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek