SEP613 - ERGOJENİK YARDIMLAR ve PERFORMANS

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ERGOJENİK YARDIMLAR ve PERFORMANS SEP613 1. Yarıyıl 3 0 3 5
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Program Mensupları 
Dersin amacıBu dersin amacı; öğrenciye sporcu beslenmesinde temel uygulamalar dışında, doping kapsamında yer almayan performansa yardımcı olduğu düşünülen bazı besin suplementlerinin ve uygulamalarının etkilerini güncel literatür desteği ile kavratmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; ? Spor dalına özgü olarak sporcuların beslenmelerinde destek olarak alabilecekleri suplementleri ve özelliklerini tanımlayabilecektir.
  2. ? Suplementlerin gereksinimlerini ve bunu etkileyen faktörleri, egzersize ve beslenmeye bağlı oluşan yorgunluğun engellenmesinde suplementlerin gereksinimini açıklayıp tartışabilecektir.
  3. ? Egzersiz, beslenme ve suplementlerin etkilerini tartışabilecektir.
  4. ? Yarışma öncesi, sırası ve sonrasında beslenme dışında suplement kullanımı konusunda uyulması gereken noktaları tartışabilecektir.
Dersin içeriğiBu ders; sporcu beslenmesinde temel uygulamalar dışında, doping kapsamında yer almayan performansa yardımcı olduğu düşünülen bazı besin suplementlerinin ve uygulamalarının etkilerini inceler. 
KaynaklarAntono J, Kalman D, Stout JR et al. (Ed) (2008). Essentials of Sport Nutrition and Supplements. Humana Press.
Williams M. (1998). The Ergogenics Edge: Pushing the Limits of Sports Performance. Human Kinetics.
Wolinsky I, Driskell JA (2004). Nutritional Ergogenic Aids. CRC Pres.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaErgojenik yardımlar ve performansa katkısı, sınıflandırılması, psikolojik ergojenik desteklerin önemi
2. HaftaErgojenik yardımlar ve placebo etkisi
3. HaftaKafein kullanımı ve performans
4. HaftaBeta-alanin, sodium bikarbonat ile tamponlama kapasitesi ve performans
5. HaftaKarbonhidrat kullanımı ve zihinsel yorgunluk
6. HaftaSpor içecekleri ve enerji içeceklerinin sporcunun konsantrasyonu ve egzersiz performansına etkisi
7. HaftaTirozin ve kognitif performans
8. HaftaAmino asitlerin fiziksel, zihinsel ve fizyolojik aktivitelere etkileri
9. HaftaAra sınav
10. HaftaSporda motivasyon için suplement kullanımı
11. HaftaKronik kreatin kullanımı ve bipolar depresyon
12. HaftaKronik L-karnitin kulllanımının beyin enerji metabolizmasına ve performansa etkisi
13. HaftaSporcularda görülen anoreksia nervosa da ergojenik supplement olarak triptofan kullanımı
14. HaftaSilybin kullanımı ve sporcularda depresyon
15. HaftaUyarıcılar ve psikolojik destek
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler415
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar110
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler2510
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3252148

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.    X 
2. Spor ve egzersiz psikoloji alanına özgü bilimsel ve güncel bilginin doğruluğunu değerlendirebilmenin ötesinde bu bilgilerle ilişkili olduğu bilinen disiplinler ile spor ve egzersiz psikolojisi arasındaki etkileşimi kavrar.    X
3. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.   X 
4. Spor ve egzersiz psikolojisi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır     
5. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.     
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar.     
7. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer.     
8. Spor ve egzersiz psikolojisi alanıyla ilgili ulusal / uluslararası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.     
9. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür.   X 
10. Spor ve egzersiz psikolojisi alanına ilişkin bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.   X 
11. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular.     
12. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.   X 
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir.     
14. Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar.     
15. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek