SEP613 - ERGOJENİK YARDIMLAR ve PERFORMANS
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ERGOJENİK YARDIMLAR ve PERFORMANS | SEP613 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Program Mensupları | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı; öğrenciye sporcu beslenmesinde temel uygulamalar dışında, doping kapsamında yer almayan performansa yardımcı olduğu düşünülen bazı besin suplementlerinin ve uygulamalarının etkilerini güncel literatür desteği ile kavratmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders; sporcu beslenmesinde temel uygulamalar dışında, doping kapsamında yer almayan performansa yardımcı olduğu düşünülen bazı besin suplementlerinin ve uygulamalarının etkilerini inceler. | |||||
Kaynaklar | Antono J, Kalman D, Stout JR et al. (Ed) (2008). Essentials of Sport Nutrition and Supplements. Humana Press. Williams M. (1998). The Ergogenics Edge: Pushing the Limits of Sports Performance. Human Kinetics. Wolinsky I, Driskell JA (2004). Nutritional Ergogenic Aids. CRC Pres. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ergojenik yardımlar ve performansa katkısı, sınıflandırılması, psikolojik ergojenik desteklerin önemi |
2. Hafta | Ergojenik yardımlar ve placebo etkisi |
3. Hafta | Kafein kullanımı ve performans |
4. Hafta | Beta-alanin, sodium bikarbonat ile tamponlama kapasitesi ve performans |
5. Hafta | Karbonhidrat kullanımı ve zihinsel yorgunluk |
6. Hafta | Spor içecekleri ve enerji içeceklerinin sporcunun konsantrasyonu ve egzersiz performansına etkisi |
7. Hafta | Tirozin ve kognitif performans |
8. Hafta | Amino asitlerin fiziksel, zihinsel ve fizyolojik aktivitelere etkileri |
9. Hafta | Ara sınav |
10. Hafta | Sporda motivasyon için suplement kullanımı |
11. Hafta | Kronik kreatin kullanımı ve bipolar depresyon |
12. Hafta | Kronik L-karnitin kulllanımının beyin enerji metabolizmasına ve performansa etkisi |
13. Hafta | Sporcularda görülen anoreksia nervosa da ergojenik supplement olarak triptofan kullanımı |
14. Hafta | Silybin kullanımı ve sporcularda depresyon |
15. Hafta | Uyarıcılar ve psikolojik destek |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 15 |
Sunum | 2 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 32 | 52 | 148 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Spor ve egzersiz psikoloji alanına özgü bilimsel ve güncel bilginin doğruluğunu değerlendirebilmenin ötesinde bu bilgilerle ilişkili olduğu bilinen disiplinler ile spor ve egzersiz psikolojisi arasındaki etkileşimi kavrar. | X | ||||
3. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
4. Spor ve egzersiz psikolojisi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır | |||||
5. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. | |||||
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | |||||
7. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer. | |||||
8. Spor ve egzersiz psikolojisi alanıyla ilgili ulusal / uluslararası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |||||
9. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | X | ||||
10. Spor ve egzersiz psikolojisi alanına ilişkin bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | ||||
11. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular. | |||||
12. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | ||||
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir. | |||||
14. Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. | |||||
15. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek