MTK729 - CEBİRLERİN TEMSİL TEORİSİNE GİRİŞ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
CEBİRLERİN TEMSİL TEORİSİNE GİRİŞ I MTK729 1. Yarıyıl 3 0 3 12
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Ödev  
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Elemanları 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencinin Temsil Teorisinin temellerini tanımasını sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Cebir ve Modül kavramlarını tanıyabilir, sonlu boyutlu cebirler üzerindeki projektif ve injektif, ayrıştırılamaz modülleri kavrayabilir, temel cebir (basic algebra) kavramını tanıyarak Morita eşdeğerliği söyleyebilir,
  2. Quiver ve Yol Cebirlerini tanımlayabilir,
  3. Sonlu boyutlu cebirleri quiver yardımıyla yazabilir,
  4. Quiver temsillerini tanımlayabilir,
  5. Quiver temsilleri ile modüller arasındaki eşleşmeyi oluşturabilir,
  6. Bir modülün boyut vektörü ile bir cebirin Euler karakteristiğini tanımlayabilir,
  7. İndirgenemez morfizmalar ile hemen hemen ayrışabilir dizileri değerlendirebilir,
  8. Auslander-Reiten ötelemelerini kavrayabilir, Bir cebirin Auslander-Reiten quiverini yazabilir, Hemen hemen ayrışabilir dizilere funktorlar ile yaklaşabilir.
Dersin içeriğiCebirler ve modüller
Quiverler ve cebirler
Temsiller ve modüller
Auslander-Reiten Teorisi 
Kaynaklar1) I. Assem, D. Simson, A. Skowro?ski, Elements of the representation theory of associative algebras. Vol. 1. Techniques of representation theory. London Mathematical Society Student Texts, 65. Cambridge University Press, Cambridge, 2006.

2) M. Barot, Introduction to the representation theory of algebras. Springer, Cham, 2015.

3) M. Auslander, I. Reiten, S. O. Smalø, Representation theory of Artin algebras. Cambridge Studies in Advanced Mathematics, 36. Cambridge University Press, Cambridge, 1995. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaCebirler ve Modüller
2. HaftaYarıbasit modüller, bir modülün radikali ve dik toplam ayrışımları
3. HaftaProjektif ve injektif modüller, temel cebirler ve modül kategorilerinin gömülmesi
4. HaftaQuiverler ve yol cebirleri
5. HaftaMakul idealler ve sonlu boyutlu cebirlerin quiverleri
6. HaftaAra sınav
7. HaftaSınırlı quiverlerin temsilleri
8. HaftaBasit, projektif ve injektif modüller, bir modülün boyut vektörü, Euler karakteristiği
9. Haftaİndirgenemez morfizmalar ve hemen hemen ayrışabilir diziler
10. HaftaAuslander-Reiten ötelemeleri
11. HaftaAra sınav
12. HaftaAuslander-Reiten ötelemeleri, birinci Brauer-Thrall sanısı
13. HaftaBirinci Brauer-Thrall sanısı
14. HaftaHemen hemen ayrışabilir diziler için funktor yaklaşımları
15. HaftaFinal Sınavına Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler525
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar225
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1415210
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler51470
Ara sınavlara hazırlanma süresi21224
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü3658360

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Matematik kavramlarını uzmanlık derecesinde derinleştirir.    X
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.     
3. Bağımsız ve özgün düşünme becerisi kazanır ve teorik kavramlar geliştirir.   X 
4. Matematik ve diğer disiplinler arasındaki ilişkileri kullanarak orijinal matematiksel modeller geliştirir ve bunları diğer disiplinlere uygular.     
5. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır.    X
6. Bağımsız olarak yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştirir, çözüm üretir, özgün eserler meydana getirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.     
7. Alanı ile ilgili ve/veya disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.     
8. Yaratıcılık, karar verme ve problem çözme yetilerini sürekli geliştirir.   X 
9. Alanındaki uzmanlarla yetkinliğini gösteren bir iletişim kurarak özgün görüşlerini savunur.  X  
10. Bir yabancı dili C1 Genel Düzeyinde kullanabilir, yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurar, uluslararası literatürü takip eder.     
11. Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki son gelişmeleri takip eder ve alanındaki çalışmalarda kullanır.      
12. Ulusal ve uluslararası araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar.     
13. Alanı ile ilgili sorunların çözümünde stratejik kararlar verir.     
14. Diğer araştırmacıların etik, gizlilik, sahiplik, atıf ve telif haklarını gözetir.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek