SHO619 - YAŞLILIK ve SOSYAL HİZMET
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YAŞLILIK ve SOSYAL HİZMET | SHO619 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Tartışma Diğer: SUNUM | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Ana Bilim Dalı Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Dünya genelinde nüfus kompozisyonları hızlı bir değişim süreci içerisine girmiştir. Özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrasında gelişmiş toplumlar olarak nitelenen ülkelerde yaşlı nüfus oranı giderek daha belirginleşmiştir. Söz konusu toplumlar günümüzde ?yaşlı toplumlar? olarak da nitelendirilmektedir. Geçmişte genç nüfus grubuna yönelik eğitim, sağlık, istihdam vb. gibi politikalar ön plandayken, nüfus yapısında meydana gelen değişim dikkatleri bu yaş grubuna çekmiş ve yaşlılara yönelik çeşitli sosyal politikalar da önem kazanmaya başlamıştır. Türkiye henüz genç toplumlar kategorisinde değerlendiriliyor olsa da, yakın gelecekte hızla yaşlanacak toplumlardan birisidir. Diğer bir deyişle yaşlı bakımı, Türkiye?de bir sorun olarak görünürlük kazanmaya başlamıştır ve geleceğin önde gelen sosyal, kültürel ve ekonomik sorunlarından birisi olmaya adaydır. Bu açıdan değerlendirildiğinde, yaşlılık alanında çalışan diğer disiplinlerle birlikte, yaşlının yaşam kalitesinin korunması... | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu derste tarihsel süreçte nüfus kompozisyonlarında olagelen değişimin ve bunun sonucunda yaşlı nüfus oranında görülen artışın sosyal sonuçları, sosyal çalışma ve sosyal hizmet açısından değerlendirilecektir. Bu kapsamda; - Yaşlılık kavramı ve ?Yaşlı toplumlar? kavramının ortaya çıkışı, - Yaşlılık teorileri, sosyal politika ve sosyal refah, - Yaşlılığın tarihsel arka planı, - Yaşlı nüfusun nitelikleri-özellikleri, sorunları, - Yaşlılar için oluşturulmuş sosyal politikalar - Yaşlanmayla birlikte ortaya çıkan bakım ihtiyacı, - Bu bakım ihtiyacının ne şekilde karşılanacağı, - Dünya?da ve Türkiye?de bakım hizmeti model ve uygulamaları, - Yaşlılık döneminin kişi açısından verimli geçirilmesine yönelik alınabilecek önlemler, - Geleceğe yönelik olası yaşlı bakım sistemleri vb. k... | |||||
Kaynaklar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş: Dersin Tanıtımı |
2. Hafta | Demografya: Toplum, Nüfus Dinamikleri ve Nüfus Yapıları - Grupları |
3. Hafta | Yaşlılık: Kavramsal ve Tarihsel Gelişim |
4. Hafta | Yaşlılık Teorileri |
5. Hafta | Yaşlılık Teorileri |
6. Hafta | Sosyal Politika |
7. Hafta | Sosyal Refah ve Sosyal Refah Sistemleri |
8. Hafta | Ara Sınav - Değerlendirme |
9. Hafta | Dünya?da Yaşlı Bakım Modelleri: Ülke Örnekleri |
10. Hafta | Dünya?da Yaşlı Bakım Modelleri: Ülke Örnekleri |
11. Hafta | Türkiye?de Yaşlı Bakım Model ve Uygulamaları: Hukuksal Altyapı |
12. Hafta | Türkiye?de Yaşlı Bakım Model ve Uygulamaları: Kamu Sektörü |
13. Hafta | Türkiye?de Yaşlı Bakım Model ve Uygulamaları: Özel Sektör |
14. Hafta | Yaşlı Bakımı ve Gelecek: Olası Model ve Uygulama Biçimleri |
15. Hafta | Yaşlı Bakımı ve Gelecek: Olası Model ve Uygulama Biçimleri |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 25 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 16 | 16 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 31 | 72 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sosyal hizmet kuramları bilgisi | X | ||||
2. Sosyal hizmet uygulama alanları bilgisi | X | ||||
3. Sosyal politika ve sosyal hizmet politikası bilgisi | X | ||||
4. Sosyal hizmet alanında yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi | X | ||||
5. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi | X | ||||
6. Sosyal hizmet mevzuatı ve mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi | X | ||||
7. Farklı müracaatçı grupları ile sosyal hizmet uygulaması bilgisi | X | ||||
8. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi | X | ||||
9. İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı gruplara müdahalede kullanabilme becerisi | X | ||||
10. Konuyla ilgili araştırmaları değerlendirme, bulguları pratikte uygulayabilme, niteliksel ve niceliksel araştırma ile veri analizi yapabilme becerisi | X | ||||
11. Sosyal hizmet müdahale planlarını ampirik olarak değerlendirebilme becerisi | X | ||||
12. Nüfusun değişik kesimleri, meslektaşlar ve toplumun diğer üyeleri arasında değişik iletişim tekniklerini kullanabilme becerisi | X | ||||
13. Kurumsal yapılar ve sosyal refah sistemleri içinde çalışabilme ve süpervizyon altında gerekli kurumsal değişimi belirleyebilme becerisi | X | ||||
14. Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ile değerleri doğrultusunda, farklılığı pozitif bir değer kabul ederek uygulama yapabilme becerisi | X | ||||
15. Eleştirel düşünebilme, sentezleme, kuram ve müdahale deneyimi bilgilerini ve becerilerini profesyonel bağlamda uygulayabilme | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek