TRO702 - ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ TRO702 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu  
Dersin amacıÖğrencilerin eğitim araştırmalarını bilimsel ilkelere uygun olarak yürütmelerini ve raporlaştırmalarını sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bilimsel araştırma ile ilgili temel terimleri kavrayabilme
  2. Eğitim araştırmalarının nasıl yapılacağını ve değerlendirileceğini kavrayabilme
  3. Nicel araştırma yöntemlerini uygulayabilme
  4. Nitel araştırma yöntemlerini uygulayabilme
  5. Araştırma yönteminin ilkelerini kullanarak araştırma raporu hazırlayabilme
  6. Araştırma yönteminin ilkelerine uygun olarak araştırma raporunu değerlendirebilme
Dersin içeriğiBilimsel araştırmanın doğası, bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramlar: araştırma problemi; değişenler ve hipotezler, alanyazın tarama; tanımlar; sınırlılıklar, etik ilkeler. Araştırma yöntemi (Nicel araştırma yöntemi: deneysel araştırma, betimsel araştırma, Tekil tarama, İlişkisel tarama, nedensel araştırmalar; Nicel araştırma yöntemi: Bilimsel Yöntemin Aşamaları, Nitelikleri, Dayandığı Sayıltılar) Araştırma Süreçleri ve Teknikleri, Evren ve Örneklem (Denekler, materyal), Veri Toplama Araçları, Veri Analizi, Bulgular, Tartışma, Sonuç, Öneriler ve Özet, Kaynakça, Ekler. 
KaynaklarBüyüköztürk, Ş. ve diğerleri (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem A Yayıncılık, 1. Baskı.
Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2009). How to design and evaluate research in education. 7th edition, New York, USA: The McGraw-Hill Companies, Inc.
Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yay.
Osborne, J.W. (2008). Best Practices in Quantitative Methods. USA: Sage publications.
Osborne, J.W. (2008). Best Practices in Data Cleaning. USA: Sage publications.
Srinagesh, K. (2005). The Principles of Experimental Research, USA: Butterworth-Heinemann, 1st edition.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin tanıtılması, giriş, temel kavramlar
2. HaftaBilimsel araştırmanın doğası
3. HaftaBilimsel araştırma ile ilgili Temel Kavramlar: araştırma problemi; değişenler ve hipotezler, alanyazın tarama; tanımlar; sınırlılıklar, etik ilkeler.
4. HaftaAraştırma yöntemi (Nitel araştırma yöntemi: deneysel araştırma, betimsel araştırma, tekil tarama, ilişkisel tarama, nedensel araştırmalar; nicel araştırma yöntemi)
5. HaftaAraştırma yöntemi (Nitel araştırma yöntemi: deneysel araştırma, betimsel araştırma, tekil tarama, ilişkisel tarama, nedensel araştırmalar; nicel araştırma yöntemi)
6. HaftaBilimsel yöntemin aşamaları, nitelikleri, dayandığı sayıltılar
7. HaftaEvren ve örneklem
8. HaftaAra sınav
9. HaftaVeri toplama araçları
10. HaftaVeri toplama araçları
11. HaftaVeri analizi
12. HaftaVeri analizi
13. HaftaBulgular
14. HaftaTartışma, sonuç, kaynakça yazımı
15. HaftaGenel değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1414
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler321
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar110
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 143 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler340120
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü163152258

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. 1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak Türkçe eğitimi alanında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.    X
2. 2. Türkçe eğitimi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.    X
3. 3. Türkçe eğitimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir.    X
4. 4. Türkçe eğitimi alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir.    X
5. 5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.    X
6. 6. Türkçe eğitimi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanabilir.     X
7. 7. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.    X
8. 8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Türkçe eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.    X
9. 9. Uzman kişiler ile Türkçe eğitimi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.     X
10. 10. Türkçe eğitimi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilir.    X
11. 11. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilir.    X
12. 12. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek