TRO712 - TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRT. KURAM ve UYG.

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRT. KURAM ve UYG. TRO712 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriTakım/Grup Çalışması
Rol Oynama/Dramatize Etme
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
Diğer: Aktif öğrenme  
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu  
Dersin amacıTürkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kuramsal altyapı ve kapsayıcı Türkçe öğretimi anlayışıyla uygulama örnekleri konusunda bilgi kazandırmak.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dil öğretimiyle ilgili temel kavramları bilir.
  2. Dil öğretim kuram ve yaklaşımlarını tanır.
  3. Ana dil ile yabancı dil öğretim yöntem ve teknikleri arasındaki farkları ayırt eder.
  4. AODÇ metnini ve boyutlarını kavrar.
  5. Türkçenin öğretiminde yurt içi ve yurt dışı ortamın etkisini fark eder.
  6. Türkçe öğretiminde çocuk ve yetişkin eğitimi arasındaki uygulamaların farkını kavrar.
  7. Kapsayıcı eğitim anlayışını bilerek kapsayıcı Türkçe öğretimi uygulamalarını kavrar.
Dersin içeriğiDil, yabancı dil ve Türkçenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili kavram, kuram, yöntem ve tekniklere ilişkin farkındalık kazandırmayı amaçlamaktadır. Türkçenin yabancı bir dil olarak öğretiminin nasıl yapılabileceği konusuna odaklanılmaktadır. Ders içeriği, etkinlik temelli olup, öğrencilerin öğrenme sürecine aktif katılımını sağlamaya yönelik bireysel ve grup çalışmaları gerçekleştirilecektir.  
KaynaklarYabancılara Türkçe Öğretimi (2013) Grafiker Yayınları 2. Baskı: Ankara. ISBN:978-605-4692-27-9
Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı (2018). Grafiker Yayınları 2. Baskı: Ankara. ISBN: 978-605-4692-50-7
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Metodolojisi (2015). Ders Kitabı, Anı Yayıncılık: Ankara. ISBN: 978-605-170-067-0
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaIsınma-tanışma etkinlikleri ve dil, yabancı dil, ana dili edinimi ile yabancı dil öğrenimi farkını kavratma
2. HaftaYabancı dil öğretimi kuram, yöntem ve tekniklerini tanıtma
3. HaftaTürkçenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili farkındalık oluşturma çalışmaları
4. HaftaFarklı ana dillere sahip bireylerle çalışmak için kapsayıcı bakış açısı oluşturma
5. HaftaFarklı ana dillere sahip bireylerle çalışmak için kapsayıcı bakış açısı oluşturma
6. HaftaDil öğretiminde yurt içi yurt dışı ortam farkını belirlemeye yönelik etkinlikler
7. HaftaÇocuk ve yetişkin arasındaki dil öğrenim farkını ortaya koyma çalışmaları
8. HaftaAODÇ ve boyutlarının öğretimi
9. HaftaYabancı dil öğretiminde dil becerilerinin birbirine etkisini inceleme çalışmaları
10. HaftaYabancı dil öğretiminde dil becerilerinin birbirine etkisini inceleme çalışmaları
11. HaftaEtkinlik temelli eğitim uygulamalarının özellikleri
12. HaftaYabancı dil olarak Türkçe öğretimi için etkinlik uygulama örnekleri
13. HaftaYabancı dil olarak Türkçe öğretimi için etkinlik uygulama örnekleri
14. HaftaYabancı dil olarak Türkçe öğretimi için etkinlik uygulama örnekleri
15. HaftaGenel tekrar ve değerlendirme
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1414
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler1040
Sunum230
Projeler00
Seminer115
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam99
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı0100
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama356168
Proje000
Ödevler10990
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü2768300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. 1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak Türkçe eğitimi alanında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.   X 
2. 2. Türkçe eğitimi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.   X 
3. 3. Türkçe eğitimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir.   X 
4. 4. Türkçe eğitimi alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir.    X
5. 5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.    X
6. 6. Türkçe eğitimi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanabilir.     X
7. 7. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.    X
8. 8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Türkçe eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.    X
9. 9. Uzman kişiler ile Türkçe eğitimi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.     X
10. 10. Türkçe eğitimi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilir.    X
11. 11. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilir.   X 
12. 12. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek