TRO714 - DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ | TRO714 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Sorumlusu | |||||
Dersin amacı | Dil bilgisi öğretiminde temel ilkeler ve izlenen aşamaları kavratmak. Dil bilgisi öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve teknikleri kavratmak. Metin temelli dil bilgisi öğretimini kavratmak ve uygulamalar yapmak. Dil bilgisi ve dilbilgisi öğretiminin temel ve güncel sorunlarını belirlemek. 5,6,7,8. sınıf programlarında yer alan dil bilgisinin temel kavramlarını değerlendirmek. 5,6,7,8. Sınıf programlarında yer alan Türkçe dil bilgisi konularını sırasıyla değerlendirmek. Dil bilgisi öğretimini ölçme ve değerlendirme yönünden değerlendirmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dil bilgisi öğretiminde temel ilkeler ve izlenen aşamalar, dil bilgisi öğretiminde temel yaklaşımlar, yöntemler ve teknikler, dil bilgisi öğretiminin temel problemleri, metin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamaları, dil becerilerinin dil bilgisi öğretimi yoluyla geliştirilmesi, dil bilgisi öğretiminde ölçme ve değerlendirme. | |||||
Kaynaklar | Demirel, Ö. (2002). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi, 4. baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. Sağır, M. (2002). İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yıldız, C. ve diğerleri. (2006). Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi (Editör: Cemal YILDIZ). Ankara: Pegem A Yayıncılık. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dil bilgisi öğretiminin tarihi |
2. Hafta | Dil bilgisi öğretiminin temel kavram ve ilkeleri |
3. Hafta | Dil bilgisi öğretiminde dil biliminin verilerinden yararlanma |
4. Hafta | Cumhuriyet Devri Türkçe Programlarında dil bilgisi öğretimi |
5. Hafta | Metin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamalar |
6. Hafta | Dil bilgisi ve dilbilgisi öğretiminin temel ve güncel sorunları |
7. Hafta | Okuma becerisi ve dil bilgisi ilişkisi |
8. Hafta | Dinleme becerisi ve dil bilgisi ilişkisi |
9. Hafta | Yazma becerisi ve dil bilgisi ilişkisi |
10. Hafta | Konuşma becerisi ve dil bilgisi ilişkisi |
11. Hafta | 5,6,7,8. sınıf programlarında yer alan dil bilgisinin temel kavramları |
12. Hafta | 5,6,7,8. sınıf programlarında yer alan dil bilgisinin temel kavramları |
13. Hafta | 5,6,7,8. sınıf programlarında yer alan Türkçe dil bilgisi konuları |
14. Hafta | Dil bilgisi öğretiminde materyal geliştirme ve etkinlik hazırlama |
15. Hafta | Materyal geliştirme ve etkinlik hazırlamada dilin işlevsel yönü |
16. Hafta | Yarıyıl sonu sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 14 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 7 | 26 |
Sunum | 2 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 30 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 100 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 39 | 117 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 7 | 15 | 105 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 24 | 57 | 264 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. 1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak Türkçe eğitimi alanında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | X | ||||
2. 2. Türkçe eğitimi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | X | ||||
3. 3. Türkçe eğitimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | X | ||||
4. 4. Türkçe eğitimi alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir. | X | ||||
5. 5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | X | ||||
6. 6. Türkçe eğitimi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanabilir. | X | ||||
7. 7. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir. | X | ||||
8. 8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Türkçe eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir. | X | ||||
9. 9. Uzman kişiler ile Türkçe eğitimi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | X | ||||
10. 10. Türkçe eğitimi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilir. | X | ||||
11. 11. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilir. | X | ||||
12. 12. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek