ÖYE722 - DAHİLER ve SAVANTLAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DAHİLER ve SAVANTLAR ÖYE722 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Gösteri
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıDahilerin ve savantların tanılanması, dâhilerin ve savantların karakteristik özellikleri, dâhilerin ve savantların eğitsel ihtiyaçları hakkında ve dâhilerin ve savantların eğitiminde yöntem ve tekniklerin kullanımı hakkında bilgi vermek, dâhilerin ve savantların eğitimindeki problemler ve bu problemlere yönelik çözümler önerilmesidir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci dâhiler ve savantların tanılanması ve karakteristik özelliklerini bilir.
  2. Öğrenci dâhiler ve savantların değerlendirilmesini ve eğitsel ihtiyaçlarını bilir.
  3. Öğrenci dâhiler ve savantların eğitiminde yöntem ve tekniklerin kullanımını bilir.
  4. Öğrenci dâhiler ve savantların eğitimindeki problemlerin farkında olur.
  5. Öğrenci dâhiler ve savantların eğitimindeki problemlere yönelik çözümler önerir.
Dersin içeriğiDahiler ve savantların tanılanması; Dahilerin ve savantların karakteristik özellikleri; Dahiler ve savantlar; Dahiler ve savantların eğitsel ihtiyaçları; Dahilerin ve savantların eğitimindeki eğitim modelleri ve teknikleri; dahilerin eğitimindeki problemler ve çözüm önerileri 
KaynaklarSimonton, D. K., Pervin, L., & John, O. (1999). Creativity and genius. New York: Guilford Press.
Sully, J. (1891). The educatıon of genius. The English illustrated magazine, (88), 316-322.
Armstrong, T. (1998). Awakening genius in the classroom. ASCD.
Kell, H. J., & Lubinski, D. (2014). The study of mathematically precocious youth at maturity: Insights into elements of genius. The Wiley handbook of genius, 395-421.
Winner, E. (2014). Child prodigies and adult genius: A weak link. The Wiley handbook of genius, 297-320.
Kerr, B. (2000, March). Gender and genius. In Keynote Speech to the National Curriculum Networking Conference. Center for Gifted Education, College of William and Mary, Williamsburg, VA.(7 March 2000). http://education. wm. edu/centers/cfge/_documents/resources/articles/gendergenius. pdf.
Treffert, D. A. (2000). Extraordinary people: Understanding savant syndrome. Universe. com.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDerse giriş
2. HaftaDahilerin tanılanması
3. HaftaSavantların tanılanması
4. HaftaDahilerin karakteristik özellikleri
5. HaftaDahilerin karakteristik özellikleri
6. HaftaSavantların karakteristik özellikleri
7. HaftaDahilerin eğitsel ihtiyaçları
8. HaftaSavantların eğitsel ihtiyaçları
9. HaftaAra sınav.
10. HaftaDahilerin eğitiminde yöntem ve teknikler
11. HaftaSavantların eğitiminde yöntem ve teknikler
12. HaftaDahilerin ve savantların eğitimindeki problemler
13. HaftaDahilerin ve savantların eğitimindeki problemler
14. HaftaDahilerin ve savantların eğitimindeki problemlere yönelik çözümler
15. HaftaDahilerin ve savantların eğitimindeki problemlere yönelik çözümler
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması13030
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)21428
Sunum / Seminer Hazırlama430120
Proje000
Ödevler12020
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü24157300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, özel yetenekliler eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.   X 
2. Özel yetenekliler eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.   X 
3. Özel yetenekliler eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.  X  
4. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.    X
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.X    
6. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.  X  
7. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  
8. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.X    
9. Özel yetenekliler eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.    X
10. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.  X  
11. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.X    
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek