OSB618 - NİCEL ve NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
NİCEL ve NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ OSB618 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm sorumlusu 
Dersin amacıBu dersin amacı, özel yetenekliler eğitimi üzerine çalışan öğrencilerin çalışmalarında kullanacakları nitel yöntem ve teknikleri onlar için ulaşılır kılmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Farklı nitel araştırma yöntemlerinin ve tekniklerinin bileşenlerini bilir.
  2. Farklı nitel araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayarak araştırma becerilerini geliştirir,
  3. Özel yetenekliler mevcut eğitim problemleri açısından nitel araştırma yöntemlerini karşılaştırır,
  4. Nitel araştırma yöntem ve tekniklerinin avantaj ve dezavantajlarını bilir,
  5. Nitel araştırma yöntem ve tekniklerinin bilimsel bilgiyi geliştirmedeki önemini anlar,
  6. Bir araştırmada farklı nitel araştırma yöntem ve tekniklerini uygular.
Dersin içeriğiBilim ve bilimsel bilgi kavramlarının tartışılması, Nitel araştırmanın varsayımları, Nitel araştırma yöntemleri, Nitel veri analizi, Nitel veri analizinde inandırıcılık sağlama stratejileri, Nitel araştırmanın raporlaştırılması, Nitel araştırmada sıklıkla yapılan hatalar, Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma örneklerinin yöntem açısından eleştirisi. 
KaynaklarDenzin, N.K. , & Lincoln, Y.S. (2005). The discipline and practice of qualitative research. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.) The Sage Handbook of Qualitative Research, 3rd edition (pp.1-32 required). Thousand Oaks, CA: Sage.
Creswell, J.W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
Glesne, C. (2006). Becoming qualitative researchers: An introduction. (3rd ed.). Boston: Pearson / Allyn Bacon.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEğitim araştırmalarının temel kavramları ve etik
2. HaftaNitel ve Nicel araştırmaların karşılaştırılması
3. HaftaBilimsel Bilginin Özellikleri ve Nitel Araştırmanın Varsayımları
4. HaftaNitel Araştırmada Örnekleme
5. HaftaEtnografi
6. HaftaGömülü teori
7. HaftaFenomenoloji
8. HaftaAksiyon Araştırması
9. HaftaAra Dönem Sınavı
10. HaftaKatılımcı Gözlem
11. HaftaDerinlemesine Görüşme
12. HaftaOdak Grup
13. HaftaNitel araştırmada veri analizi
14. HaftaNitel araştırmayı raporlama
15. HaftaNitel araştırma yöntemlerinde sıklıkla yapılan hatalar
16. HaftaDönem Sonu Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama22448
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3592240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.   X 
2. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.    X
3. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.  X  
4. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X   
5. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  
6. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.  X  
7. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.   X 
8. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. X   
9. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X   
10. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.X    
11. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.  X  
12. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.   X 
13. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.   X 
14. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek