OSB611 - OSB'DE UYUMSAL BECERİLERİN ÖĞRETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
OSB'DE UYUMSAL BECERİLERİN ÖĞRETİMİ OSB611 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm sorumlusu 
Dersin amacıÖğrencilere OSB olan bireylere uyumsal becerileri öğretme bilgi ve becerilerinin kazandırılması hedeflenmektedir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenmenin aşamalarını ve özelliklerini betimler.
  2. Zincirleme davranışların öğretimiyle ilgili temel kavramları ve özellikleri betimler.
  3. Özbakım becerileri (tuvalet, yemek yeme, giyinme, kişisel bakım ve temizlik) alanının temel özelliklerini ve öğretimini betimler.
  4. Günlük yaşam becerileri (evdeki araç-gereçleri kullanma, mutfak becerileri, ev temizliği ve düzeni, çamaşır yıkama ve giysilerin bakımı, uyku düzeni vb.) alanının temel özelliklerini ve öğretimini betimler.
  5. Toplum kaynaklarını kullanma becerileri (seyahat etme, alışveriş yapma, lokantada yemek yeme, muayene olma, banka işlemlerini yapma vb.) alanının temel özelliklerini ve öğretimini betimler.
  6. Güvenlik becerileri alanının temel özelliklerini ve öğretimini betimler.
  7. Kendini yönetme becerilerinin temel özelliklerini ve öğretimini betimler.
  8. İş ve meslek becerileri alanının temel özelliklerini ve öğretimini betimler Boş zaman ve eğlence etkinlikleri alanının temel özelliklerini ve öğretimin betimler. Toplumsal yaşama geçişle ilgili temel kavramları ve özellikleri betimler. Beceri öğretimine ailenin katılımını sağlamak üzere izlenecek yolları betimler. Uyumsal becerilerine ilişkin öğretim programını uygular. Hazırladığı araştırma raporlarını sunar.
Dersin içeriğiÖzbakım becerileri, günlük yaşam becerileri, toplum kaynaklarını kullanma becerileri, güvenlik becerileri, kendini yönetme becerileri, iş ve meslek becerileri, boş zaman ve eğlence becerileri, aile katılımı, uyumsal beceri öğretim programları.  
KaynaklarBaker, L.B. & Brightman, A. J. (2004). Steps to independence: Teaching everyday skills to children with special needs. (4. baskı). Baltimore: Paul Brookes Publishing.
Heflin, L. J., & Alaimo, D. F. (2007). Students with autism spectrum disorders: Effective instructional practices. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Christian, W. P., & Wilczynski, S. M. (Eds.). (2008). Effective practices for children with autism: Educational and behavioral support interventions that work. New York, NY: Oxford University Press.
Tekin-İftar, E. (Ed.) (2016), Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÖğrenmenin aşamaları ve özellikleri
2. HaftaZincirleme davranışların öğretimiyle temel kavramlar ve özellikleri
3. HaftaÖzbakım becerileri alanıyla ilgili temel kavramlar ve özellikleri, bu becerilerin öğretimi
4. HaftaGünlük yaşam becerileri alanıyla ilgili temel kavramlar ve özellikleri, bu becerilerin öğretimi
5. HaftaToplum kaynaklarını kullanma alanıyla ilgili temel kavramlar ve özellikleri, bu becerilerin öğretimi
6. Hafta Güvenlik becerileri alanıyla ilgili temel kavramlar ve özellikleri, bu becerilerin öğretimi
7. HaftaAra sınav
8. HaftaKendini yönetme becerileriyle ilgili temel kavramlar ve özellikleri, bu becerilerin öğretimi öğretimi
9. Haftaİş ve meslek becerileri alanıyla ilgili temel kavramlar ve özellikleri, bu becerilerin öğretimi öğretimi
10. HaftaBoş zaman ve eğlence etkinlikleri alanıyla ilgili temel kavramlar ve özellikleri, bu becerilerin öğretimi
11. HaftaToplumsal yaşama geçişle ilgili temel kavramlar ve özellikleri
12. HaftaBeceri öğretimine ailenin katılımını sağlamak üzere izlenecek yollar
13. HaftaUyumsal beceriler öğretim programlarının sunumu ve tartışılması
14. HaftaUyumsal beceriler öğretim programlarının sunumu ve tartışılması
15. HaftaUyumsal beceriler öğretim programlarının sunumu ve tartışılması
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama22448
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3592240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.   X 
2. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.    X
3. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.  X  
4. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X   
5. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  
6. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.  X  
7. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.   X 
8. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. X   
9. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X   
10. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.X    
11. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.  X  
12. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.   X 
13. Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.   X 
14. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek