SEP601 - PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ | SEP601 | 1. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Program Mensubu | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı öğrenciye bilimsel bir araştırmanın nasıl planlanıp yürütüldüğü konularında derin bir kavrayış kazandırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Ders kuram oluşturma süreçleri, bilimsel denence özellikleri, araştırma etiği, ölçmenin temel prensipleri, güvenilirlik ve geçerlilik kavramları, iç ve dış geçerliliği tehlikeye düşüren uygulamalar, karıştırıcı değişkenleri kontrol teknikleri, araştırma desenleri, literatür araştırması için internet ve elektronik veri tabanlarını kullanma, bilimsel bir makale yazarken dikkat edilecek temel hususları ve bir makaleyi eleştirisel bir bakış açısıyla değerlendirme konularını kapsamaktadır. | |||||
Kaynaklar | Hoyle, R.H., Harris, M. & Judd, C.M. (2002). Research Methods in Social Relations (7th ed.). USA: Wadsworth Cengage Learning. Christensen, L.B. (2004). Experimental Methodology. Boston: Pearson. Karakaş, S. (1988). Bilimsel Psikoloji: Temel İlkeler. Ankara: TBMM Vakfı Tes. Robinson, P.W. (1976). Fundamentals of Experimental Psychology. Prentice-Hall Inc. Goodwin, C. J. (1995). Research in psychology: Methods and design. New York: Wiley. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bilimde denence ve kuramların yeri ve önemi, Sosyal bilimlerde etik |
2. Hafta | Ölçmenin temel ilkeleri, Güvenilirlik ve geçerlilik türleri |
3. Hafta | İç ve dış geçerliliği tehlikeye düşüren karıştırıcı değişkenler ve bunları Kontrol teknikleri Örnekleme çeşitleri |
4. Hafta | Deneysel çalışmalar |
5. Hafta | Deneysel olmayan çalışmalar |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Uygulamalı, gözlemsel ve arşiv çalışmaları |
8. Hafta | Araştırma desenleri: İlişkili, tekrarlı ve bağımsız denek desenler |
9. Hafta | Faktöriyel desenler N = 1 desenler |
10. Hafta | Bilimsel araştırmalarda bazı önemli konular: hipotez testleri, tip I, tip II hatalar, etki düzeyi, duyarlılık ve özgüllük |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Literatür taraması nasıl yapılır |
13. Hafta | Literatür taraması nasıl yapılır |
14. Hafta | Araştırma raporu yazımında teme konular |
15. Hafta | Araştırma kritiği |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 10 |
Sunum | 3 | 10 |
Projeler | 2 | 10 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 10 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
Proje | 2 | 4 | 8 |
Ödevler | 10 | 4 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 20 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 60 | 70 | 242 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Spor ve egzersiz psikoloji alanına özgü bilimsel ve güncel bilginin doğruluğunu değerlendirebilmenin ötesinde bu bilgilerle ilişkili olduğu bilinen disiplinler ile spor ve egzersiz psikolojisi arasındaki etkileşimi kavrar. | X | ||||
3. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
4. Spor ve egzersiz psikolojisi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır | X | ||||
5. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. | X | ||||
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | ||||
7. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer. | X | ||||
8. Spor ve egzersiz psikolojisi alanıyla ilgili ulusal / uluslararası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
9. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | X | ||||
10. Spor ve egzersiz psikolojisi alanına ilişkin bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | ||||
11. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular. | X | ||||
12. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | ||||
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir. | X | ||||
14. Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. | |||||
15. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek