SEP601 - PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ SEP601 1. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Program Mensubu 
Dersin amacıDersin amacı öğrenciye bilimsel bir araştırmanın nasıl planlanıp yürütüldüğü konularında derin bir kavrayış kazandırmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. ? Bilimde görgül çalışmaların kuram oluşturulmadaki rolünü ve önemini bilir.
  2. ? Bilimsel bir denencenin özelliklerini ve nasıl test edilmesi gerektiği konusunda bilgi sahibidir.
  3. ? Araştırmada etik kuralların önemini bilir ve bu kuralları her zaman ön planda tutar.
  4. ? Deneysel ve deneysel olmayan araştırma yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir.
  5. ? Yapı, iç ve dış geçerlilik türlerini tehdit edecek uygulamaların farkındadır ve bunları kontrol edecek teknikleri bilir.
  6. ? Deney desenlerinin karıştırıcı değişkenleri kontrol etmedeki güçlü ve zayıf yönlerini bilir.
  7. ? Literatür çalışması yaparken elektronik veri tabanlarını nasıl kullanacağını bilir.
  8. ? Bir makaleyi okurken bilimsel bir şüphecilik çerçevesinde metni ele alabilir.
Dersin içeriğiDers kuram oluşturma süreçleri, bilimsel denence özellikleri, araştırma etiği, ölçmenin temel prensipleri, güvenilirlik ve geçerlilik kavramları, iç ve dış geçerliliği tehlikeye düşüren uygulamalar, karıştırıcı değişkenleri kontrol teknikleri, araştırma desenleri, literatür araştırması için internet ve elektronik veri tabanlarını kullanma, bilimsel bir makale yazarken dikkat edilecek temel hususları ve bir makaleyi eleştirisel bir bakış açısıyla değerlendirme konularını kapsamaktadır. 
KaynaklarHoyle, R.H., Harris, M. & Judd, C.M. (2002). Research Methods in Social Relations (7th ed.). USA: Wadsworth Cengage Learning.
Christensen, L.B. (2004). Experimental Methodology. Boston: Pearson.
Karakaş, S. (1988). Bilimsel Psikoloji: Temel İlkeler. Ankara: TBMM Vakfı Tes.
Robinson, P.W. (1976). Fundamentals of Experimental Psychology. Prentice-Hall Inc.
Goodwin, C. J. (1995). Research in psychology: Methods and design. New York: Wiley.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilimde denence ve kuramların yeri ve önemi, Sosyal bilimlerde etik
2. HaftaÖlçmenin temel ilkeleri, Güvenilirlik ve geçerlilik türleri
3. Haftaİç ve dış geçerliliği tehlikeye düşüren karıştırıcı değişkenler ve bunları Kontrol teknikleri Örnekleme çeşitleri
4. HaftaDeneysel çalışmalar
5. HaftaDeneysel olmayan çalışmalar
6. HaftaAra sınav
7. HaftaUygulamalı, gözlemsel ve arşiv çalışmaları
8. HaftaAraştırma desenleri: İlişkili, tekrarlı ve bağımsız denek desenler
9. HaftaFaktöriyel desenler N = 1 desenler
10. HaftaBilimsel araştırmalarda bazı önemli konular: hipotez testleri, tip I, tip II hatalar, etki düzeyi, duyarlılık ve özgüllük
11. HaftaAra sınav
12. HaftaLiteratür taraması nasıl yapılır
13. HaftaLiteratür taraması nasıl yapılır
14. HaftaAraştırma raporu yazımında teme konular
15. HaftaAraştırma kritiği
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama1410
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler1410
Sunum310
Projeler210
Seminer00
Ara Sınavlar210
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı160
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama3412
Proje248
Ödevler10440
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü6070242

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.    X 
2. Spor ve egzersiz psikoloji alanına özgü bilimsel ve güncel bilginin doğruluğunu değerlendirebilmenin ötesinde bu bilgilerle ilişkili olduğu bilinen disiplinler ile spor ve egzersiz psikolojisi arasındaki etkileşimi kavrar.    X
3. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.  X  
4. Spor ve egzersiz psikolojisi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır   X 
5. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.    X
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar.    X
7. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer.    X
8. Spor ve egzersiz psikolojisi alanıyla ilgili ulusal / uluslararası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.   X 
9. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür.    X
10. Spor ve egzersiz psikolojisi alanına ilişkin bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.    X
11. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular.   X 
12. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.   X 
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir.  X  
14. Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar.     
15. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek