KLN604 - PARENTERAL NÜTRİSYON

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PARENTERAL NÜTRİSYON KLN604 2. Yarıyıl 1 4 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriTartışma
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Arzu TOPELİ İSKİT 
Dersin amacıBu derste parenteral nütrisyon temel ilkeleri ve parenteral nütrisyon tedavisi öğrenilecektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Bu dersi aldıktan sonra öğrenciler parenteral nütrisyonun temel ilkelerini kavrayacak,
  2. 2. Nütrisyon tedavisi gerekmesi halinde ne zaman parenteral yolun kullanılması gerektiğine karar verebilecek,
  3. 3. Parenteral nütrisyon için erişim yollarını bilecek,
  4. 4. Parenteral nütrisyonu uygulayabilecek,
  5. 5. Parenteral nütrisyon komplikasyonlarını öğrenecek,
  6. 6. Güvenli parenteral nütrisyon tedavisi yapabilecektir.
Dersin içeriği- Parenteral nütrisyonun genel ilkeleri
- Parenteral nütrisyon endikasyon ve kontraendikasyonları
- Parenteral nütrisyon uygulama yöntemleri
- Parenteral nütrisyon için erişim yolları
- Komplikasyonların erken tanınması ve tedavisi
- Farklı klinik durumlarda parenteral nütrisyon özellikleri 
Kaynaklar1. Basics in Clinical Nutrition, 4th Ed (L. Sobotka. Ed). Galen, 2011
2. Clinical Nutrition, 2nd Ed (M. Elia, O Ljunqgvist, RJ Stratton EDS) Wiley, 2015
3. Süreli yayınlar 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaParenteral nütrisyon endikasyonları
2. HaftaPeriferik ve santral parenteral nütrisyon
3. HaftaSantral kateterizasyon yöntemleri ve erişim yoluna bağlı komplikasyonlar
4. HaftaPareneteral nütrisyon içerikleri
5. HaftaParenteral nütrisyon karışımı hazırlanması (compounding)
6. HaftaNütrisyonel karışımlar, stabilite ve ilaç etkileşimleri
7. HaftaParenteral nütrisyon için ürünler, hazır torbalar
8. HaftaParenteral nütrisyonun metabolik komplikasyonları
9. HaftaEnfeksiyöz komplikasyonların önlenmesi
10. HaftaÇocuklarda parenteral nütrisyon
11. HaftaYeni doğanda parenteral nütrisyon
12. HaftaKritik hastada parenteral nütrisyon
13. HaftaCerrahi hastada parenteral nütrisyon
14. HaftaEvde parenteral nütrisyon
15. HaftaTartışma
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama1440
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler45
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14456
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14114
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler14456
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü5750180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Makro ve mikrobesinlerin yapısı, metabolizması ve gereksinimleri konusunda bilgi sahibi olur ve hastalık halinde mikro ve makrobesin gereksinimlerini bilir.   X 
2. Malnütrisyonlu ya da malnütrisyon riski altındaki hastaları tanır ve bu hastaların nasıl bir tedaviye ve klinik izleme alınacağını bilir.   X 
3. Hastalık halinde ortaya çıkan besin metabolizması değişikliklerini bilir.     X
4. Enteral beslenme tedavisi için erişim yollarının sağlanmasını, hastaya verilmesi, izlemi ve komplikasyonlarının tanınması ve yönetilmesi konusunda uygulama yeterliliğine sahiptir. X    
5. Parenteral beslenme tedavisi için erişim yollarının sağlanmasını, hastaya verilmesi, izlemi ve komplikasyonlarının tanınması ve yönetilmesi konusunda uygulama yeterliliğine sahiptir.    X
6. Farklı klinik durumlarda ve farklı hastalıklarda klinik beslenme uygulama yeterliğine sahiptir.    X 
7. Tanı ve tedavi aşamasında her zaman etik ilkelere bağlı hareket eder. X   
8. Bilimsel araştırma ilkelerini bilir, bir araştırmanın kurgulanmasından yayın/sunum aşamasına kadar tüm aşamalarına liderlik yapabilir. X   
9. Bir Klinik Nütrisyon Ekibini tek başına sevk ve idare edebilir.   X 
10. Eğitim veren bir klinikte görev alması halinde tıp öğrencisi ve araştırma görevlilerine klinik nütrisyon konusunda eğitmenlik yapabilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek