CMP781 - YAZILIM KALİTE YÖNETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YAZILIM KALİTE YÖNETİMİ CMP781 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Ayça Tarhan 
Dersin amacıKalite yönetimi kavramlarını tanıtarak yazılım geliştirmede doğrulama ve geçerleme etkinliklerinin yerini ve önemini anlatmak ve kalite yönetim sistemi gereklerini tanıtmak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci; Kalite yönetimi esaslarını ve kavramlarını tanır
  2. Yazılım kalite güvence kapsamını ve detaylarını öğrenir
  3. Doğrulama kavramını ve seçilen yöntemlerini öğrenir
  4. Geçerleme kavramını ve seçilen yöntemlerini öğrenir
  5. Kalite Yönetim Sistemi gereklerini tanır
  6. Kalite Yönetim Sistemi kurmak için yapılması gerekenleri öğrenir
Dersin içeriğiKalite Yönetimi Kavramları; toplam kalite ve kalite yönetimi, yazılım kalite yönetimi kapsamı, yazılım kalite güvence, doğrulama ve geçerleme, kalite yönetiminin proje yaşam döngüsündeki yeri. Yazılım Kalite Güvence; gözden geçirme ve türleri, ürün ve süreç tetkikleri, yazılım kalite güvence süreci ve çıktıları. Doğrulama ve Geçerleme; doğrulama ve geçerleme kavramları, doğrulama yöntemleri, geçerleme yöntemleri, V Modeli ve test seviyeleri
(birim, tümleştirme, işlevsel, kabul). Kalite Yönetim Sistemi (KYS); KYS esasları, süreç yönetimi kavramı, ISO 9001 standardı ve yazılım mühendisliğine uygulanışı, KYS altyapısı ve özellikleri. 
Kaynaklar- Software Engineering, Ian Somerville, 8th Ed., Addison-Wesley, 2006. (ISBN-10: 0321313798, ISBN-13: 978-0321313799)
- Software Quality Assurance: Principles And Practice, Nina S. Godbole, Alpha Science International Ltd., 2004. (ISBN-10: 1842651765, ISBN-13: 978-1842651766)
- Independent Verification and Validation, Robert O. Lewis, John Wiley & Sons, 2001 (ISBN-10: 0471570117, ISBN-13: 978-0471570110)
- ISO 9001: Quality Management System - Requirements, International Standards Organization, 2008. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKalite Temelleri
2. HaftaYazılım Kalite Temelleri
3. HaftaYazılım Kalite Yönetim Süreçleri
4. HaftaYazılım Doğrulama, Geçerleme ve Test
5. HaftaYazılım Kalite Özellikleri
6. HaftaYazılım Kalite Yönetim Teknikleri
7. HaftaArasınav
8. HaftaYazılım Süreç Yönetimi
9. HaftaYazılım Süreç Ölçme
10. HaftaSüreç Referans Modelleri (CMMI ve ISO 12207
11. HaftaKalite Yönetim Sistemi Gerekleri ve ISO 9001
12. HaftaÖğrenci sunuları
13. HaftaÖğrenci sunuları
14. HaftaÖğrenci sunuları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması115
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler510
Sunum15
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması13030
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje000
Ödevler51050
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü37118262

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Mezunlar, Bilgi Yığını (Bilgisayar Bilimleri kapsamındaki tüm temel alanlar) ile tanımlanan Bilgisayar Bilimleri alanına hakim olmalıdır.  X  
2. Mezunlar, soyutlama, karmaşıklık ve evrimsel değişim gibi sıkça adı geçen konular ve ortak kaynak, güvenlik ve paralellik gibi genel ilkeler hakkında bir anlayışa sahip olmalıdır. Mezunlar, bu konular ve ilkelerin bilgisayar bilimleri alanında geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun farkında olmalı ve bunların sadece tanıtıldıkları alanlarla ilgili olmadığını da göz önünde bulundurmalıdır.  X  
3. Bilgisayar Bilimlerindeki temel bir husus teori ve pratiğin karşılıklı etkileşimine dair anlayış ve onlar arasındaki esas bağlantılardır. Bilgisayar Bilimlerinden mezun olanlar teori ve pratiğin nasıl birbirini etkilediğini anlamak durumundadır.  X  
4. Bilgisayar Bilimlerinden mezun olanlar detay ve soyutlamanın farklı düzeylerinde düşünmelidir. Bu anlayış, bilgisayar sistemlerinin yapısını ve onların kurulumunda ve analizinde izlenen süreçlerin değerini anlamak için çeşitli bileşenlerin detaylarının gerçekleştirilmesinde etkin olmalıdır. Mezunlar, bir bilgisayar sisteminin, insanlar ve fiziksel dünyayı da kapsayacak şekilde hangi ortamda işlevsel olabileceğinin farkında olmalıdır.    X
5. Mezunlar, sadece kod yazma ve bitlerle oynama değil, aynı zamanda edindikleri bilgi birikimini araştırmalarındaki gerçek problemleri çözmede de kullanabilmelidir. Mezunlar herhangi bir teknik veya bilimsel problemleri kendi başlarına çözebilmeli ve her türlü problem için başka çözüm önerileri getirebilmelidir. Verilen bir problemin birden fazla çözümünün olduğunun ve bu çözümler arasından birini seçmenin yalnızca teknik bir eylem olmadığının, çünkü bu çözümlerin insanların hayatlarında gerçek bi   X 
6. Mezunların edindikleri bilgi birikimini başarılı bir şekilde uyguladıklarından emin olmak için, bütün mezunlar en az bir kapsamlı projede yer almalıdır. Çoğu durumda, bu deneyim bir yazılım geliştirme projesi olacaktır, ancak diğer deneyimler de özel durumlarda uygundur. Bunun gibi projeler öğrencileri birleştirici olmaya teşvik etmeli, potansiyel çözümlerin hesaplamalarını gerektirmeli ve tipik ders projelerine göre daha geniş ölçekli çalışmalar yapmalarını gerektirmelidir. Öğrenciler, proje de  X  
7. Bilgisayar Bilimleri mezunları, hesaplama alanının çok hızlı bir şekilde geliştiğinin farkında olmalıdır. Belirli diller ve teknoloji platformları zaman içinde değişebilir. Bu nedenle, mezunlar öğrenmeye devam etmeleri ve becerilerini de bu yönde geliştirmeleri gerektiğinin farkında olmalıdır. Bu beceriyi geliştirmek için, öğrenciler eğitimleri boyunca temel öncelikli ilkelerin yanında çeşitli programlama dillerine, araçlara ve teknolojilere maruz bırakılmalıdır. Mezunlar araştırmalarına devam e  X  
8. Mezunlar, bilgisayar teknolojisinin kurulumu ve kullanımında sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkında olmalıdır. Bu hususlara kişisel ve profesyonel ilkelerle güdümlenmiş olarak bilinçli bir perspektiften yanıt vermelilerdir. Aynı zamanda sosyal, yasal ve etik standartların uluslar arası olarak değiştiğinin farkında olmalıdırlar.   X 
9. Mezunlar hem İngilizce hem de Türkçe dillerinde teknik terimlere vakıf olmalıdır. Teknik problemler ve çözümleri hakkında çeşitli dinleyici gruplarına kısa ve öz sunum yapma becerileri olmalıdır. Bu, yüz yüze, yazılı veya elektronik iletişimi içerebilir (Türkçe ve İngilizce'de). Takım üyeleri halinde etkili bir şekilde çalışmaya hazırlıklı olmalıdırlar. Mezunlar, tamamlama zamanını, öncelikleri ve ilerlemeyi de göz önünde bulundurarak kendi öğrenme ve gelişimlerini yönetebilmelidir.   X 
10. Platformlar, gömülü mikro-sensörlerden yüksek performanslı öbeklere ve dağıtık bulutlara kadar değişebilir. Bilgisayar uygulamaları modern yaşamın neredeyse bütün yönleri üzerinde etkilidir. Mezunlar hesaplamada var olan bütün imkanlar üzerinde bir anlayışa sahip olmalıdır.  X  
11. Mezunlar, hesaplamanın birçok farklı alanla etkileşim içerisinde olduğunu anlamalıdır. Birçok problem için çözümler hem hesaplama becerileri hem de alan bilgisi gerektirir. Bu nedenle, mezunlar kariyerleri boyunca farklı alanlardaki uzmanlarla iletişim kurmalı ve onlardan öğrenmelidir.  X  
12. Mezunlar, uzman düzeyinde gerekli olan bilgi birikimlerini geliştirmeli ve bilimsel yöntemleri bilimsel problemleri çözmek için kullanabilmelidir. Mezunlar özgün araştırma tanımlayabilmeli ve yürütebilmelidir.    X
13. Mezunlar, bilgisayar bilimlerinde verilecek bir dersin planını yapabilmeli ve dersi verebilmelidir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek