TAS703 - AĞIZ SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ve SAĞLIK EĞİTİMİ UYGULA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
AĞIZ SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ve SAĞLIK EĞİTİMİ UYGULA TAS703 2. Yarıyıl 2 2 3 5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Şevkat Bahar-Özvarış Prof. Dr. Meryem Tekçiçek 
Dersin amacıBu dersin amacı; öğrencilerin sağlığı ve ağız sağlığını geliştirme ile ilgili temel kavramları, sağlık davranışlarının belirleyicilerini, sağlığı geliştirmede kullanılan modelleri ve özelliklerini, sağlık eğitiminin sağlığı geliştirmedeki işlevini kavrayarak, özellikle ağız sağlığını geliştirmede kullanılabilecek bir eğitim programını geliştirme, uygulama ve değerlendirme konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda, 1. Genel sağlık ve ağız sağlığını geliştirme ve sağlık eğitimiyle ilgili temel kavramları açıklar 2. Sağlık davranışlarının belirleyicilerini tanımlar ve sağlığı geliştirme modellerini açıklar
  2. 3. Yetişkinin öğrenme özelliklerini ve olumlu eğitim atmosferi yaratma koşullarını sıralar 4. İnteraktif (etkileşimli) eğitim tekniklerini karşılaştırır
  3. 5. Bir eğitim grubunda var olan dinamikleri söyler, içerik ve süreç fonksiyonlarını ayırt eder ve grubunun geçirdiği evreleri açıklar 6. Genel sağlık ve ağız sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme amaçlı bir hedef grup belirleyip program planlar
  4. 7. Görsel işitsel araçların hazırlanma kurallarına uygun eğitim araç-gereçlerini hazırlar 8. Ağız diş sağlığı eğitimi ve ağız, diş sağlığını geliştirme ile ilgili planladığı programını pilot olarak yürütür, uygulama sonuçlarını değerlendirir ve sunar.
Dersin içeriğiAğız diş sağlığını geliştirme ile ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar
Sağlık davranışlarının belirleyicileri ve sağlığı geliştirme modelleri
Dünya Sağlık Örgütü'nün genel sağlığı ve ağız diş sağlığını geliştirme projeleri (sağlıklı okullar, sağlıklı şehirler, sağlıklı işyerleri vb.)
Sağlık eğitimine genel bakış
Yetişkin eğitimi ve yetişkinlerin öğrenme özellikleri
Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programını geliştirme adımları
İhtiyaç saptama, amaç-hedef ve içerik belirleme
Olumlu eğitim atmosferi, İletişim teknikleri
İnteraktif (etkileşimli) eğitim teknikleri
Genel sağlık ve ağız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programlarının değerlendirilmesi
Grup dinamikleri ve bir eğitim grubunun evreleri
Görsel-işitsel araç ve afiş-broşür hazırlama
Bir ağız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programını yürütme ve uygulama sonuçlarını değerlendirme 
Kaynaklar1. BAHAR ÖZVARIŞ Ş. Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2011
2. BAHAR ÖZVARIŞ Ş. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme In: Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara, 2006.
3. Hands-on Health Promotion. Moodie R, Hulme A. IP Communications Melbourne, 2004.
4. GREEN L.W. Prevention and Health Education in Clinical, School and Community Settings, In: Maxcy-Rosenau-Last Public Health & Preventive Medicine, 14 th Ed., Robert B. Wallace (Ed.), Appleton & Lange A Simon & Schuster Company, Stamford, Connecticut, 1998.
5. KNOWLES M. Yetişkin Öğrenenler, Göz Ardı Edilen Bir Kesim, Serap Ayhan (Çev.), Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1996.
6. AKTAŞ Aliye Mavili: Grup Süreci ve Grup Dinamikleri, Sistem Yayıncılık, Yayın No: 093, İstanbul, 1997.
7. Shenuka Singh.Evidence in Oral Health Promotion?Implications for Oral Health Planning. Am J Public Health. 2012 September; 102(9): e15?e18. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSağlığı geliştirme ile ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar
2. HaftaGenel sağlık ve ağız diş sağlığı davranışlarının belirleyicileri ve sağlığı geliştirme modelleri
3. HaftaDünya Sağlık Örgütü?nün genel sağlığı ve ağız diş sağlığını geliştirme projeleri (sağlıklı okullar, sağlıklı şehirler, sağlıklı işyerleri vb.)
4. HaftaSağlık eğitimine genel bakış
5. HaftaYetişkin eğitimi ve yetişkinlerin öğrenme özellikleri
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaAğız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programını geliştirme adımları
8. Haftaİhtiyaç saptama, amaç-hedef ve içerik belirleme
9. HaftaOlumlu eğitim atmosferi yaratma
10. Haftaİnteraktif (etkileşimli) eğitim teknikleri
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaAğız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programının değerlendirilmesi
13. HaftaGörsel-işitsel araç ve afiş-broşür hazırlama-Sunum
14. HaftaGrup dinamikleri ve bir eğitim grubunun evreleri
15. Hafta-Yürütülen ağız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programının sonuçlarının sunumu -Değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama110
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum210
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı540
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama12020
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12672
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi2510
Genel sınava hazırlanma süresi188
Toplam İş Yükü3246148

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Toplum ağız diş sağlığı ile ilgili güncel evrensel bilgilere sahiptir, bunları ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirerek, geliştirip ve derinleştirebilir.   X 
2. Toplum ağız diş sağlığı konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir.   X 
3. Toplum ağız diş sağlığı ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hâkimdir.    X
4. Toplum ağız diş sağlığı araştırmalarında kullanılan yöntemleri bilir ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir.X    
5. Toplum ağız diş sağlığı konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.X    
6. Toplum ağız diş sağlığı alanında edindiği bilgi ve becerilerle, uygun yöntem ve araçları kullanarak, toplumda var olan ağız diş sağlığı sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir.    X
7. Toplum ağız diş sağlığı konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırarak, sunum ve yayın yapar.   X 
8. Toplum ağız diş sağlığı konusunda, alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.  X  
9. Toplum ağız diş sağlığı alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.   X 
10. Ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına, toplum ağız diş sağlığı bakış açısıyla katkıda bulunur.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek