TAS703 - AĞIZ SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ve SAĞLIK EĞİTİMİ UYGULA
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
AĞIZ SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ve SAĞLIK EĞİTİMİ UYGULA | TAS703 | 2. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Şevkat Bahar-Özvarış Prof. Dr. Meryem Tekçiçek | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı; öğrencilerin sağlığı ve ağız sağlığını geliştirme ile ilgili temel kavramları, sağlık davranışlarının belirleyicilerini, sağlığı geliştirmede kullanılan modelleri ve özelliklerini, sağlık eğitiminin sağlığı geliştirmedeki işlevini kavrayarak, özellikle ağız sağlığını geliştirmede kullanılabilecek bir eğitim programını geliştirme, uygulama ve değerlendirme konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Ağız diş sağlığını geliştirme ile ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar Sağlık davranışlarının belirleyicileri ve sağlığı geliştirme modelleri Dünya Sağlık Örgütü'nün genel sağlığı ve ağız diş sağlığını geliştirme projeleri (sağlıklı okullar, sağlıklı şehirler, sağlıklı işyerleri vb.) Sağlık eğitimine genel bakış Yetişkin eğitimi ve yetişkinlerin öğrenme özellikleri Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programını geliştirme adımları İhtiyaç saptama, amaç-hedef ve içerik belirleme Olumlu eğitim atmosferi, İletişim teknikleri İnteraktif (etkileşimli) eğitim teknikleri Genel sağlık ve ağız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programlarının değerlendirilmesi Grup dinamikleri ve bir eğitim grubunun evreleri Görsel-işitsel araç ve afiş-broşür hazırlama Bir ağız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programını yürütme ve uygulama sonuçlarını değerlendirme | |||||
Kaynaklar | 1. BAHAR ÖZVARIŞ Ş. Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2011 2. BAHAR ÖZVARIŞ Ş. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme In: Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara, 2006. 3. Hands-on Health Promotion. Moodie R, Hulme A. IP Communications Melbourne, 2004. 4. GREEN L.W. Prevention and Health Education in Clinical, School and Community Settings, In: Maxcy-Rosenau-Last Public Health & Preventive Medicine, 14 th Ed., Robert B. Wallace (Ed.), Appleton & Lange A Simon & Schuster Company, Stamford, Connecticut, 1998. 5. KNOWLES M. Yetişkin Öğrenenler, Göz Ardı Edilen Bir Kesim, Serap Ayhan (Çev.), Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1996. 6. AKTAŞ Aliye Mavili: Grup Süreci ve Grup Dinamikleri, Sistem Yayıncılık, Yayın No: 093, İstanbul, 1997. 7. Shenuka Singh.Evidence in Oral Health Promotion?Implications for Oral Health Planning. Am J Public Health. 2012 September; 102(9): e15?e18. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sağlığı geliştirme ile ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar |
2. Hafta | Genel sağlık ve ağız diş sağlığı davranışlarının belirleyicileri ve sağlığı geliştirme modelleri |
3. Hafta | Dünya Sağlık Örgütü?nün genel sağlığı ve ağız diş sağlığını geliştirme projeleri (sağlıklı okullar, sağlıklı şehirler, sağlıklı işyerleri vb.) |
4. Hafta | Sağlık eğitimine genel bakış |
5. Hafta | Yetişkin eğitimi ve yetişkinlerin öğrenme özellikleri |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Ağız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programını geliştirme adımları |
8. Hafta | İhtiyaç saptama, amaç-hedef ve içerik belirleme |
9. Hafta | Olumlu eğitim atmosferi yaratma |
10. Hafta | İnteraktif (etkileşimli) eğitim teknikleri |
11. Hafta | Ara Sınav |
12. Hafta | Ağız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programının değerlendirilmesi |
13. Hafta | Görsel-işitsel araç ve afiş-broşür hazırlama-Sunum |
14. Hafta | Grup dinamikleri ve bir eğitim grubunun evreleri |
15. Hafta | -Yürütülen ağız diş sağlığı eğitimi ve sağlığı geliştirme programının sonuçlarının sunumu -Değerlendirme |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 5 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 20 | 20 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 6 | 72 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 5 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 32 | 46 | 148 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Toplum ağız diş sağlığı ile ilgili güncel evrensel bilgilere sahiptir, bunları ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirerek, geliştirip ve derinleştirebilir. | X | ||||
2. Toplum ağız diş sağlığı konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
3. Toplum ağız diş sağlığı ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hâkimdir. | X | ||||
4. Toplum ağız diş sağlığı araştırmalarında kullanılan yöntemleri bilir ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
5. Toplum ağız diş sağlığı konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | X | ||||
6. Toplum ağız diş sağlığı alanında edindiği bilgi ve becerilerle, uygun yöntem ve araçları kullanarak, toplumda var olan ağız diş sağlığı sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir. | X | ||||
7. Toplum ağız diş sağlığı konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırarak, sunum ve yayın yapar. | X | ||||
8. Toplum ağız diş sağlığı konusunda, alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
9. Toplum ağız diş sağlığı alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
10. Ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına, toplum ağız diş sağlığı bakış açısıyla katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek