ÖYE603 - ÖZEL YETENEKLİLERİ TANILAMA MODELLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÖZEL YETENEKLİLERİ TANILAMA MODELLERİ ÖYE603 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gözlem
Takım/Grup Çalışması
Gösteri
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıÖğrencilerin, tanılama sürecini, tanılama modellerini anlamalarının, tanılama modellerini karşılaştırmalarının, kullanmaları ve etkililiklerinin değerlendirilmesinin sağlanması 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Tanılama modellerinin temellerini bilir,
  2. 2. Farklı tanılama modellerini anlar,
  3. 3. Farklı tanılama modellerini karşılaştırır,
  4. 4. Farklı tanılama modellerini kullanır ve değerlendirir.
Dersin içeriğiÖzel yeteneklilik tanımları, Kültürler arası farklılıklar, Tanılama ilkeleri, Tanılama amaçları, Özel yetenek tanılama modelleri, Ülkemizde kullanılan tanılama süreci, Tanılamada karşılaşılan zorluklar ve çözümleri, Tanılama modellerinin eleştirisi

 
KaynaklarColangelo, N., & Davis, G. A. (2002). Handbook on gifted education. Allyn & Bacon, 75 Arlington St., Suite 300, Boston,
Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (Eds.). (2004). Identification of students for gifted and talented programs. Corwin Press.
Feldhusen, J. F., & Jarwan, F. A. (2000). Identification of gifted and talented youth for educational programs. International handbook of giftedness and talent, 2, 271-282.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin amacının, içeriğinin ve kaynaklarının paylaşılması
1. HaftaDersin amacının, içeriğinin ve kaynaklarının paylaşılması
2. HaftaÖzel yetenekli öğrencilerin özellikleri
2. HaftaÖzel yetenekli öğrencilerin özellikleri
3. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılamanın varsayımları
3. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılamanın varsayımları
4. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılamanın amaçları
4. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılamanın amaçları
5. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
5. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
6. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
6. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
7. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
7. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
8. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
8. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
9. HaftaAra sınav.
9. HaftaAra sınav.
10. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
10. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
11. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
11. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
12. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
12. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modelleri
13. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modellerinin eleştirilmesi
13. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modellerinin eleştirilmesi
14. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modellerinin değerlendirilmesi
14. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama modellerinin değerlendirilmesi
15. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama sonuçlarının raporlanması
15. HaftaÖzel yetenekli öğrencileri tanılama sonuçlarının raporlanması
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı.
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)21428
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler15050
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü20157210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, özel yeteneklilerin eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Özel yeteneklilerin eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.X    
3. Özel yetenekliler eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.  X  
4. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.    X
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X   
6. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X   
7. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  
8. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.    X
9. Özel yetenekliler eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.   X 
10. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.X    
11. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. X   
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X   
13. Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.X    
14. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.X    
15. Özel yetenekliler eğitimi alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.X    
16. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.    X
17. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.X    
18. Özel yetenekliler eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.  X  
19. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek