YTR620 - DİL EDİNİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DİL EDİNİMİ YTR620 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacı1. Dil edinim sürecini temel kavramlarıyla fark etmelerini sağlamak, 2. İki dillilik ve çok dillilik kavramlarının dil edinimindeki yerini ayırt etmelerini sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dil ediniminin temel kavramlarını fark eder.
  2. Dil edinimindeki süreçleri fark eder.
  3. Dil edinimi ve iki dillilik kavramları arasındaki ilişkileri fark eder.
  4. Çocuklarda ve yetişkinlerde dil edinimini karşılaştırır.
  5. Birinci dil ve ikinci dil edinim süreçlerini karşılaştırır.
  6. Dil edinimi ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.
Dersin içeriğiÇocukta dil edinimi süreci; birinci ve ikinci dil edinimi kuramları; dil ediniminin aşamaları, kelime türlerinin edinimi, zaman kavramı, zaman kullanımı, tümce, olumsuzluk edinimi, evet-hayır soruları, diğer yapılar; birinci ile ikinci dil edinim sürecinin karşılaştırılması; iki dillilik; ikinci dil edinimini etkileyen faktörler (çevre, yaş, tutum, motivasyon vb.); çocuklarda ve yetişkinlerde dil ediniminin karşılaştırılması; dil ediniminin ikinci dil öğrenmeye etkisi. 
KaynaklarÖzüdoğru, M. ve Dilman, H. (2014) Anadil Edinimi ve Yabancı Dil Öğrenim Kuralları, Anı Yay.
Güvendir, E., Yıldız, I.G.(2014). Dil Edinimi Ankara: Anı Yayıncılık
Baştürk, M. (2004). Dil Edinim Kuramları ve Türkçenin Anadili Olarak Edinimi. Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÇocukta dil edinimi süreci.
2. HaftaDil ediniminin aşamaları.
3. HaftaZaman kavramı, zaman kullanımı.
4. HaftaBirinci ve ikinci dil edinimi kuramları.
5. HaftaBirinci ve ikinci dil edinimi kuramları.
6. HaftaBirinci ile ikinci dil edinim sürecinin karşılaştırılması.
7. HaftaKelime türlerinin edinimi, tümce, olumsuzluk edinimi, evet-hayır soruları, diğer yapılar.
8. HaftaAra sınav.
9. Haftaİki dillilik.
10. Haftaİkinci dil edinimini etkileyen faktörler (çevre, yaş, tutum, motivasyon vb.)
11. Haftaİkinci dil edinimini etkileyen faktörler (çevre, yaş, tutum, motivasyon vb.)
12. HaftaÇocuklarda ve yetişkinlerde dil ediniminin karşılaştırılması.
13. HaftaDil ediniminin ikinci dil öğrenmeye etkisi.
14. HaftaDil ediniminin ikinci dil öğrenmeye etkisi.
15. HaftaGenel değerlendirme.
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)21428
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11515
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü20127180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.  X  
2. Türkçe eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.    X
3. Türkçe eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.  X  
4. Türkçe eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.  X  
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X   
6. Türkçe eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular X   
7. Türkçe eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  
8. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.  X  
9. Türkçe eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.  X  
10. Türkçe eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. X   
11. Türkçe eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır  X  
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar X   
13. Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.  X  
14. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.  X  
15. Türkçe eğitimi alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.X    
16. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.  X  
17. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X   
18. Türkçe eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.   X 
19. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek