YTR605 - GÖÇ ve UYUM SORUNLARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GÖÇ ve UYUM SORUNLARI | YTR605 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Sorumlusu | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı güncel göç ve uyum problemleri ile ilgili sorunları insan hakları, kimlik sorunları ve ayrımcılık üzerinden tartışmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Toplum, birey ve gündelik hayat gerçekliği; gündelik hayatla ilgili temel kavramlar; toplumsal değerler, semboller, sosyalleşme ve kültürel yeniden üretim; küreselleşme, millî kültür ve kültürlerarasılık; öz kimlik gelişimi ve birey olmak; öz güven inşası açısından dil, kimlik ve bilinç; gündelik hayatta etkileşim ritüelleri, kamusal alanda ilişkiler, damgalanma, etiketleme ve temel sorunlar; toplumsal ve bireysel sorun ayrımı, toplumsal sorun incelemeleri, göç ve ortaya çıkardığı sorunlar; yurt dışında yaşamak; Türkçe temel dil becerilerinin gelişmeme sebepleri: aile içi ilişkiler ve sorunlar, sosyalleşme açmazları, entegrasyon sorunları, yabancılaşma, kuşak/değerler çatışması, bağımlılık ve suç eğilimleri, eğitimle ilgili sorunlar, çocukluk ve gençlik dönemi sorunları, akran grubu baskısı, gündelik hayatta karşılan sorunlarla baş etme yolları, temel stratejiler ve taktikler. | |||||
Kaynaklar | Ayhan Kaya, İslam, Göç ve Entegrasyon: Güvenlikleştirme Çağı, Bilgi Ün. Yay., 2016. Mehmet Ali Yolcu, Diaspora ve Kimlik, Komen Yay., 2015. Meyda Yeğenoğlu, Avrupa?da İslam, Göçmenlik ve Konukseverlik, Bilgi Ün. Yay. 2016. Esgin, Ali. (2018). Gündelik Hayat Sosyolojisi. Phoenix Yay. Esgin, Ali. (2014). Sosyolojik Soruşturmalar. Siyasal Kitabevi. Goffman, E. (2017). Kamusal Alanda İlişkiler. Heretik Yay. Goffman, E. (2017). Etkileşim Ritüelleri. Heretik Yay. Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Metis Yay. Atasoy, F. (2005). Küreselleşme ve Milliyetçilik. Ötüken Neşriyat. Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve Kültür. Ayrıntı Yay. Bauman, Z. (2016). Küreselleşme-Toplumsal Sonuçları. Ayrıntı Yay. Öner, N. A. ve Ihlamur-Ömer, G. (2012). Küreselleşme Çağında Göç-Kavramlar, Tartışmalar. İletişim Yay. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Toplum, birey ve gündelik hayat gerçekliği; gündelik hayatla ilgili temel kavramlar. |
2. Hafta | Toplumsal değerler, semboller, sosyalleşme ve kültürel yeniden üretim. |
3. Hafta | Küreselleşme, millî kültür ve kültürlerarasılık. |
4. Hafta | Kimlik gelişimi ve birey olmak; öz güven inşası açısından dil, kimlik ve bilinç. |
5. Hafta | Gündelik hayatta etkileşim ritüelleri, kamusal alanda ilişkiler. |
6. Hafta | Damgalanma, etiketleme ve temel sorunlar. |
7. Hafta | Toplumsal ve bireysel sorun ayrımı, toplumsal sorun incelemeleri. |
8. Hafta | Ara sınav. |
9. Hafta | Göç ve ortaya çıkardığı sorunlar; yurt dışında yaşamak. |
10. Hafta | Türkçe temel dil becerilerinin gelişmeme sebepleri: aile içi ilişkiler ve sorunlar. |
11. Hafta | Sosyalleşme açmazları, entegrasyon sorunları, yabancılaşma, kuşak/değerler çatışması, bağımlılık ve suç eğilimleri. |
12. Hafta | Eğitimle ilgili sorunlar. |
13. Hafta | Çocukluk ve gençlik dönemi sorunları, akran grubu baskısı. |
14. Hafta | Gündelik hayatta karşılan sorunlarla baş etme yolları, temel stratejiler ve taktikler. |
15. Hafta | Genel değerlendirme. |
16. Hafta | Yarıyıl sonu sınavı. |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 2 | 14 | 28 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 20 | 127 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Türkçe eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | X | ||||
3. Türkçe eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
4. Türkçe eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. | X | ||||
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. | X | ||||
6. Türkçe eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular | X | ||||
7. Türkçe eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
8. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar. | X | ||||
9. Türkçe eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | X | ||||
10. Türkçe eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | X | ||||
11. Türkçe eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır | X | ||||
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar | X | ||||
13. Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
14. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | X | ||||
15. Türkçe eğitimi alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
16. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
17. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. | X | ||||
18. Türkçe eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X | ||||
19. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek