YTR605 - GÖÇ ve UYUM SORUNLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
GÖÇ ve UYUM SORUNLARI YTR605 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıDersin amacı güncel göç ve uyum problemleri ile ilgili sorunları insan hakları, kimlik sorunları ve ayrımcılık üzerinden tartışmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Göç ile ilgili uyum sorunlarını tanır.
  2. Göç ile ilgili uyum sorunlarına çözümler üretir.
  3. İki dilli öğrencilerin uyum sorunlarını tanır.
Dersin içeriğiToplum, birey ve gündelik hayat gerçekliği; gündelik hayatla ilgili temel kavramlar; toplumsal değerler, semboller, sosyalleşme ve kültürel yeniden üretim; küreselleşme, millî kültür ve kültürlerarasılık; öz kimlik gelişimi ve birey olmak; öz güven inşası açısından dil, kimlik ve bilinç; gündelik hayatta etkileşim ritüelleri, kamusal alanda ilişkiler, damgalanma, etiketleme ve temel sorunlar; toplumsal ve bireysel sorun ayrımı, toplumsal sorun incelemeleri, göç ve ortaya çıkardığı sorunlar; yurt dışında yaşamak; Türkçe temel dil becerilerinin gelişmeme sebepleri: aile içi ilişkiler ve sorunlar, sosyalleşme açmazları, entegrasyon sorunları, yabancılaşma, kuşak/değerler çatışması, bağımlılık ve suç eğilimleri, eğitimle ilgili sorunlar, çocukluk ve gençlik dönemi sorunları, akran grubu baskısı, gündelik hayatta karşılan sorunlarla baş etme yolları, temel stratejiler ve taktikler. 
KaynaklarAyhan Kaya, İslam, Göç ve Entegrasyon: Güvenlikleştirme Çağı, Bilgi Ün. Yay., 2016.
Mehmet Ali Yolcu, Diaspora ve Kimlik, Komen Yay., 2015. Meyda Yeğenoğlu, Avrupa?da İslam, Göçmenlik ve Konukseverlik, Bilgi Ün. Yay. 2016.
Esgin, Ali. (2018). Gündelik Hayat Sosyolojisi. Phoenix Yay.
Esgin, Ali. (2014). Sosyolojik Soruşturmalar. Siyasal Kitabevi.
Goffman, E. (2017). Kamusal Alanda İlişkiler. Heretik Yay.
Goffman, E. (2017). Etkileşim Ritüelleri. Heretik Yay.
Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Metis Yay.
Atasoy, F. (2005). Küreselleşme ve Milliyetçilik. Ötüken Neşriyat.
Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve Kültür. Ayrıntı Yay.
Bauman, Z. (2016). Küreselleşme-Toplumsal Sonuçları. Ayrıntı Yay.
Öner, N. A. ve Ihlamur-Ömer, G. (2012). Küreselleşme Çağında Göç-Kavramlar, Tartışmalar. İletişim Yay.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaToplum, birey ve gündelik hayat gerçekliği; gündelik hayatla ilgili temel kavramlar.
2. HaftaToplumsal değerler, semboller, sosyalleşme ve kültürel yeniden üretim.
3. HaftaKüreselleşme, millî kültür ve kültürlerarasılık.
4. HaftaKimlik gelişimi ve birey olmak; öz güven inşası açısından dil, kimlik ve bilinç.
5. HaftaGündelik hayatta etkileşim ritüelleri, kamusal alanda ilişkiler.
6. HaftaDamgalanma, etiketleme ve temel sorunlar.
7. HaftaToplumsal ve bireysel sorun ayrımı, toplumsal sorun incelemeleri.
8. HaftaAra sınav.
9. HaftaGöç ve ortaya çıkardığı sorunlar; yurt dışında yaşamak.
10. HaftaTürkçe temel dil becerilerinin gelişmeme sebepleri: aile içi ilişkiler ve sorunlar.
11. HaftaSosyalleşme açmazları, entegrasyon sorunları, yabancılaşma, kuşak/değerler çatışması, bağımlılık ve suç eğilimleri.
12. HaftaEğitimle ilgili sorunlar.
13. HaftaÇocukluk ve gençlik dönemi sorunları, akran grubu baskısı.
14. HaftaGündelik hayatta karşılan sorunlarla baş etme yolları, temel stratejiler ve taktikler.
15. HaftaGenel değerlendirme.
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)21428
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11515
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü20127180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.X    
2. Türkçe eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.   X 
3. Türkçe eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X   
4. Türkçe eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.    X
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X   
6. Türkçe eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular X   
7. Türkçe eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  
8. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar. X   
9. Türkçe eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.  X  
10. Türkçe eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. X   
11. Türkçe eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır  X  
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar  X  
13. Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.  X  
14. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.  X  
15. Türkçe eğitimi alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.  X  
16. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.   X 
17. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.  X  
18. Türkçe eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.   X 
19. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek