YTR603 - TÜRKÇE DİL BİLGİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKÇE DİL BİLGİSİ YTR603 1. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rol Oynama/Dramatize Etme
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıSes, ünlü, ünsüz, ses değişmesi, düşmesi ve türemesini, hece, vurgu, aksan terimlerini öğrencilere kavratmak. Ekler, kelime türetme yolları, yazım ve noktalama kuralları hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olmak. Dilde kullanılan birimleri bağlam içindeki kullanımlarına göre belirlemek, sözcükleri yapı, anlam, işlev ve değer bakımından değerlendirebilecek yeterli akademik bilgiye sahip olmak. Sözdizimi, Türkiye Türkçesi söz diziminin genel özellikleri-ilkeleri; belirtme öbekleri; cümle, cümlenin öğeleri, türleri, cümle çözümlemelerini uygulamalı olarak öğrencilere kavratmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türk Dil Bilgisinin temel özelliklerini kavrar.
  2. Seviyelere Türkçe dil bilgisi öğretimi etkinlikler geliştirir.
  3. Türk Dil Bilgisindeki temel problemleri tanır ve çözüm üretir.
Dersin içeriğiTürkçenin ses, şekil, cümle ve metin bilgisi; işlevsel dil bilgisi, dil bilgisi unsurlarının dildeki işlevlerine uygun olarak sıralanması; dil bilgisi öğretimi, dil bilgisi öğretiminde temel ilkeler, yaklaşımlar, yöntemler ve teknikler; dil bilgisi öğretiminin temel problemleri, metin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamaları, dil becerilerinin dil bilgisi öğretimi yoluyla geliştirilmesi, dil bilgisi öğretiminde ölçme ve değerlendirme.  
KaynaklarKORKMAZ, Zeynep (2017), Türkiye Türkçesi Grameri-Şekil Bilgisi, Türk Dil Kurumu Yayınları.
Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbabası.
Sağır, M. (2002). İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Karaağaç, Günay. (2012). Türkçenin Dil Bilgisi. Akçağ Yay.
Karaağaç, Günay. (2015). Dil Bilgisi ve Anlam Bilgisi Çözümlemeleri. Akçağ  

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürkçenin tarihsel gelişimi ve yayılma alanı; Türk dilleri ailesi; Türkiye Türkçesinin ses bilgisi özellikleri.
2. HaftaTürkçenin yapısal özellikleri, sözcük ve şekil bilgisi.
3. HaftaTürkiye Türkçesi sözdiziminin genel özellikleri-ilkeleri, cümle bilgisi.
4. HaftaMetin kavramı, paragraf yapısının metni anlama ve metin kurmayla ilişkisi, metinsellik ölçütleri, anlatım bozuklukları.
5. HaftaDilin yapısal birimlerinin yerine getirdiği işlevler, işlevsel dil bilgisi.
6. HaftaDil bilgisi öğretiminin temel ilkeleri.
7. HaftaDil bilgisi öğretimi yaklaşımları.
8. HaftaDil bilgisi öğretiminde yöntem ve teknikler.
9. HaftaAra sınav.
10. HaftaDil bilgisi öğretiminin temel problemleri.
11. HaftaMetin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamaları.
12. HaftaMetin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamaları.
13. HaftaDil becerilerinin dil bilgisi öğretimi yoluyla geliştirilmesi.
14. HaftaDil bilgisi öğretiminde ölçme ve değerlendirme.
15. HaftaGenel değerlendirme.
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)21428
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11515
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü20127180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.   X 
2. Türkçe eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.  X  
3. Türkçe eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.  X  
4. Türkçe eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.   X 
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.  X  
6. Türkçe eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular  X  
7. Türkçe eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.X    
8. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.X    
9. Türkçe eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X   
10. Türkçe eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.X    
11. Türkçe eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarırX    
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar X   
13. Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.X    
14. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X   
15. Türkçe eğitimi alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X   
16. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.  X  
17. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X   
18. Türkçe eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.   X 
19. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek