İLT623 - ELEŞTİREL REKLAM ÇALIŞMALARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ELEŞTİREL REKLAM ÇALIŞMALARI İLT623 2. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Gökçe Zeybek Kabakcı 
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrencilere reklamın pazarlama ve halkla ilişkilerle sınırlı kalmayan, eleştirel teoriden ve kültürel çalışmalardan beslenen eleştirel okumalarını göstermektir. Reklamın ikna edici bir pazarlama unsuru olmasının ötesinde yarattığı anlamların, ayrımların, duyguların farkına varılmasını sağlamaktır. Bu doğrultuda öğrencilerin eleştirel reklam çalışmalarıyla tanışması ve reklamı eleştirel olarak okumalarını sağlama konusunda bir perspektif kazanmaları hedeflenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu ders sonunda öğrenciler, reklamın eleştirel bir okumasını yapabilecek, gündelik hayatlarında karşılarına çıkan reklamların yalnızca tüketicisi olmaktan çıkarak reklamın ardında yatan ideolojilerin farkına varabileceklerdir.
Dersin içeriğiBu ders bağlamında genel hatlarıyla reklam çalışmalarına bir giriş yapılacak, reklamın tarihçesi ve işlevlerine değinilecek, anaakım reklam çalışmaları ile eleştirel reklam çalışmaları arasındaki farklar incelenecek, farklı reklam çözümleme yöntemleri tanıtılacak ve reklamın kültür, ideoloji ve duygular ile olan ilişkisi tartışılacaktır.  
KaynaklarBarthes, R. (2003). Çağdaş Söylenler, (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Barthes, R. (2014). Göstergebilimsel Serüven, (M. Rifat, & S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu: Söylenceleri/Yapıları, (H. Deliceçaylı, & F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Berger, J. (2014). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
Bocock, R. (2014). Tüketim, (İ. Kutluk, Çev.). Dost Yayınları.
Dağtaş, B. (2012). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Demirci, K. (2016). Reklam Dayatır. Ütopya Yayınevi.
Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (M. Küçük, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Goffman, E. (2020). Reklamda Toplumsal Cinsiyet, (D. Kılıçer&F. Öz; Çev.). Heretik Yayıncılık.
Goldman, R. (1992). Reading Ads Socially. London and New York: Routledge.
Hamilton, J. F.; Bodle, R.; Korin, E. (Eds) (2017). Explorations in Critical Studies of Advertising. NY: Routledge.
Heath, R. (2012). Bilinçaltını Ayartmak: Reklam Psikolojisi, (E. Bilge, Çev.). The Kitap.
MacRuy, I. (2009). Advertising. London& New York: Routledge.
Rutherford, P. (2000). Yeni İkonalar: Televizyonda Reklam Sanatı, (M. K. Gerçeker, Çev.). İstanbul: YKY.
Yavuz, Ş. (2009). Reklamın Toplumsal Yansımaları ve Yeni Reklam Biçimleri. Ütopya Yayınevi. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers içeriği, tanışma
2. HaftaTemel kavramlar: Reklamın tanımı, türleri ve tarihçesi
3. HaftaAnaakım reklam çalışmaları: Reklam, halkla ilişkiler ve pazarlama ilişkisi
4. HaftaEleştirel reklam çalışmaları: Reklam, ideoloji ve kültür ilişkisi
5. HaftaReklam ve Tüketim kültürü
6. HaftaReklamın işlevleri: kimlik edinme, cinsiyet rolleri, sosyal kontrol, metinlerarasılık
7. HaftaFilm Gösterimi
8. HaftaReklam Çözümleme Yöntemleri: Göstergebilim
9. HaftaReklam Çözümleme Yöntemleri: Toplumbilimsel, Marksist, Psikanalitik, Feminist Çözümleme
10. HaftaToplumsal Cinsiyet ve Reklam
11. HaftaReklamda Duygular
12. HaftaReklam ve Alımlama Çalışmaları
13. HaftaÖğrenci sunumları
14. HaftaÖğrenci sunumları
15. HaftaGenel Değerlendirme
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler150
Sunum240
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler15656
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü3182180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İletişim bilimlerine ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hâkimdir.    X 
2. İletişim bilimlerine ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.    X 
3. İletişim bilimleri alanında bir sosyal araştırma tasarlar ve uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.    X 
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.     X
5. İletişim bilimleri alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     X
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
7. İletişim bilimleri alanında yaptığı her türden akademik üretimde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X 
8. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. X    
9. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak iletişim ve medya ile ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür.X    
10. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar.X    
11. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek