İLT623 - ELEŞTİREL REKLAM ÇALIŞMALARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL REKLAM ÇALIŞMALARI | İLT623 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Gökçe Zeybek Kabakcı | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere reklamın pazarlama ve halkla ilişkilerle sınırlı kalmayan, eleştirel teoriden ve kültürel çalışmalardan beslenen eleştirel okumalarını göstermektir. Reklamın ikna edici bir pazarlama unsuru olmasının ötesinde yarattığı anlamların, ayrımların, duyguların farkına varılmasını sağlamaktır. Bu doğrultuda öğrencilerin eleştirel reklam çalışmalarıyla tanışması ve reklamı eleştirel olarak okumalarını sağlama konusunda bir perspektif kazanmaları hedeflenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders bağlamında genel hatlarıyla reklam çalışmalarına bir giriş yapılacak, reklamın tarihçesi ve işlevlerine değinilecek, anaakım reklam çalışmaları ile eleştirel reklam çalışmaları arasındaki farklar incelenecek, farklı reklam çözümleme yöntemleri tanıtılacak ve reklamın kültür, ideoloji ve duygular ile olan ilişkisi tartışılacaktır. | |||||
Kaynaklar | Barthes, R. (2003). Çağdaş Söylenler, (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Barthes, R. (2014). Göstergebilimsel Serüven, (M. Rifat, & S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu: Söylenceleri/Yapıları, (H. Deliceçaylı, & F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Berger, J. (2014). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları. Bocock, R. (2014). Tüketim, (İ. Kutluk, Çev.). Dost Yayınları. Dağtaş, B. (2012). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi. Demirci, K. (2016). Reklam Dayatır. Ütopya Yayınevi. Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (M. Küçük, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Goffman, E. (2020). Reklamda Toplumsal Cinsiyet, (D. Kılıçer&F. Öz; Çev.). Heretik Yayıncılık. Goldman, R. (1992). Reading Ads Socially. London and New York: Routledge. Hamilton, J. F.; Bodle, R.; Korin, E. (Eds) (2017). Explorations in Critical Studies of Advertising. NY: Routledge. Heath, R. (2012). Bilinçaltını Ayartmak: Reklam Psikolojisi, (E. Bilge, Çev.). The Kitap. MacRuy, I. (2009). Advertising. London& New York: Routledge. Rutherford, P. (2000). Yeni İkonalar: Televizyonda Reklam Sanatı, (M. K. Gerçeker, Çev.). İstanbul: YKY. Yavuz, Ş. (2009). Reklamın Toplumsal Yansımaları ve Yeni Reklam Biçimleri. Ütopya Yayınevi. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ders içeriği, tanışma |
2. Hafta | Temel kavramlar: Reklamın tanımı, türleri ve tarihçesi |
3. Hafta | Anaakım reklam çalışmaları: Reklam, halkla ilişkiler ve pazarlama ilişkisi |
4. Hafta | Eleştirel reklam çalışmaları: Reklam, ideoloji ve kültür ilişkisi |
5. Hafta | Reklam ve Tüketim kültürü |
6. Hafta | Reklamın işlevleri: kimlik edinme, cinsiyet rolleri, sosyal kontrol, metinlerarasılık |
7. Hafta | Film Gösterimi |
8. Hafta | Reklam Çözümleme Yöntemleri: Göstergebilim |
9. Hafta | Reklam Çözümleme Yöntemleri: Toplumbilimsel, Marksist, Psikanalitik, Feminist Çözümleme |
10. Hafta | Toplumsal Cinsiyet ve Reklam |
11. Hafta | Reklamda Duygular |
12. Hafta | Reklam ve Alımlama Çalışmaları |
13. Hafta | Öğrenci sunumları |
14. Hafta | Öğrenci sunumları |
15. Hafta | Genel Değerlendirme |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 50 |
Sunum | 2 | 40 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 20 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 56 | 56 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 31 | 82 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İletişim bilimlerine ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hâkimdir. | X | ||||
2. İletişim bilimlerine ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | X | ||||
3. İletişim bilimleri alanında bir sosyal araştırma tasarlar ve uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | X | ||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. İletişim bilimleri alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
7. İletişim bilimleri alanında yaptığı her türden akademik üretimde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
8. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
9. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak iletişim ve medya ile ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür. | X | ||||
10. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar. | X | ||||
11. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek