MMÜ750 - ARAÇ DİNAMİĞİ BENZETİMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ARAÇ DİNAMİĞİ BENZETİMLERİ MMÜ750 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseOMÜ403 Araç Dinamiği
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıPerformans, yol tutuşu ve sürüş konforu ile ilgili yol taşıt tepkilerinin analiz edilmesi için gerekli ileri matematiksel araçların öğretilmesi Öğrenci bu dersin sonunda, 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda, Motor ve Transmisyon Sistemi Dinamiği Modellerini Oluşturur. Analitik tekerlek modellerini türetir.
  2. Bisiklet modeli faz portrelerini hesaplar ve taşıt kararlılık analizi yapar. Taşıt kararlılığını belirlemek için yol tutuş diyagramını hesaplar.
  3. Yüksek dereceli taşıt dinamiği modellerini kurar. 4 tekerlekten yönlendirmeli taşıtların yol tutuş analizini yapar.
  4. Çok akslı taşıtların her bir aksına binen yükleri analitik yöntemlerle hesaplar. Eklemli taşıtların yol tutuşu analizini yapar.
  5. Farklı tipten süspansiyon kinematik analizini yapar. Yol profillerinin güç spektral yoğunluğu hesaplar.
  6. IS0 2631 standardı sürüş konforunu belirlemek için uygular.
Dersin içeriğiAnalitik lastik modellerinin türetilmesi ve benzetimi. Motor ve Yürüyen aksam modellemesi ve benzetimi. İleri Taşıt Dinamiği Modeli ve benzetimi. Yaw Roll Modeli ve benzetimi. Yüksek Mertebeden Araç Dinamiği Modelleri ve benzetimi. Çok akslı araçların modelleri ve benzetimi. Römorklu Araçların modellemesi ve benzetimi. Süspansiyon Modellemesi ve benzetimi. Sürüş Konforu modellemesi ve benzetimi 
Kaynaklar1- Theory of Ground Vehicles, J. Y. Wong, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2008.
2- Vehicle Dynamics Theory and Applications, R. N. Jazar, Springer, New York, 2008.
3- Fundamentals of Vehicle Dynamics, T. Gillespie, SAE, Warrendale, 1992 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAnalitik lastik modellerinin türetilmesi
2. HaftaAnalitik lastik modelleri türetilmesi (devam) ve benzetimi
3. HaftaMotor Dinamiği Modellemesi ve benzetimi
4. HaftaYürüyen aksam Dinamiği Modellemesi ve benzetimi
5. HaftaFaz Portreleri
6. HaftaYol tutuş Diyagramı
7. HaftaYaw Roll Modeli ve benzetimi
8. HaftaÇok akslı araç modelleri ve benzetimi
9. HaftaRömorklu Araçlar
10. HaftaRömorklu Araçlar (devam)ve benzetimi
11. HaftaTaşıt Süspansiyonu Kinematik Analizi
12. HaftaTaşıt Süspansiyonu Kinematik Analizi
13. HaftaYol Profil Analizi: PSD, Sürüş Konforunun İstatiksel olarak ISO 2631 standardıyla Hesaplanması
14. HaftaSunumlar
15. Hafta
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler1010
Sunum00
Projeler330
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1570
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12560
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje350150
Ödevler10220
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü4280302

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Makina mühendisliğinin farklı alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilecek ve derinleştirebilecek kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olacaktır.   X 
2. Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.     X
3. Temel bilimler ve mühendislik bilimlerinin yöntemlerini karmaşık problemlerin çözümünde kullanır.   X 
4. Akademik çalışmalarının çıktılarını yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.    X 
5. Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.     X
6. Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir.   X 
7. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.    X
8. Makina mühendisliği içinde uzmanlaştığı alanda karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.    X
9. Makina Mühendisliği ile ilgili güncel gelişmeleri etkin bir şekilde izlemede yaşam boyu öğrenme felsefesinin ve olanaklarının farkındadır.   X 
10. Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar.    X
11. Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır.     X
12. Çalıştığı ve uzmanlaştığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecektir.   X 
13. Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir.   X 
14. Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecektir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek