MMÜ727 - İLERİ DENEYSEL TİTREŞİM ANALİZİ ve KONTROL

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ DENEYSEL TİTREŞİM ANALİZİ ve KONTROL MMÜ727 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 3 4 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriRapor Hazırlama ve/veya Sunma
Deney
Uygulama-Alıştırma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Öğretim Üyeleri 
Dersin amacı1. Makine ve robotik uygulamalarda görülen mekanik tasarım, titreşim ve kontrol problemlerinin çözümü için gerekli analitik ve numerik analizleri öğretmek, 2. Modal analizin anlaşılması için gerekli temel bilgileri vermek, 3. Mekanik sistemlerde titreşimlerin azaltılması için temel tasarım ilkelerini öğretmek, 4. Deneysel titreşim ve kontrol ölçümü ve uygulamalarının temellerini öğretmek, 5. Bilgisayar programları kullanarak titreşim ve kontrol problemlerini çözebilmek 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; sürekli sistemlerin titreşimlerini kavrama ve modelleme becerisi edinir.
  2. Titreşimleri azaltıcı tasarım ilkelerini öğrenir.
  3. Titreşim ölçümü ve uygulamalarını öğrenir,
  4. Modal ölçümün uygulamalarını öğrenir,
  5. Titreşim kontrolünün prensiplerini öğrenir,
  6. Bilgisayar programları kullanarak titreşim problemlerini çözebilme becerisi edinir,
  7. Titreşim ve kontrol ölçümlerinde uluslararası standartları öğrenirler.
Dersin içeriğiGiriş ve mekanik tasarım, titreşim ve kontrolün kısa tarihçesi. Kiriş mekaniği üzerinden elastisite prensiplerinin tanıtılması. Özet: Yapısal dinamik ve titreşim: tek serbestlik dereceli (TSD), çok serbestlik dereceli (ÇSD), sürekli sistemler. Fourier dönüşümü ve ilgili konular. Ölçüm teknolojileri ve deneysel titreşim analizi: Frekans tepki verisinin ölçüm yöntemi, transdüserler ve ölçüm zinciri. Ölçüm teknolojileri ve deneysel titreşim analizi: Frekans Tepki Fonksiyonlarının (FTF) ölçüm verilerden hesaplanması. Reseptans birleştirme. Dönen sistemlerin dinamiği ve titreşim ölçümü- order tracking. Titreşim kontrolü- Pasif metotlar. Titreşim kontrolü- Aktif metotlar. Titreşim ve kontrol ölçümlerinde uluslararası standartlar. 
KaynaklarMeirovitch L., Principles and Techniques of Vibrations, 1. Basım, Prentice Hall, 1996.
Rao S.S., Mechanical Vibrations, 5. Basım, Addison Wesley, 2010.
Ewins, D.J., Modal Testing: Theory, Practice and Application, 2. Basım, Research Studies Press, 2000. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş ve mekanik tasarım, titreşim ve kontrolün kısa tarihçesi
2. HaftaElastisite prensipleri
3. HaftaYapısal dinamik modelleme-özet
4. HaftaModal analiz kullanarak modelleme
5. HaftaModal analiz kullanarak modelleme
6. HaftaSinyal işleme: Fourier serisi, DFT, FFT, sızıntı, yanılsama, dijital filtreleme, pencereleme
7. HaftaSinyal işleme: Fourier serisi, DFT, FFT, sızıntı, yanılsama, dijital filtreleme, pencereleme (devam)
8. HaftaÖlçüm teknolojileri ve deneysel titreşim analizi: Frekans tepki verisinin ölçüm yöntemi, algılayıcılar ve ölçüm zinciri
9. HaftaÖlçüm teknolojileri ve deneysel titreşim analizi: Frekans Tepki Fonksiyonlarının (FTF) ölçüm verilerden hesaplanması
10. HaftaReseptans birleştirme
11. HaftaDönen sistemlerin dinamiği ve titreşim ölçümü- order tracking
12. HaftaTitreşim kontrolü- Pasif metotlar
13. HaftaTitreşim kontrolü- Aktif metotlar (cont.)
14. HaftaTitreşim ve kontrol ölçümlerinde uluslararası standartlar
15. HaftaÖğrenci proje sunumları
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar730
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı860
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 7 7 49
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12784
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje18282
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi14242
Toplam İş Yükü35141299

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Makina mühendisliğinin farklı alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilecek ve derinleştirebilecek kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olacaktır.    X
2. Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.    X 
3. Temel bilimler ve mühendislik bilimlerinin yöntemlerini karmaşık problemlerin çözümünde kullanır.    X
4. Akademik çalışmalarının çıktılarını yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.    X 
5. Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.     X
6. Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir.   X 
7. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.   X 
8. Makina mühendisliği içinde uzmanlaştığı alanda karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.  X  
9. Makina Mühendisliği ile ilgili güncel gelişmeleri etkin bir şekilde izlemede yaşam boyu öğrenme felsefesinin ve olanaklarının farkındadır.  X  
10. Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. X   
11. Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır.    X 
12. Çalıştığı ve uzmanlaştığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecektir.    X
13. Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir.X    
14. Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecektir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek