MMÜ727 - İLERİ DENEYSEL TİTREŞİM ANALİZİ ve KONTROL
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İLERİ DENEYSEL TİTREŞİM ANALİZİ ve KONTROL | MMÜ727 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 3 | 4 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Deney Uygulama-Alıştırma Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | 1. Makine ve robotik uygulamalarda görülen mekanik tasarım, titreşim ve kontrol problemlerinin çözümü için gerekli analitik ve numerik analizleri öğretmek, 2. Modal analizin anlaşılması için gerekli temel bilgileri vermek, 3. Mekanik sistemlerde titreşimlerin azaltılması için temel tasarım ilkelerini öğretmek, 4. Deneysel titreşim ve kontrol ölçümü ve uygulamalarının temellerini öğretmek, 5. Bilgisayar programları kullanarak titreşim ve kontrol problemlerini çözebilmek | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Giriş ve mekanik tasarım, titreşim ve kontrolün kısa tarihçesi. Kiriş mekaniği üzerinden elastisite prensiplerinin tanıtılması. Özet: Yapısal dinamik ve titreşim: tek serbestlik dereceli (TSD), çok serbestlik dereceli (ÇSD), sürekli sistemler. Fourier dönüşümü ve ilgili konular. Ölçüm teknolojileri ve deneysel titreşim analizi: Frekans tepki verisinin ölçüm yöntemi, transdüserler ve ölçüm zinciri. Ölçüm teknolojileri ve deneysel titreşim analizi: Frekans Tepki Fonksiyonlarının (FTF) ölçüm verilerden hesaplanması. Reseptans birleştirme. Dönen sistemlerin dinamiği ve titreşim ölçümü- order tracking. Titreşim kontrolü- Pasif metotlar. Titreşim kontrolü- Aktif metotlar. Titreşim ve kontrol ölçümlerinde uluslararası standartlar. | |||||
Kaynaklar | Meirovitch L., Principles and Techniques of Vibrations, 1. Basım, Prentice Hall, 1996. Rao S.S., Mechanical Vibrations, 5. Basım, Addison Wesley, 2010. Ewins, D.J., Modal Testing: Theory, Practice and Application, 2. Basım, Research Studies Press, 2000. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş ve mekanik tasarım, titreşim ve kontrolün kısa tarihçesi |
2. Hafta | Elastisite prensipleri |
3. Hafta | Yapısal dinamik modelleme-özet |
4. Hafta | Modal analiz kullanarak modelleme |
5. Hafta | Modal analiz kullanarak modelleme |
6. Hafta | Sinyal işleme: Fourier serisi, DFT, FFT, sızıntı, yanılsama, dijital filtreleme, pencereleme |
7. Hafta | Sinyal işleme: Fourier serisi, DFT, FFT, sızıntı, yanılsama, dijital filtreleme, pencereleme (devam) |
8. Hafta | Ölçüm teknolojileri ve deneysel titreşim analizi: Frekans tepki verisinin ölçüm yöntemi, algılayıcılar ve ölçüm zinciri |
9. Hafta | Ölçüm teknolojileri ve deneysel titreşim analizi: Frekans Tepki Fonksiyonlarının (FTF) ölçüm verilerden hesaplanması |
10. Hafta | Reseptans birleştirme |
11. Hafta | Dönen sistemlerin dinamiği ve titreşim ölçümü- order tracking |
12. Hafta | Titreşim kontrolü- Pasif metotlar |
13. Hafta | Titreşim kontrolü- Aktif metotlar (cont.) |
14. Hafta | Titreşim ve kontrol ölçümlerinde uluslararası standartlar |
15. Hafta | Öğrenci proje sunumları |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 7 | 30 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 30 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 8 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 7 | 7 | 49 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 7 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 82 | 82 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 42 | 42 |
Toplam İş Yükü | 35 | 141 | 299 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Makina mühendisliğinin farklı alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilecek ve derinleştirebilecek kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olacaktır. | X | ||||
2. Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur. | X | ||||
3. Temel bilimler ve mühendislik bilimlerinin yöntemlerini karmaşık problemlerin çözümünde kullanır. | X | ||||
4. Akademik çalışmalarının çıktılarını yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | ||||
5. Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | ||||
6. Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | X | ||||
7. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | X | ||||
8. Makina mühendisliği içinde uzmanlaştığı alanda karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | X | ||||
9. Makina Mühendisliği ile ilgili güncel gelişmeleri etkin bir şekilde izlemede yaşam boyu öğrenme felsefesinin ve olanaklarının farkındadır. | X | ||||
10. Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | X | ||||
11. Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır. | X | ||||
12. Çalıştığı ve uzmanlaştığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecektir. | X | ||||
13. Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir. | X | ||||
14. Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecektir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek