THB659 - TÜRK HALK MİMARİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK HALK MİMARİSİ THB659 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Şirin Yılmaz 
Dersin amacıTürk maddî kültür ürünleri içinde halk mimarisinin özelliklerini, işlevlerini ve Türk şehircilik yapısını öğretmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; ? Türk halk mimarisinin özelliklerini (çadır, ev, cami?), Halk mimarisi malzemelerini ve yapım tekniklerini, Geleneksel Türk şehircilik yapısını tanır ve öğrenir.
Dersin içeriği? Halk mimarisi ve halk mimarı,
? Türk halk mimarisinin coğrafi bölgelere göre değişen özellikleri,
? Türk şehircilik anlayışı. 
Kaynaklar? Esin, Emel, (2006), Türklerde Maddî Kültürün Oluşumu, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
? Esin, Emel, (2004), Türk Sanatında İkonografik Motifler, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
? Glassie, Henry, (1999), Material Culture.
? Nauman, Rudolf, (1991), Eski Anadolu Mimarlığı, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
? Sümer, Faruk, (1994), Türklerde Şehircilik, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
? Woodward, Ian, (2016), Maddi Kültürü Anlamak, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaMaddî kültürün tanımı. Halkbilimi araştırmalarında maddî kültür araştırmalarının yeri. Halk sanatı, el sanatı, halk sanatçısı, zanaatkâr kavramları
2. HaftaHalk sanatı ürünlerinin geleneksel üretim ve tüketim ortamları.
3. HaftaHalk sanatı içinde halk mimarisinin yeri, halk mimarı
4. HaftaOrta Asya?dan Anadolu?ya Türk halk mimarisi türleri (çadır/konut, cami, okul, çeşme, han, bedesten, hamam)
5. HaftaGeleneksel halk mimarisi yapım, süsleme malzemeleri ve yöntemleri
6. HaftaAra sınav
7. HaftaKaradeniz bölgesi halk mimarisi
8. HaftaDoğu ve Güney Doğu bölgesi halk mimarisi
9. HaftaGüney ve Batı Anadolu bölgesi halk mimarisi
10. Haftaİç Anadolu ve Marmara bölgesi halk mimarisi
11. HaftaSosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri
12. HaftaSosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri
13. HaftaGeleneksel Türk evinin içinde yaşam, aile ilişkileri
14. HaftaTürk evini koruma konusunda uygulanacak yöntemler
15. Hafta Çağdaş Türk evini oluşturan yaşam kültürü enler
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması22040
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler13030
Ara sınavlara hazırlanma süresi12626
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü33112210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Edindiği ileri düzeydeki kültürel çözümleme becerisini kendi araştırmalarında uygular; Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı alanlarında uzmanlık bilgisi geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Edindiği ileri düzeydeki bilgileri Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı disiplinlerinden elde ettiği bilgilerle eklektik olarak geliştirir.    X
3. Dünya halkbilimi çalışmaları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur.    X
4. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak kültürel ve kültürler arası problemlerin çözümüne dair sunum, makale ve tez çıktıları oluşturur.    X
5. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini eğitim, kültür ve sanat alanındaki kültürel ekonomik, etnik, tarihi ve sosyal sorunların çözümünde kullanır.    X
6. Kültür bilimi alanında edindiği uzmanlık bilgisini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde; kültürel koruma ve yaşatma, kültürel ekonomi vb. etkileşimli alanlarda kullanır.    X
7. Kültürel çalışmaların gerçekleştirilmesinde liderlik veya takım üyesi rolünü üstlenerek analitik ve çözümcü işbirliği içine girer.    X
8. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.    X
9. Beşerî Bilimler alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.    X
10. Kültürel alanda toplumsal bilinçlenme için çalışır. Medya okur-yazarlığı vb. güncel konularda danışmanlık yapar.    X
11. Evrensel kültür politikalarını bilimsel, toplumsal ve kültürel etik değerleri gözeterek tartışır, uygunluk süreçlerinde aktif rol alarak evrensel haklar çerçevesinde danışmanlık yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek