THB659 - TÜRK HALK MİMARİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK HALK MİMARİSİ | THB659 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Şirin Yılmaz | |||||
Dersin amacı | Türk maddî kültür ürünleri içinde halk mimarisinin özelliklerini, işlevlerini ve Türk şehircilik yapısını öğretmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ? Halk mimarisi ve halk mimarı, ? Türk halk mimarisinin coğrafi bölgelere göre değişen özellikleri, ? Türk şehircilik anlayışı. | |||||
Kaynaklar | ? Esin, Emel, (2006), Türklerde Maddî Kültürün Oluşumu, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. ? Esin, Emel, (2004), Türk Sanatında İkonografik Motifler, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. ? Glassie, Henry, (1999), Material Culture. ? Nauman, Rudolf, (1991), Eski Anadolu Mimarlığı, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. ? Sümer, Faruk, (1994), Türklerde Şehircilik, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. ? Woodward, Ian, (2016), Maddi Kültürü Anlamak, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Maddî kültürün tanımı. Halkbilimi araştırmalarında maddî kültür araştırmalarının yeri. Halk sanatı, el sanatı, halk sanatçısı, zanaatkâr kavramları |
2. Hafta | Halk sanatı ürünlerinin geleneksel üretim ve tüketim ortamları. |
3. Hafta | Halk sanatı içinde halk mimarisinin yeri, halk mimarı |
4. Hafta | Orta Asya?dan Anadolu?ya Türk halk mimarisi türleri (çadır/konut, cami, okul, çeşme, han, bedesten, hamam) |
5. Hafta | Geleneksel halk mimarisi yapım, süsleme malzemeleri ve yöntemleri |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Karadeniz bölgesi halk mimarisi |
8. Hafta | Doğu ve Güney Doğu bölgesi halk mimarisi |
9. Hafta | Güney ve Batı Anadolu bölgesi halk mimarisi |
10. Hafta | İç Anadolu ve Marmara bölgesi halk mimarisi |
11. Hafta | Sosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri |
12. Hafta | Sosyo kültürel yapının yerel konut mimarisine yansıması; Türk şehircilik anlayışı, semt, mahalle, sokak, komşuluk ilişkileri |
13. Hafta | Geleneksel Türk evinin içinde yaşam, aile ilişkileri |
14. Hafta | Türk evini koruma konusunda uygulanacak yöntemler |
15. Hafta | Çağdaş Türk evini oluşturan yaşam kültürü enler |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 20 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 26 | 26 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 33 | 112 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Edindiği ileri düzeydeki kültürel çözümleme becerisini kendi araştırmalarında uygular; Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı alanlarında uzmanlık bilgisi geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Edindiği ileri düzeydeki bilgileri Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı disiplinlerinden elde ettiği bilgilerle eklektik olarak geliştirir. | X | ||||
3. Dünya halkbilimi çalışmaları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak kültürel ve kültürler arası problemlerin çözümüne dair sunum, makale ve tez çıktıları oluşturur. | X | ||||
5. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini eğitim, kültür ve sanat alanındaki kültürel ekonomik, etnik, tarihi ve sosyal sorunların çözümünde kullanır. | X | ||||
6. Kültür bilimi alanında edindiği uzmanlık bilgisini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde; kültürel koruma ve yaşatma, kültürel ekonomi vb. etkileşimli alanlarda kullanır. | X | ||||
7. Kültürel çalışmaların gerçekleştirilmesinde liderlik veya takım üyesi rolünü üstlenerek analitik ve çözümcü işbirliği içine girer. | X | ||||
8. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
9. Beşerî Bilimler alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
10. Kültürel alanda toplumsal bilinçlenme için çalışır. Medya okur-yazarlığı vb. güncel konularda danışmanlık yapar. | X | ||||
11. Evrensel kültür politikalarını bilimsel, toplumsal ve kültürel etik değerleri gözeterek tartışır, uygunluk süreçlerinde aktif rol alarak evrensel haklar çerçevesinde danışmanlık yapar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek