THB658 - KARŞILAŞTIRMALI TÜRK DÜNYASI TEORİ ve MET. II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KARŞILAŞTIRMALI TÜRK DÜNYASI TEORİ ve MET. II THB658 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Alan Gezisi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Özkul Çobanoğlu 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrenciye Bağlam merkezli Halkbilimi kuramlarına dair temel teorik ve pratik yöntem bilgilerini sağlamak; sözlü, yazılı ve maddi kültüre dair verileri değerlendirmede ve problem çözümünde bu kuramlardan nasıl yararlanabileceğini öğretmektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Bu dersin sonunda öğrenci, 2. Bağlam merkezli Halkbilimi kuramlarının kapsamı, konusu, yöntem ve temel ilkelerini tanımlar. 3. Bağlam merkezli Halkbilimi kuramlarının tarihsel gelişimini kavrar. 4. Bağlam merkezli Halkbilimi kuramlarını analiz eder. 5. Bağlam merkezli Halkbilimi kuramlarının uygular ve problem çözümünde kullanır. 6. Bağlam merkezli kuramları Türk Dünyası halkbilimi çalışmalarında kullanır.
Dersin içeriğiBağlam merkezli Halkbilimi kuramlarının kapsamı, konusu, yöntem ve temel ilkeleri
Bağlam merkezli Halkbilimi kuramlarının temel kavramları
Bağlam merkezli Halkbilimi kuramlarının tarihsel gelişimi
Bağlam merkezli Halkbilimi kuramlarının mahiyeti ve temel uygulama alanları
Türk Dünyası Halkbilimi çalışmaları ve Bağlam Merkezli Halkbilimi Kuramları 
KaynaklarMalinowski, B., (1992). Bilimsel Bir Kültür Teorisi, Çev. Saadet Özkal. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Malinowski, B., (1995). İnsan ve Kültür (Çev. F. Gümüş). Ankara: V Yayınları
Lord, Albert B. (2000) The Singer Of Tales(ed. Stephen Mitchell and Gregory Nagy). Cambridge, Massachusetts, London, England: Harvard University Press.
Foley, J. M. (1988) The Theory of Oral Composition: History and Methodology. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Foley, J. M. (1990). Oral-Formulaic Theory; A Folklore Casebook. New York& London: Garland Publishing Inc.
Çobanoğlu, Ö. (1998). Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Günümüz Halkbilimi
Çalışmalarındaki Yeri. Özkul Çobanoğlu, Metin Özarslan (ed.), Dursun
Yıldırım Armağanı. Ankara: Akçağ Yayınları.
Çobanoğlu, Ö. (1999). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine
Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBağlam Merkezli Halkbilimi Kuramları ve Türk Dünyası Folkloru
2. HaftaBağlam Merkezli Halkbilimi Kuramları ve Türk Dünyası Folkloru
3. Haftaİşlevsel Halkbilimi Kuramı- Teorik zemini ve tarihçesi
4. HaftaKavramsal çatının oluşumu- Malinowski ve kültür tanımı
5. HaftaHalkbilimini işlevsel çözümleme modelleri
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaSözlü Kompozisyon Teorisi: Teorinin ortaya çıkışı ve Homer meselesi
8. HaftaSözlü Kompozisyon Teorisine yapılan tenkitler ve dönüşümler
9. HaftaPerformans teori: teorik zemini ve tarihçesi
10. HaftaPerformans teoriye göre halkbilimini analiz modelleri
11. HaftaPerformans teorinin icra olayı tahlil yöntemi
12. HaftaUygulamalı Türk Dünyası Halkbilimi araştırmaları
13. HaftaUygulamalı Türk Dünyası Halkbilimi araştırmaları
14. HaftaUygulamalı Türk Dünyası Halkbilimi araştırmaları
15. HaftaUygulamalı Türk Dünyası Halkbilimi araştırmaları
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)15
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması110
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması22040
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler13030
Ara sınavlara hazırlanma süresi12626
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü33112210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Edindiği ileri düzeydeki kültürel çözümleme becerisini kendi araştırmalarında uygular; Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı alanlarında uzmanlık bilgisi geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Edindiği ileri düzeydeki bilgileri Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatların farklı disiplinlerinden elde ettiği bilgilerle eklektik olarak geliştirir.    X
3. Dünya halkbilimi çalışmaları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur.    X
4. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak kültürel ve kültürler arası problemlerin çözümüne dair sunum, makale ve tez çıktıları oluşturur.    X
5. Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini eğitim, kültür ve sanat alanındaki kültürel ekonomik, etnik, tarihi ve sosyal sorunların çözümünde kullanır.    X
6. Kültür bilimi alanında edindiği uzmanlık bilgisini toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde; kültürel koruma ve yaşatma, kültürel ekonomi vb. etkileşimli alanlarda kullanır.    X
7. Kültürel çalışmaların gerçekleştirilmesinde liderlik veya takım üyesi rolünü üstlenerek analitik ve çözümcü işbirliği içine girer.    X
8. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.    X
9. Beşerî Bilimler alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.    X
10. Kültürel alanda toplumsal bilinçlenme için çalışır. Medya okur-yazarlığı vb. güncel konularda danışmanlık yapar.    X
11. Evrensel kültür politikalarını bilimsel, toplumsal ve kültürel etik değerleri gözeterek tartışır, uygunluk süreçlerinde aktif rol alarak evrensel haklar çerçevesinde danışmanlık yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek