MTR617 - MAKAM ANALİZİNE GİRİŞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
MAKAM ANALİZİNE GİRİŞ MTR617 Herhangi Yarıyıl/Yıl 4 0 4 9
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Diğer: Analiz, Uygulama  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Cenk Güray 
Dersin amacıAnadolu?daki geleneksel müzik üretimlerindeki makam uygulamalarına bestecilik tekniği ve müzik dönemleri açısından bakabilme, değişik müzik üslupları, bestecilik tarzları ve dönemler arasındaki değişimleri karşılaştırmalı analizler aracılığıyla irdeleyebilme becerisi kazandırmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu bileşenleri oluşmasını sağlayan müzik teorisi altyapısının uygulamaya katkısını anlarlar. Anadolu geleneksel müzik kültürünün bileşenlerini form, tür gibi sınıflandırmalar altında tanırlar.
  2. `Klasik üslup? ve `halk müziği gelenekleri? açısından bestecilik kavramının işlevini irdelerler.
  3. Anadolu?daki geleneksel müzik uygulamalarının farklı dönemlerine ve bestecilerine ait makamsal eserler üzerinden karşılaştırmalı analizler yapma becerisi kazanırlar.
  4. Bu anlamda Anadolu kültürü açısından bestecilikte üslup, altyapı ve kültürel işlev gibi konularla ilgili bilgi kazanırlar.
  5. Makam ve usul kültürünün Anadolu müzik gelenekleri içerisindeki var edici/yaratıcı işlevi üzerine derinlemesine bilgiler edinirler.
Dersin içeriğiAnadolu geleneksel müziklerinin bileşenlerinin tür ve biçim gibi esaslar altında sınıflandırılması, bu yapıların değişik dönemlerdeki özelliklerinin karşılaştırmalı makamsal analizlerle tespit edilmesi, bestecilik geleneğinin değişik dönemlerdeki estetik ve kültürel tercihlere göre değişiminin analizi.  
KaynaklarGüray, C. Bin Yılın Mirası. Makamı Var Eden Döngü: Edvar Geleneği. İstanbul: Pan Yayıncılık, 2012, 2017.

Karadeniz, M. E.. Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Tura Y., Kantemiroğlu, Kitabu `İlmi?l-Musiki `ala vechi?l-Hurufat ? Mûsikîyi Harflerle Tespit ve İcra İlminin Kitabı (Tıpkıbasım-Çeviriyazı-Çeviri-Notlar), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2001.

Cevher H., Ali Ufkî-Hâzâ Mecmuâ-i Sâz ü Söz (Çeviriyazım-İnceleme), İzmir: 2003.
Kitâb-ı Edvâr: İnceleme-Günümüz Türkçesi-Çeviriyazım-Esas Metin, İzmir: 2004a.

Ekinci M.U., Kevseri Mecmuası-XVIII. Yüzyıl Saz Müziği Külliyatı, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2016.

Yılmaz, N. Oya Levendoğlu, XIII. Yüzyıldan Günümüze Kadar Varlığını Sürdüren Makamlar ve Değişim Çizgileri, Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2002 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, genel bilgilendirme Kültürel bileşenleri açısından Anadolu Müzik Kültürü
2. HaftaXV. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik gelenekleri ve yazılı müzik kaynakları
3. HaftaXVI. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik gelenekleri, yazılı müzik ve nota kaynakları
4. HaftaXVII. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik gelenekleri ve bestecilik üslupları
5. HaftaBestecilik ve repertuar özellikleri açısından XVII. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik dünyası
6. HaftaBestecilik ve repertuar özellikleri açısından XVIII. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik dünyası
7. HaftaDönem projesi I
8. HaftaBestecilik ve repertuar özellikleri açısından XIX. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik dünyası
9. HaftaYerel/Bölgesel icra özellikleri açısından XIX. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik dünyası
10. HaftaBestecilik ve repertuar özellikleri açısından XX. Yüzyıl Anadolu?sundaki geleneksel müzik dünyası
11. HaftaMüzikal dönemler açısından Osmanlı müziğinin karşılaştırmalı incelenmesine dair yaklaşımlar (XV.-XVIII. Yüzyıllar)
12. HaftaMüzikal dönemler açısından Osmanlı müziğinin karşılaştırmalı incelenmesine dair yaklaşımlar (XVIII.-XX. Yüzyıllar)
13. HaftaMüzikal dönemler, üsluplar, bestecilik anlayışı ve repertuar açısından Osmanlı dönemi geleneksel müziklerinin karşılaştırmalı incelenmesine dair yaklaşımlar
14. HaftaMüzikal dönemler, üsluplar, bestecilik anlayışı, Osmanlı dönemi ile farklılıklar ve repertuar açısından Cumhuriyet dönemi geleneksel müziklerinin karşılaştırmalı incelenmesine dair yaklaşımlar
15. HaftaDönem projesi II

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler2100
Seminer00
Ara Sınavlar040
Genel sınav060
Toplam200
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)149126
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12121
Genel sınava hazırlanma süresi12222
Toplam İş Yükü3056225

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Uzmanlaştıkları alanda edindikleri birikimle; müziği çok boyutlu algılayabilme ve çözümleyebilme becerisi kazanırlar.    X
2. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği araştırma yöntem ve tekniklerini yetkinlikle kullanırlar.    X
3. Uzmanlaştıkları alana ilişkin tüm veri ve bulguları, ilişkili oldukları diğer alanlarla bütünleştirerek yorumlarlar.  X  
4. Uzmanlaştıkları alana ilişkin uluslararası literatürü, en az bir yabancı dili etkin biçimde kullanarak takip ederler.   X  
5. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanırlar.  X  
6. Uzmanlaştıkları alana ilişkin çalışmalarını; görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak, etkin ve doğru biçimde ve sorumluluk anlayışıyla topluma sunarlar.   X 
7. Gerçekleştirecekleri çalışmaların tüm aşamalarında, bilim etiğinin gereklerini titizlikle yerine getirirler.    X
8. Gelecekte üstlenecekleri akademik/yönetsel görevler için belirli bir liderlik formasyonu kazanacak birikime sahip olurlar.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek