MTR617 - MAKAM ANALİZİNE GİRİŞ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
MAKAM ANALİZİNE GİRİŞ | MTR617 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 4 | 0 | 4 | 9 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Diğer: Analiz, Uygulama | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Cenk Güray | |||||
Dersin amacı | Anadolu?daki geleneksel müzik üretimlerindeki makam uygulamalarına bestecilik tekniği ve müzik dönemleri açısından bakabilme, değişik müzik üslupları, bestecilik tarzları ve dönemler arasındaki değişimleri karşılaştırmalı analizler aracılığıyla irdeleyebilme becerisi kazandırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Anadolu geleneksel müziklerinin bileşenlerinin tür ve biçim gibi esaslar altında sınıflandırılması, bu yapıların değişik dönemlerdeki özelliklerinin karşılaştırmalı makamsal analizlerle tespit edilmesi, bestecilik geleneğinin değişik dönemlerdeki estetik ve kültürel tercihlere göre değişiminin analizi. | |||||
Kaynaklar | Güray, C. Bin Yılın Mirası. Makamı Var Eden Döngü: Edvar Geleneği. İstanbul: Pan Yayıncılık, 2012, 2017. Karadeniz, M. E.. Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Tura Y., Kantemiroğlu, Kitabu `İlmi?l-Musiki `ala vechi?l-Hurufat ? Mûsikîyi Harflerle Tespit ve İcra İlminin Kitabı (Tıpkıbasım-Çeviriyazı-Çeviri-Notlar), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2001. Cevher H., Ali Ufkî-Hâzâ Mecmuâ-i Sâz ü Söz (Çeviriyazım-İnceleme), İzmir: 2003. Kitâb-ı Edvâr: İnceleme-Günümüz Türkçesi-Çeviriyazım-Esas Metin, İzmir: 2004a. Ekinci M.U., Kevseri Mecmuası-XVIII. Yüzyıl Saz Müziği Külliyatı, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2016. Yılmaz, N. Oya Levendoğlu, XIII. Yüzyıldan Günümüze Kadar Varlığını Sürdüren Makamlar ve Değişim Çizgileri, Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2002 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, genel bilgilendirme Kültürel bileşenleri açısından Anadolu Müzik Kültürü |
2. Hafta | XV. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik gelenekleri ve yazılı müzik kaynakları |
3. Hafta | XVI. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik gelenekleri, yazılı müzik ve nota kaynakları |
4. Hafta | XVII. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik gelenekleri ve bestecilik üslupları |
5. Hafta | Bestecilik ve repertuar özellikleri açısından XVII. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik dünyası |
6. Hafta | Bestecilik ve repertuar özellikleri açısından XVIII. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik dünyası |
7. Hafta | Dönem projesi I |
8. Hafta | Bestecilik ve repertuar özellikleri açısından XIX. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik dünyası |
9. Hafta | Yerel/Bölgesel icra özellikleri açısından XIX. Yüzyıl Anadolu?sundaki müzik dünyası |
10. Hafta | Bestecilik ve repertuar özellikleri açısından XX. Yüzyıl Anadolu?sundaki geleneksel müzik dünyası |
11. Hafta | Müzikal dönemler açısından Osmanlı müziğinin karşılaştırmalı incelenmesine dair yaklaşımlar (XV.-XVIII. Yüzyıllar) |
12. Hafta | Müzikal dönemler açısından Osmanlı müziğinin karşılaştırmalı incelenmesine dair yaklaşımlar (XVIII.-XX. Yüzyıllar) |
13. Hafta | Müzikal dönemler, üsluplar, bestecilik anlayışı ve repertuar açısından Osmanlı dönemi geleneksel müziklerinin karşılaştırmalı incelenmesine dair yaklaşımlar |
14. Hafta | Müzikal dönemler, üsluplar, bestecilik anlayışı, Osmanlı dönemi ile farklılıklar ve repertuar açısından Cumhuriyet dönemi geleneksel müziklerinin karşılaştırmalı incelenmesine dair yaklaşımlar |
15. Hafta | Dönem projesi II |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 2 | 100 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 40 |
Genel sınav | 0 | 60 |
Toplam | 200 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 21 | 21 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü | 30 | 56 | 225 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Uzmanlaştıkları alanda edindikleri birikimle; müziği çok boyutlu algılayabilme ve çözümleyebilme becerisi kazanırlar. | X | ||||
2. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği araştırma yöntem ve tekniklerini yetkinlikle kullanırlar. | X | ||||
3. Uzmanlaştıkları alana ilişkin tüm veri ve bulguları, ilişkili oldukları diğer alanlarla bütünleştirerek yorumlarlar. | X | ||||
4. Uzmanlaştıkları alana ilişkin uluslararası literatürü, en az bir yabancı dili etkin biçimde kullanarak takip ederler. | X | ||||
5. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanırlar. | X | ||||
6. Uzmanlaştıkları alana ilişkin çalışmalarını; görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak, etkin ve doğru biçimde ve sorumluluk anlayışıyla topluma sunarlar. | X | ||||
7. Gerçekleştirecekleri çalışmaların tüm aşamalarında, bilim etiğinin gereklerini titizlikle yerine getirirler. | X | ||||
8. Gelecekte üstlenecekleri akademik/yönetsel görevler için belirli bir liderlik formasyonu kazanacak birikime sahip olurlar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek