İÇT692 - İÇ MEKAN ALGISI II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İÇ MEKAN ALGISI II İÇT692 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseyok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Bilimsel Araştırma Yöntemleri ile konu analizi  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Ayşen Özkan 
Dersin amacıDersin amacı, sağlık, eğitim, turizm, rekreasyon mekanları gibi halka açık mekanlar ile kullanıcı algısı arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkinin olumlu etkilerini artırmak amacıyla gereken bilgiyi öğrencilere kazandırmaktır. Öğrencilerden halka açık mekanlarda kullanıcının algısal konforuna yönelik yapılan bilimsel çalışmaları analiz ederek değerlendirmeleri ve bu doğrultuda iç mekan tasarımına katkı sağlayabilecek öneriler geliştirmeleri beklenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. İç mekan algısına yönelik temel ilkeleri pekiştirir.
  2. 2. Kullanıcının halka açık mekanlarda algısal, psikolojik ve fiziksel davranışları hakkında bilgi sahibi olur.
  3. 3. İç mekan ve kullanıcı arasındaki algısal ilişkiyi öğrenir.
  4. 4. Halka açık mekanlarda kullanıcı algısı ve tercihleri üzerine bilimsel çalışmaların incelenmesi ile ulusal ve uluslararası alanda güncel yaklaşımlar ile ilgili bilgi sahibi olur.
  5. 5. Kullanıcının psikolojik ve fiziksel konfor düzeylerini olumlu yönde artıracak yeni tasarım önerileri ortaya çıkarma becerisi edinir.
Dersin içeriği1. İç mekan algısı, kullanıcı algısı
2. Halka açık mekanların iç mekan tasarımı
3. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri
4. Bilimsel literatürdeki bulguların analizi
5. Örnek çalışmaların gerçekleştirilmesi 
KaynaklarGifford, R. (2007). Environmental psychology: Principles and practice (4th edition). Colville, WA: Optimal Books.
Malnar, J.M. ve Vodvarka, F. (1991). The Interior Dimension: A Theoretical Approach to Enclosed Space. New York: John Wiley & Sons Inc.
Altman, I. ve Wohlwill, J.F. (Eds.) (1983). Behavior and the Natural Environment. New York: Plenum.
Küller, R. (1991) Environmental assessment from a neuropsychological perspective. New York, NY: Oxford University Press
Pedersen, D.M. (1986). Perception of interior designs. Perceptual and Motor Skills, 63,671?676.
Çapanoğlu, A. (2014) Konut yaşama mekanlarında kullanılan stillerin kullanıcı tercihleri üzerindeki etkisi (The impact of user preferences using in living room styles within dwellings) Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü., Ankara. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
Dergiler: Environment and Behavior, Journal of Environmental Psychology, Journal of Interior Design, Perceptual and Motor Skills 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta1.1. Ders Tanıtımı 1.1.1 Derste öğrenilecek kavramların anlatılması 1.1.2 Ders içeriğinin hafta hafta anlatılması 1.1.3 Öğrenciden beklenenler ve isteklerin tartışılması 1.1.4 Ders değerlendirme ve öğrenme çıktılarının tartışılması
2. Hafta2.1. İç mekan algısı 2.1.1. Duygusal, psikolojik, bilişsel refah 2.1.2 Renk algısı, Işık algısı, yön bulma vb. gibi
3. Hafta3.1. Halka açık mekanlar ve genel tasarım kriterleri - sunum 3.1.1. sağlık, eğitim, turizm, ofis-çalışma,rekreasyon mekanları
4. Hafta4.1. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri - sunum ve tartışma 4.1.1. Uluslararası çalışmalar
5. Hafta4.1. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri - sunum ve tartışma 4.1.1. Uluslararası çalışmalar 4.1.2. Ulusal çalışmalar
6. Hafta4.1. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri - sunum ve tartışma 4.1.1. Uluslararası çalışmalar 4.1.2. Ulusal çalışmalar
7. Hafta4.1. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri - sunum ve tartışma 4.1.2. Ulusal çalışmalar
8. Hafta5.1. Bilimsel literatürdeki bulguların analizi
9. Hafta5.1. Bilimsel literatürdeki bulguların analizi
10. Hafta6.1. Örnek çalışmaların gerçekleştirilmesi - sunum
11. Hafta6.1. Örnek çalışmaların gerçekleştirilmesi - sunum
12. Hafta6.1. Örnek çalışmaların gerçekleştirilmesi - sunum
13. Hafta6.1. Örnek çalışmaların gerçekleştirilmesi - sunum
14. Hafta7.1. Bilimsel rapor çalışmalarının ön değerlendirmesi
15. HaftaFinal Sınavına hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler520
Sunum1030
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12560
Sunum / Seminer Hazırlama10330
Proje000
Ödevler51050
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü4249210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sanat kültürü ve tasarım disiplini ile ilgili temel kavram, ilke ve kuramları kavrayabilme.   X 
2. Bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin temel kavram ve ilkeleri kavrayarak üretilen bilgiyi farklı medyalar aracılığıyla rapor ve sunum haline getirebilme.    X
3. Tasarım süreci ve yöntemleri ile ilgili temel kavram, ilke ve kuramları yorumlayabilme.   X 
4. Güncel tasarım problemleri ile ilgili temel kavram, ilke ve yaklaşımları analiz edebilme ve eleştirel yaklaşımlarda bulunabilme ve çözüm önerileri geliştirerek uygulayabilme.    X
5. Güncel tasarım araştırmaları, eğilimleri ve etkinliklerini takip edebilme ve değerlendirebilme.    X
6. Bir araştırmayı bireysel ve ekiple bilimsel araştırma ilkelerine uygun olarak yürütebilme ve yeni yöntemler geliştirebilme.    X
7. Tasarımın teorik, pratik ve kültürel içeriğini kazandıracak nitelikte çalışmalar yaparak kavramsal proje önerileri geliştirebilme, aktarabilme ve bunları özgün sanat ve tasarım ürünlerine dönüştürebilme.   X 
8. Tasarımın disiplinlerarası etkinliğini araştırıp kavrayarak ve en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanarak bilimsel ve sanatsal çalışmalar planlayabilme, sunabilme ve üretebilme.     X
9. Yaşam boyu eğitimi gerçekleştirmek üzere, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanına yönelik; özgün projeler geliştirebilme ve değerlendirebilme.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek