İLT737 - YENİ MEDYA ÇALIŞMALARINDA ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKN

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YENİ MEDYA ÇALIŞMALARINDA ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKN İLT737 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseDersin ön koşulu yoktur. Ancak ders Güz Döneminde İletişim Bilimleri Doktora bulunan İLT 734 Yeni Medya Sosyoloji Kuramlar ve Kavramlar adlı dersinii tümlemektedir.
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. F. Mutlu BİNARK 
Dersin amacıGünümüzde yeni medya (dijital teknolojiler) ve yeni medya ortamları (çeşitli platformlar) gündelik yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiş, hatta geleneksel medyanın ve geleneksel medya metinlerinin kullanımın yerini giderek almaya başlamıştır. Yeni medyanın kullanım pratiklerinin toplum, kültür ve birey üzerine çeşitli etkileri ile yaratıcı endüstri olarak enformasyonel ve promosyonel kapitalizmde sahip olduğu asli konum (ideal meta konumu), başta iletişim bilimleri olmak üzere, kültürel çalışmalar, sosyoloji, antropoloji ve iktisat gibi farklı disiplinlerde ?yeni medya çalışmaları? adı altında irdelenmeye başlanmıştır. Bu derste, giderek üzerinde çalışma yoğunluğu artan bu alanında, yeni medya ortamlarında farklı araştırma yöntem ve tekniklerinin hem teorik hem de uygulamalı olarak öğrenilmesi amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu derste öğrenciler, yeni medya ortamlarına yönelik araştırma yöntemlerini ve tekniklerini teorik ve uygulamalı olarak öğrenir.
  2. Bu derste öğrencileri yeni medya ortamlarında araştırma etiği üzerine bilinç kazanır.
  3. Bu derste öğrenciler büyük veri ve sosyal ağ analizini teorik olarak öğrenir, uygulamaları tanır.
  4. Bu derste öğrenciler algoritmaların araştırmalardaki rolü üzerine bir kavrayış elde eder.
  5. Yeni medya ortamlarına yönelik araştırma tasarı geliştirebilir.
Dersin içeriğiBu dersin kapsamını yeni medya ortamlarında farklı araştırma yöntem ve tekniklerini pratik ve uygulamalı olarak tartışmak oluşturmaktadır. Sırasıyla yeni medyanın neliği, metin çözümlenesi (nicel nitel içerik analizi, söylem çözümlemesi); büyük veri olgusu; sosyal ağ analizi ve uygulamaları; kullanıcı/izleyici çalışmaları (aktif izleyici/kullanıcı tezi ve izleyici 2.0 kavramı, çevrimiçi anket, katılımsız gözlem, pusuculuk, katılımlı gözlem, derinlemesine görüşme/alımlama çalışması, tekno-günlük veya günlük tutulması, görsel kayıtlama vd. araştırma teknikleri); yeni medya ortamlarında araştırmacının konumu ve öz-düşünüm sorunu; araştırma ve araştırmacı etiği etik sorunları; yeni medya ortamlarında algoritmaların rolü ve , Etik 2.0 dan Etik 3.0?a geçiş ve veri etiği konuları ele alınacaktır. Her konuya ilişkin literatürden temel okumalar yapılacak ve önemli saha uygulamaları tartışılacaktır. 
Kaynaklar 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaYeni medya ve yeni medya ortamları nedir? Ağın Mimarisi
2. HaftaMetin çözümlemesi (nicel nitel içerik analizi, söylem çözümlemesi) I
3. HaftaMetin çözümlemesi (nicel nitel içerik analizi, söylem çözümlemesi) II
4. HaftaMetin çözümlemesi (nicel nitel içerik analizi, söylem çözümlemesi) III
5. HaftaBüyük veri
6. HaftaBüyük veri nasıl çalışır?
7. HaftaKullanıcı/izleyici çalışmaları (aktif izleyici/kullanıcı tezi ve izleyici 2.0 kavramı, çevrimiçi anket, katılımsız gözlem, pusuculuk, katılımlı gözlem, derinlemesine görüşme/alımlama çalışması, tekno-günlük veya günlük tutulması, görsel kayıtlama vd.
8. HaftaKullanıcı/izleyici çalışmaları (aktif izleyici/kullanıcı tezi ve izleyici 2.0 kavramı, çevrimiçi anket, katılımsız gözlem, pusuculuk, katılımlı gözlem, derinlemesine görüşme/alımlama çalışması, tekno-günlük veya günlük tutulması, görsel kayıtlama vd.
9. HaftaKullanıcı/izleyici çalışmaları (aktif izleyici/kullanıcı tezi ve izleyici 2.0 kavramı, çevrimiçi anket, katılımsız gözlem, pusuculuk, katılımlı gözlem, derinlemesine görüşme/alımlama çalışması, tekno-günlük veya günlük tutulması, görsel kayıtlama vd.
10. HaftaSosyal ağ analizi
11. HaftaSosyal ağ analizi nasıl çalışır?
12. HaftaAlgoritmaların rolü
13. HaftaAraştırmacının Özdüşünümselliği, Araştırmacı Etiği, Etik 2.0 dan Etik 3.0 a: Veri etiği
14. Haftagenel değerlendirme
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)125
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar115
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama24080
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi14848
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü32156300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara ve kavramlara, hâkimdir, bunları bir araştırmada uygulama becerisine sahiptir.    X
2. İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir.   X 
3. Özgün bir çalışmayı, program ya da projeyi bağımsız olarak gerçekleştirerek bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.    X
4. İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da varolan çalışmalara yeni yorumlar getirerek ürettiği yeni bilgileri ulusal ve uluslararası yayınlara dönüştürür.   X 
5. Alanıyla ilgili yeni düşünce, model ve yöntemler geliştirir, alanındaki sorunların çözümüne ilişkin yapılan çalışmalarla ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekler.   X 
6. İlgili alandaki yerli ve yabancı bilgi kaynaklarını tanır, bunları kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla sorumluluğu altındaki kişilere anlatır.    X
7. Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.    X
8. Projeler oluşturur, ulusal ve uluslararası projelerde yer alır.   X 
9. Alanının başka disiplinlerle etkileşiminin yarattığı yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları çözümler ve değerlendirir.    X
10. Alanıyla ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek