İLT737 - YENİ MEDYA ÇALIŞMALARINDA ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKN
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YENİ MEDYA ÇALIŞMALARINDA ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKN | İLT737 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Dersin ön koşulu yoktur. Ancak ders Güz Döneminde İletişim Bilimleri Doktora bulunan İLT 734 Yeni Medya Sosyoloji Kuramlar ve Kavramlar adlı dersinii tümlemektedir. | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. F. Mutlu BİNARK | |||||
Dersin amacı | Günümüzde yeni medya (dijital teknolojiler) ve yeni medya ortamları (çeşitli platformlar) gündelik yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiş, hatta geleneksel medyanın ve geleneksel medya metinlerinin kullanımın yerini giderek almaya başlamıştır. Yeni medyanın kullanım pratiklerinin toplum, kültür ve birey üzerine çeşitli etkileri ile yaratıcı endüstri olarak enformasyonel ve promosyonel kapitalizmde sahip olduğu asli konum (ideal meta konumu), başta iletişim bilimleri olmak üzere, kültürel çalışmalar, sosyoloji, antropoloji ve iktisat gibi farklı disiplinlerde ?yeni medya çalışmaları? adı altında irdelenmeye başlanmıştır. Bu derste, giderek üzerinde çalışma yoğunluğu artan bu alanında, yeni medya ortamlarında farklı araştırma yöntem ve tekniklerinin hem teorik hem de uygulamalı olarak öğrenilmesi amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu dersin kapsamını yeni medya ortamlarında farklı araştırma yöntem ve tekniklerini pratik ve uygulamalı olarak tartışmak oluşturmaktadır. Sırasıyla yeni medyanın neliği, metin çözümlenesi (nicel nitel içerik analizi, söylem çözümlemesi); büyük veri olgusu; sosyal ağ analizi ve uygulamaları; kullanıcı/izleyici çalışmaları (aktif izleyici/kullanıcı tezi ve izleyici 2.0 kavramı, çevrimiçi anket, katılımsız gözlem, pusuculuk, katılımlı gözlem, derinlemesine görüşme/alımlama çalışması, tekno-günlük veya günlük tutulması, görsel kayıtlama vd. araştırma teknikleri); yeni medya ortamlarında araştırmacının konumu ve öz-düşünüm sorunu; araştırma ve araştırmacı etiği etik sorunları; yeni medya ortamlarında algoritmaların rolü ve , Etik 2.0 dan Etik 3.0?a geçiş ve veri etiği konuları ele alınacaktır. Her konuya ilişkin literatürden temel okumalar yapılacak ve önemli saha uygulamaları tartışılacaktır. | |||||
Kaynaklar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Yeni medya ve yeni medya ortamları nedir? Ağın Mimarisi |
2. Hafta | Metin çözümlemesi (nicel nitel içerik analizi, söylem çözümlemesi) I |
3. Hafta | Metin çözümlemesi (nicel nitel içerik analizi, söylem çözümlemesi) II |
4. Hafta | Metin çözümlemesi (nicel nitel içerik analizi, söylem çözümlemesi) III |
5. Hafta | Büyük veri |
6. Hafta | Büyük veri nasıl çalışır? |
7. Hafta | Kullanıcı/izleyici çalışmaları (aktif izleyici/kullanıcı tezi ve izleyici 2.0 kavramı, çevrimiçi anket, katılımsız gözlem, pusuculuk, katılımlı gözlem, derinlemesine görüşme/alımlama çalışması, tekno-günlük veya günlük tutulması, görsel kayıtlama vd. |
8. Hafta | Kullanıcı/izleyici çalışmaları (aktif izleyici/kullanıcı tezi ve izleyici 2.0 kavramı, çevrimiçi anket, katılımsız gözlem, pusuculuk, katılımlı gözlem, derinlemesine görüşme/alımlama çalışması, tekno-günlük veya günlük tutulması, görsel kayıtlama vd. |
9. Hafta | Kullanıcı/izleyici çalışmaları (aktif izleyici/kullanıcı tezi ve izleyici 2.0 kavramı, çevrimiçi anket, katılımsız gözlem, pusuculuk, katılımlı gözlem, derinlemesine görüşme/alımlama çalışması, tekno-günlük veya günlük tutulması, görsel kayıtlama vd. |
10. Hafta | Sosyal ağ analizi |
11. Hafta | Sosyal ağ analizi nasıl çalışır? |
12. Hafta | Algoritmaların rolü |
13. Hafta | Araştırmacının Özdüşünümselliği, Araştırmacı Etiği, Etik 2.0 dan Etik 3.0 a: Veri etiği |
14. Hafta | genel değerlendirme |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 12 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 40 | 80 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 48 | 48 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 32 | 156 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara ve kavramlara, hâkimdir, bunları bir araştırmada uygulama becerisine sahiptir. | X | ||||
2. İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. | X | ||||
3. Özgün bir çalışmayı, program ya da projeyi bağımsız olarak gerçekleştirerek bilimsel çalışmalara katkıda bulunur. | X | ||||
4. İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da varolan çalışmalara yeni yorumlar getirerek ürettiği yeni bilgileri ulusal ve uluslararası yayınlara dönüştürür. | X | ||||
5. Alanıyla ilgili yeni düşünce, model ve yöntemler geliştirir, alanındaki sorunların çözümüne ilişkin yapılan çalışmalarla ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekler. | X | ||||
6. İlgili alandaki yerli ve yabancı bilgi kaynaklarını tanır, bunları kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla sorumluluğu altındaki kişilere anlatır. | X | ||||
7. Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
8. Projeler oluşturur, ulusal ve uluslararası projelerde yer alır. | X | ||||
9. Alanının başka disiplinlerle etkileşiminin yarattığı yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları çözümler ve değerlendirir. | X | ||||
10. Alanıyla ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek