FZY750 - FİZYOLOJİ ve FİZYOPATOLOJİYE OLGU TEMELLİ YAKLAŞIM
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
FİZYOLOJİ ve FİZYOPATOLOJİYE OLGU TEMELLİ YAKLAŞIM | FZY750 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Tıp, Diş Hekimliği, Veterinerlik ya da Eczacılık Fakültelerinden mezun olmak veya Tıp Fakültesinin bir yüksek lisans programından mezun olmak veya fizyoloji veya sağlık bilimleri alanında yüksek lisans derecesine sahip olmak | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Esin İLERİ GÜREL | |||||
Dersin amacı | Hastalıklara bağlı olarak ortaya çıkan yapısal ve işlevsel değişikliklerin temel fizyoloji bilgileri kullanılarak açıklanması | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Hücre ve Dokularda Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler, Hematolojik Sisteminde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler, Kardiyovasküler Sisteminde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler, Solunum Sisteminde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler, Sinir Sisteminde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler, Gastointestinal Sistemde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler, Endokrin Sistemde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler, Metabolizmada Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler, Üriner Sistemde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler, Sıvı ve Elektrolit Dengesizlikleri, Stres ve Strese Fizyopatolojik Yanıt, Şok Tipleri ve Şokun Fizyopatolojisi, Ağrının Fizyopatolojisi. | |||||
Kaynaklar | 1. Porth's Pathophysiology, 2011, 3rd ed. 2. Pathophysiology: The Biologic Basis For Disease In Adults And Children, McCance & Huether, 7th ed. 3. Boron & Boulpaep. Medical physiology: a cellular and molecular approach, 2nd updated edition, 2012. 4. Cardiovascular physiology, Pappano & Wier, 10th ed. 5. Pulmonary pathophysiology: The Essentials, John B. West. 8th ed. 6. Renal pathophysiology: The Essentials, Rennke & Denker, 2010, 4th ed. 7. Pathophysiology of Disease: An Introduction to Clinical Medicine, 6th ed, McPhee & Hammer, 2010, Lange 8. Robbins Basic Pathology, Kumar & Abbas & Aster, 9th ed, 2013 9. Vander's Renal Physiology, Eaton & Pooler, 7th ed, 2009 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Hücre ve dokularda görülen fizyopatolojik değişiklikler |
2. Hafta | Hematolojik sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler |
3. Hafta | Kardiyovasküler sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler: kardiyak |
4. Hafta | Kardiyovasküler sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler: vasküler |
5. Hafta | Şok tipleri ve şokun fizyopatolojisi |
6. Hafta | Solunum sisteminde görülen fizyopatolojik değişiklikler |
7. Hafta | Seminer |
8. Hafta | Üriner sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler |
9. Hafta | Sıvı ve elektrolit dengesizlikleri |
10. Hafta | Gastrointestinal sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler |
11. Hafta | Endokrin Sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler |
12. Hafta | Metabolizmada görülen fizyopatolojik değişiklikler |
13. Hafta | Sinir sisteminde görülen fizyopatolojik değişiklikler |
14. Hafta | Ağrının fizyopatolojisi |
15. Hafta | Stres ve strese fizyopatolojik yanıt |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 15 | 20 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 20 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 9 | 117 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 25 | 25 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 29 | 67 | 214 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Tıbbi Fizyoloji alanında ileri düzeyde, fizyoloji bilgilerini destekleyecek diğer tıp bilimlerinde yeterli düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir, bu bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır. | X | ||||
2. Alanı ile ilgili güncel literatürü izler, yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, alanına yenilik getirecek özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Alanına yenilik getiren ve/veya farklı bir alana uygulanabilecek özgün araştırmaları bilimsel saygınlık içinde bağımsız olarak planlar, yönetir, sonuçlandırır. | |||||
4. İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir, doğru istatistik yöntemi seçer, uygular, analizini yapar, yorumlar. | |||||
5. Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |||||
6. Laboratuar güvenliği ve araştırma etiği konularında bilgi sahibidir, veri toplama, yorumlama, duyurulma aşamalarında bu değerleri gözetir, bunun birey ve toplum için önemini kavrar. | |||||
7. Temel laboratuar cihazları ve çalıştığı konu ile ilgili özel cihazlar hakkında ileri düzeyde bilgiye ve kullanma becerisine sahiptir, problemlere yaratıcı çözümler getirir. | |||||
8. Kendi alanında eğitim verme ve bilgilerini sistematik biçimde aktarma becerisine sahiptir. | X | ||||
9. Alanı ile ilgili ve/veya farklı alanlardaki ulusal ve uluslararası kişi ve kurumlarla iletişim kurar, bilgilerini paylaşır, sorunları tartışır, özgün görüşlerini savunur, öneriler sunar. | X | ||||
10. Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
11. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, uygular. | X | ||||
12. Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek