FZY750 - FİZYOLOJİ ve FİZYOPATOLOJİYE OLGU TEMELLİ YAKLAŞIM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
FİZYOLOJİ ve FİZYOPATOLOJİYE OLGU TEMELLİ YAKLAŞIM FZY750 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseTıp, Diş Hekimliği, Veterinerlik ya da Eczacılık Fakültelerinden mezun olmak veya Tıp Fakültesinin bir yüksek lisans programından mezun olmak veya fizyoloji veya sağlık bilimleri alanında yüksek lisans derecesine sahip olmak
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Esin İLERİ GÜREL 
Dersin amacıHastalıklara bağlı olarak ortaya çıkan yapısal ve işlevsel değişikliklerin temel fizyoloji bilgileri kullanılarak açıklanması 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Organ sistemlerinin işlevlerini ve bunlara ilişkin temel mekanizmaları açıklar,
  2. Organ sistemlerinde ortaya çıkan işlevsel bozuklukların fizyolojik mekanizmalarını açıklar,
  3. Doku, organ ve sistemlerdeki bozuklukların hangi hastalıkları oluşturabileceğini açıklar,
  4. Hastalık oluşumu sırasında ortaya çıkan fizyopatolojik değişikliklerin organ sistemleri tarafından nasıl kompanze edilebildiğini açıklar.
Dersin içeriğiHücre ve Dokularda Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler,
Hematolojik Sisteminde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler,
Kardiyovasküler Sisteminde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler,
Solunum Sisteminde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler,
Sinir Sisteminde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler,
Gastointestinal Sistemde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler,
Endokrin Sistemde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler,
Metabolizmada Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler,
Üriner Sistemde Görülen Fizyopatolojik Değişiklikler,
Sıvı ve Elektrolit Dengesizlikleri,
Stres ve Strese Fizyopatolojik Yanıt,
Şok Tipleri ve Şokun Fizyopatolojisi,
Ağrının Fizyopatolojisi. 
Kaynaklar1. Porth's Pathophysiology, 2011, 3rd ed.
2. Pathophysiology: The Biologic Basis For Disease In Adults And Children, McCance & Huether, 7th ed.
3. Boron & Boulpaep. Medical physiology: a cellular and molecular approach, 2nd updated edition, 2012.
4. Cardiovascular physiology, Pappano & Wier, 10th ed.
5. Pulmonary pathophysiology: The Essentials, John B. West. 8th ed.
6. Renal pathophysiology: The Essentials, Rennke & Denker, 2010, 4th ed.
7. Pathophysiology of Disease: An Introduction to Clinical Medicine, 6th ed, McPhee & Hammer, 2010, Lange
8. Robbins Basic Pathology, Kumar & Abbas & Aster, 9th ed, 2013
9. Vander's Renal Physiology, Eaton & Pooler, 7th ed, 2009 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaHücre ve dokularda görülen fizyopatolojik değişiklikler
2. HaftaHematolojik sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler
3. HaftaKardiyovasküler sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler: kardiyak
4. HaftaKardiyovasküler sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler: vasküler
5. HaftaŞok tipleri ve şokun fizyopatolojisi
6. HaftaSolunum sisteminde görülen fizyopatolojik değişiklikler
7. HaftaSeminer
8. HaftaÜriner sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler
9. HaftaSıvı ve elektrolit dengesizlikleri
10. HaftaGastrointestinal sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler
11. HaftaEndokrin Sistemde görülen fizyopatolojik değişiklikler
12. HaftaMetabolizmada görülen fizyopatolojik değişiklikler
13. HaftaSinir sisteminde görülen fizyopatolojik değişiklikler
14. HaftaAğrının fizyopatolojisi
15. HaftaStres ve strese fizyopatolojik yanıt
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1520
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer120
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)139117
Sunum / Seminer Hazırlama12525
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü2967214

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Tıbbi Fizyoloji alanında ileri düzeyde, fizyoloji bilgilerini destekleyecek diğer tıp bilimlerinde yeterli düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir, bu bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır.    X
2. Alanı ile ilgili güncel literatürü izler, yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, alanına yenilik getirecek özgün sonuçlara ulaşır.    X
3. Alanına yenilik getiren ve/veya farklı bir alana uygulanabilecek özgün araştırmaları bilimsel saygınlık içinde bağımsız olarak planlar, yönetir, sonuçlandırır.     
4. İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir, doğru istatistik yöntemi seçer, uygular, analizini yapar, yorumlar.     
5. Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.     
6. Laboratuar güvenliği ve araştırma etiği konularında bilgi sahibidir, veri toplama, yorumlama, duyurulma aşamalarında bu değerleri gözetir, bunun birey ve toplum için önemini kavrar.      
7. Temel laboratuar cihazları ve çalıştığı konu ile ilgili özel cihazlar hakkında ileri düzeyde bilgiye ve kullanma becerisine sahiptir, problemlere yaratıcı çözümler getirir.     
8. Kendi alanında eğitim verme ve bilgilerini sistematik biçimde aktarma becerisine sahiptir.    X
9. Alanı ile ilgili ve/veya farklı alanlardaki ulusal ve uluslararası kişi ve kurumlarla iletişim kurar, bilgilerini paylaşır, sorunları tartışır, özgün görüşlerini savunur, öneriler sunar.  X  
10. Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.    X
11. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, uygular.   X 
12. Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek