ECE624.02 - ÇOCUKLUK TARİHİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇOCUKLUK TARİHİ ECE624.02 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıBu dersin amacı; ilk çağlardan bugüne kadar farklı uygarlıklardaki `çocukluk' kavramı hakkında genel bilgi sahibi olmak; Türkiye?de çocukluğun nasıl yaşandığı ve ne tür değişimler geçirdiğini incelemek; tarihsel süreçte çocuk haklarının gelişimini tartışmak; sosyal ve kültürel bağlamda çocuk- aile- toplum ilişkisinin özümsenmesini sağlamaktır. Bu ders ile ayrıca; erken çocukluk eğitimi alanında uzmanlaşacak bireylere; çocukluğun kavramsallaştırılmasına yönelik eleştirel bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda başarılı öğrenciler; Çocukluğa ilişkin farklı bakış açılarını tanır Farklı toplumlardaki çocukluk kurgusunu sorgular ve karşılaştırır Dünyada ve Türkiye?de çocuğun değeri ile ilgili araştırma bulgularını tartışır Çocuk haklarının tarihsel süreç içerisindeki gelişimini analiz eder; Mesleki yaşantılarında, çocukluğun kavramsallaştırılması konusunda eleştirel bir bakış açısı kazanır Aile, eğitim, toplum ve kültür gibi süreçlerin çocukluğun kurgulanmasındaki etkileri
Dersin içeriğiTarihsel süreçte çocukluk kavramı, modern çocukluk paradigması, postmodern çocukluk paradigması, pragmatist yaklaşım, Türkiye ve Dünyada çocukluk çalışmaları, çocuk hakları, çocuk, aile ve eğitim, ulusal ve uluslararası kurumların çocukluk politikaları. 
KaynaklarAkyüz, E. (2001). Çocuk Hakları Sözleşmesinin Temel İlkeleri Işığında Çocuğun Eğitim Hakkı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları,

Aries, P. (1962). Centuries of Childhood. Random House, New York.

Bekman, S. Ve Aksu-Koç, A. (2013). İnsan Gelişimi, Aile ve Kültür. Koç Üniversitesi Yayınları

Bell, M.(2011). Promoting Children?s Rights in Social Work and Social Care: A Guide to Participatory Practice. Jessica Kingsley Publishers.
Bueren, V. G.(1998). Children?s rights: Balancing traditional values and cultural pluratiy. Aldershot: Ashgate.

Erbay, E. (2013). Çocuk Hakları. Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.

Franklin, B. (1993). Çocuk Hakları. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

Heywood, C. (2003). Baba Bana Top At. Kitap Yayınevi, İstanbul.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş: Çocuğa yönelik algımız
2. HaftaÇocukluğun Tarihsel Gelişimi: İlk Çağ ve Orta Çağ?da Çocukluk
3. HaftaÇocukluğun Tarihsel Gelişimi: Rönesans ve sonrasında Çocukluğun dönüşümü
4. HaftaOsmanlı?da ve Cumhuriyet Dönemi?nde Çocukluk
5. HaftaModern Çocukluk Paradigması Bağlamında Çocukluk
6. HaftaPostmodern Çocukluk Paradigması Bağlamında Çocukluk
7. HaftaPragmatist Çocukluk Paradigması Bağlamında Çocukluk
8. HaftaDünyada ve Türkiye?de çocukluk çalışmaları: Makale Sunumları
9. HaftaTürkiye?de Çocukluğun Gelişimi: Çocuğun Değeri Araştırması (1970-2000)
10. HaftaÇocuk Hakları Bakış Açısı ve Çocukluk
11. HaftaÇocuk, Toplum ve Eğitim
12. HaftaÇocuk Koruma ve Adalet Sistemi
13. HaftaUlusal ve Uluslararası kurum ve kuruluşların çocukluk politikaları
14. HaftaDönem Projelerinin Sunumu
15. HaftaDönem Projelerinin Sunumu
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum115
Projeler125
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1860
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama12525
Proje13535
Ödevler11616
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü32132210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Erken çocukluk eğitiminin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.    X
3. Erken çocukluk eğitimindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.   X 
4. Erken çocukluk eğitiminde edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.    X
5. Erken çocuklukla ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak tespit eder ve çözer.   X 
6. Erken çocukluk eğitimiyle ilgili çalışmalarda inisiyatif alır.    X
7. Erken çocukluk eğitimi alanında çalışmaları güncel verilerle destekleyerek sunar.    X
8. Erken çocukluk eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir.   X 
9. Erken çocukluk eğitimi alanında ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurar ve sürdürür.   X 
10. Erken çocukluk eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek değerlendirir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek