ECE615.02 - ÇOCUK HAKLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇOCUK HAKLARI ECE615.02 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Alan Gezisi
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıBu dersin amacı; çocuk hakları konusunda evrensel uygulamalar ve Türkiye uygulamaları hakkında genel bilgi sahibi olmak, dünyada ve Türkiye?de çocuk haklarının gelişimini incelemek, erken çocukluk eğitiminde çocuk hakları uygulamalarını, eğitim yöntem ve ilkelerini tartışmak ve erken çocukluk dönemi çocuklarına yönelik çocuk hakları ile ilgili etkinlik örnekleri hazırlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda başarılı öğrenciler; çocuk hakları sözleşmesini genel olarak kavrar. Çocuk hakları kavramının gelişimini tarihsel süreç içinde analiz eder; insan hakları ve çocuk hakları kavramlarını tanımlar, örnekler verir; çocuk hakları sözleşmesinin ortaya çıkış sürecini ve içeriğini tartışır.
  2. Çocuk hakları sözleşmesinde yer alan maddeleri, günlük yaşamla ilişkilendirerek örnekler verir. Dünyada ve Türkiye?de çocuk haklarına yönelik uygulamaları sorgular. çocuk hakları ile ilgili yerli ve yabancı literatürü inceler.
  3. . Çocukları koruma politikalarını değerlendirir; çocuklarla ilgili haberlerde ortaya çıkan sorunları analiz eder. Çocuk hakları ile ilgili mesleki sorumluluklarını bilir; insan hakları ve özellikle de çocuk haklarını savunur.
Dersin içeriğiDünyada ve Türkiye?de çocuk haklarının gelişimini incelemek, erken çocukluk eğitiminde çocuk hakları uygulamalarını, eğitim yöntem ve ilkelerini tartışmak ve erken çocukluk dönemi çocuklarına yönelik etkinlik örnekleri hazırlamaktır. 
KaynaklarKaynaklar Akyüz, E. Ulusal ve Uluslararası Hukukta Çocuğun Haklarının ve Güvenliğinin Korunması. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2000.
Akyüz, E. Çocuk Hakları Sözleşmesinin Temel İlkeleri Işığında Çocuğun Eğitim Hakkı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2001.
Bell, M. Promoting Children?s Rights in Social Work and Social Care: A Guide to Participatory Practice. Jessica Kingsley Publishers, 2011.
Covell, K. and Howe, R. B. Children, Families and Violence: Challenges for Children?s Rights. Jessica Kingsley Publishers, 2009.
Daniels, D. and Jenkins, P. Therapy with Children: Children?s Rights, Confidentiality and the Law. SAGE Publications, 2000.
Acar, H. ve Çoban, A. (Ed.). Türkiye?de Çocuk Hakları. SHUDER ve Maya Akademi Yayını, 2010.
Fortin, J. Children?s Rights and the Developing Law. Cambridge University Press, 2009.
Franklin, B. (Ed.) The New Handbook of Children?s Rights Comparative policy and practice. Routledge, 2002.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÇocuk hakları temel kavramlar
2. Haftaİnsan hakları ve çocuk hakları arasındaki ilişki ve çocuk hakları kavramı
3. HaftaÇocuk haklarının gelişimi ve Çocuk Hakları Sözleşmesinin içeriği
4. HaftaDünyada ve Türkiye'de çocuk haklarının uygulanması Yaşama ve Gelişme açısından çocuk hakları
5. HaftaAlan gezisi: Çocuk eğitim evleri
6. HaftaAra sınav
7. HaftaTemel sağlık ve refah açısından çocuk hakları
8. HaftaSivil haklar ve özgürlükler açısından çocuk hakları
9. HaftaAile ortamı ve alternatif bakım açısından çocuk hakları
10. HaftaEğitim ve kültürel aktiviteler açısından çocuk hakları Özel koruma önlemleri açısından çocuk hakları
11. HaftaAlan gezisi: Sokak çocukları merkezi
12. HaftaEngelli çocuklar ve hakları
13. HaftaOkul öncesi eğitim programlarının çocuk hakları açısından incelenmesi
14. HaftaÇocuk hakları eğitimine ilişkin etkinlik örnekleri
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum00
Projeler110
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1850
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje14040
Ödevler12323
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü32106210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Erken çocukluk eğitiminin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.    X
3. Erken çocukluk eğitimindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.    X
4. Erken çocukluk eğitiminde edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.    X
5. Erken çocuklukla ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak tespit eder ve çözer.   X 
6. Erken çocukluk eğitimiyle ilgili çalışmalarda inisiyatif alır.   X 
7. Erken çocukluk eğitimi alanında çalışmaları güncel verilerle destekleyerek sunar.   X 
8. Erken çocukluk eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir.   X 
9. Erken çocukluk eğitimi alanında ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurar ve sürdürür.    X
10. Erken çocukluk eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek değerlendirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek