ECE605.02 - ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM | ECE605.02 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm sorumlusu | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı; özel eğitimin tanımını yapabilmek; özel eğitimle ilgili temel kavramları açıklayabilmek; erken çocukluk dönemindeki özel gereksinimli çocuklar ve hakları hakkında bilgi sahibi olabilmek, ilgili yasa ve yönetmelikleri bilmek; özel gereksinimli çocukların ihtiyaçlarını, farkındalıklarını öğrenebilmek; özel eğitime muhtaç olma nedenleriyle ilgili bilgi edinmek, özel gereksinimli çocukları sınıflandırılabilmek; özel gereksinimli çocuklar için hazırlanan bireysel eğitim programlarını kavrayabilmek; özel gereksinimli çocukların eğitiminde ailenin rolü ve aile katılımı konusunda bilgiler edindirmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Özel eğitimin tarihçesi, amaçları, temel kavramları, ilkeleri; özel eğitime muhtaç olma nedenleri(doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası nedenler); işitme engelliler; görme engelliler; fiziksel engelliler; zihinsel geriliği olanlar; öğrenme güçlüğü olanlar ;konuşma ve dil bozuklukları olanlar; üstün yetenekli çocuklar; uyum problemleri olan çocuklar; özel eğitimde ailenin rolü ve katılımı;özel gereksinimi olan çocukların eğitiminde kaynaştırma, kaynaştırmanın önemi ve amaçları; kaynaştırma modelleri. | |||||
Kaynaklar | 1. Heward, W. L. Exceptional Children: An Introduction to Secial Education(5. Baskı). Englewood Cliffs, NJ: Merrill, 1996. 2. Kırcaali-İftar, G. Kuzey Amerika'da Özürlülere ve Eğitimlerine İlişkin Görüş ve Uygulamalar. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 67-73, 1996. 3. Kırcaali-İftar, G. 'Dünya'da Özel Eğitim'. VI. Özel Eğitim Günleri'nde sunulan panel bildirisi. Ankara: 1996. 4. Meyen, E. L., ve T. M. Skrtic. Special Education and Student Disability (4. Baskı). 5. Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. Resmi Gazete, Sayı: 23011(Mükerrer), 6 Haziran 1997. 6. Özsoy, Y., M. Özyürek ve S. Eripek. Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar: Özel Eğitime Giriş (8. Baskı). Ankara: Karatepe Yayınları, 1997. 7. Turnbull, A. P., ve diğerleri. Exceptional Lives: Special Education ın Today's Schools. Englewood Cliffs, NJ: Merrill, 1995. 8. Ysseldeyke, J., ve B. Algozzine. Introduction to Special Education, Boston: Houghton Mifflin Company, 1984. 9. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.Özel Eğitim Dergileri 10. http://www.aof.edu.tr/kitap/IOLTP/1267/unite01.pdf |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Özel Eğitimde Temel Kavramlar |
2. Hafta | ÖG?li Çocuğu Olan Ebeveynler |
3. Hafta | Davranış Değiştirme |
4. Hafta | Rastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri- Zihinsel ve gelişimsel yetersizliği olan çocuklar |
5. Hafta | Rastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri- Otizm spektrum bozukluğu |
6. Hafta | Rastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri-Öğrenme güçlüğü ve DEHB Rastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri-Duygusal ve davranışsal problemleri olan çocuklar ve iletişim dil ve konuşma güçlüğü olan çocuklar |
7. Hafta | Rastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri- Üstün yetenekli çocuklar Rastlanma sıklığı az olan özel gereksinim türleri- Fiziksel yetersizlikleri, sağlık problemleri ve çoklu yetersizliği olan çocuklar |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Rastlanma sıklığı az olan özel gereksinim türleri- İşitme yetersizliği olan çocuklar ve görme yetersizliği olan çocuklar Özel gereksinimli çocuklar ve oyun |
10. Hafta | Özel eğitimde değerlendirme, değerlendirme araçları, programa dayalı değerlendirme |
11. Hafta | Gönderme Öncesi Süreç, Müdahaleye Tepki Yaklaşımı |
12. Hafta | Erken Müdahale |
13. Hafta | Kaynaştırma |
14. Hafta | Kaynaştırma sınıflarında uygulanan bilimsel dayanaklı uygulamalar |
15. Hafta | Kaynaştırma sınıflarında uygulanan bilimsel dayanaklı uygulamalar |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 10 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 90 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 5 | 10 | 50 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 5 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 40 | 77 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Erken çocukluk eğitiminin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | X | ||||
3. Erken çocukluk eğitimindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | ||||
4. Erken çocukluk eğitiminde edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | X | ||||
5. Erken çocuklukla ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak tespit eder ve çözer. | X | ||||
6. Erken çocukluk eğitimiyle ilgili çalışmalarda inisiyatif alır. | X | ||||
7. Erken çocukluk eğitimi alanında çalışmaları güncel verilerle destekleyerek sunar. | X | ||||
8. Erken çocukluk eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
9. Erken çocukluk eğitimi alanında ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurar ve sürdürür. | X | ||||
10. Erken çocukluk eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek değerlendirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek