ECE605.02 - ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM ECE605.02 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm sorumlusu 
Dersin amacıBu dersin amacı; özel eğitimin tanımını yapabilmek; özel eğitimle ilgili temel kavramları açıklayabilmek; erken çocukluk dönemindeki özel gereksinimli çocuklar ve hakları hakkında bilgi sahibi olabilmek, ilgili yasa ve yönetmelikleri bilmek; özel gereksinimli çocukların ihtiyaçlarını, farkındalıklarını öğrenebilmek; özel eğitime muhtaç olma nedenleriyle ilgili bilgi edinmek, özel gereksinimli çocukları sınıflandırılabilmek; özel gereksinimli çocuklar için hazırlanan bireysel eğitim programlarını kavrayabilmek; özel gereksinimli çocukların eğitiminde ailenin rolü ve aile katılımı konusunda bilgiler edindirmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda başarılı öğrenciler; Özel eğitimin tarihçesini, amaçlarını, temel kavram ve ilkelerini bilir. Özel eğitimin erken çocukluk dönemindeki önemini fark eder. Özel eğitime muhtaç olma nedenlerini tanımlar. Özel gereksinimli olan çocukları engel gruplarına göre sınıflandırır. Özel gereksinimli çocuklarla ilgili yasa ve yönetmelikleri bilir. Özel gereksinimi olan çocukların eğitiminde kaynaştırmanın önemini ve amaçlarını bilir. Özel eğitimde kullanılan kaynaştırma modellerini açıklar. Özel gereksinimli çocukların eğitiminde ailenin rolü ve aile katılımı hakkında bilgi edinir.
Dersin içeriğiÖzel eğitimin tarihçesi, amaçları, temel kavramları, ilkeleri; özel eğitime muhtaç olma nedenleri(doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası nedenler); işitme engelliler; görme engelliler; fiziksel engelliler; zihinsel geriliği olanlar; öğrenme güçlüğü olanlar ;konuşma ve dil bozuklukları olanlar; üstün yetenekli çocuklar; uyum problemleri olan çocuklar; özel eğitimde ailenin rolü ve katılımı;özel gereksinimi olan çocukların eğitiminde kaynaştırma, kaynaştırmanın önemi ve amaçları; kaynaştırma modelleri.  
Kaynaklar1. Heward, W. L. Exceptional Children: An Introduction to Secial Education(5. Baskı). Englewood Cliffs, NJ: Merrill, 1996.
2. Kırcaali-İftar, G. Kuzey Amerika'da Özürlülere ve Eğitimlerine İlişkin Görüş ve Uygulamalar. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 67-73,
1996.
3. Kırcaali-İftar, G. 'Dünya'da Özel Eğitim'. VI. Özel Eğitim Günleri'nde sunulan panel bildirisi. Ankara: 1996.
4. Meyen, E. L., ve T. M. Skrtic. Special Education and Student Disability (4. Baskı).
5. Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. Resmi Gazete, Sayı: 23011(Mükerrer), 6 Haziran 1997.
6. Özsoy, Y., M. Özyürek ve S. Eripek. Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar: Özel Eğitime Giriş (8. Baskı). Ankara: Karatepe Yayınları, 1997.
7. Turnbull, A. P., ve diğerleri. Exceptional Lives: Special Education ın Today's
Schools. Englewood Cliffs, NJ: Merrill, 1995.
8. Ysseldeyke, J., ve B. Algozzine. Introduction to Special Education, Boston: Houghton Mifflin Company, 1984.
9. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.Özel Eğitim Dergileri
10. http://www.aof.edu.tr/kitap/IOLTP/1267/unite01.pdf 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÖzel Eğitimde Temel Kavramlar
2. HaftaÖG?li Çocuğu Olan Ebeveynler
3. HaftaDavranış Değiştirme
4. HaftaRastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri- Zihinsel ve gelişimsel yetersizliği olan çocuklar
5. HaftaRastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri- Otizm spektrum bozukluğu
6. HaftaRastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri-Öğrenme güçlüğü ve DEHB
Rastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri-Duygusal ve davranışsal problemleri olan çocuklar ve iletişim dil ve konuşma güçlüğü olan çocuklar
7. HaftaRastlanma sıklığı çok olan özel gereksinim türleri- Üstün yetenekli çocuklar
Rastlanma sıklığı az olan özel gereksinim türleri- Fiziksel yetersizlikleri, sağlık problemleri ve çoklu yetersizliği olan çocuklar
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaRastlanma sıklığı az olan özel gereksinim türleri- İşitme yetersizliği olan çocuklar ve görme yetersizliği olan çocuklar
Özel gereksinimli çocuklar ve oyun
10. HaftaÖzel eğitimde değerlendirme, değerlendirme araçları, programa dayalı değerlendirme
11. HaftaGönderme Öncesi Süreç, Müdahaleye Tepki Yaklaşımı
12. HaftaErken Müdahale
13. HaftaKaynaştırma
14. HaftaKaynaştırma sınıflarında uygulanan bilimsel dayanaklı uygulamalar
15. HaftaKaynaştırma sınıflarında uygulanan bilimsel dayanaklı uygulamalar
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)140
Laboratuar00
Uygulama1410
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum00
Projeler110
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam90

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması51050
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama11010
Proje12020
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi2510
Genel sınava hazırlanma süresi11616
Toplam İş Yükü4077210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Erken çocukluk eğitiminin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.    X
3. Erken çocukluk eğitimindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.    X
4. Erken çocukluk eğitiminde edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.    X
5. Erken çocuklukla ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak tespit eder ve çözer.    X
6. Erken çocukluk eğitimiyle ilgili çalışmalarda inisiyatif alır.    X
7. Erken çocukluk eğitimi alanında çalışmaları güncel verilerle destekleyerek sunar.    X
8. Erken çocukluk eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir.    X
9. Erken çocukluk eğitimi alanında ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurar ve sürdürür.  X  
10. Erken çocukluk eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek değerlendirir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek