AİT640 - CUMHURİYET TARİHİ ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEM TEKNİKLE
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
CUMHURİYET TARİHİ ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEM TEKNİKLE | AİT640 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 9 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ayten SEZER ARIĞ | |||||
Dersin amacı | Cumhuriyet tarihi alanında kullanılan yöntem ve teknikleri öğreterek, öğrenciyi bağımsız şekilde araştırma yapmaya hazırlamak. Araştırma-inceleme ve yayın etiği ile ilgili bilimsel bilgi (kuramsal ve uygulamalı), farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, buna uygun disiplini, sorumluluğu kazandırmak ve gelecekteki çalışmalarında benimsemesi beklenen doğru değer ve kabulleri kazandırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Cumhuriyet tarihi araştırma alanının sınırlar kapsamı, kaynakları ve problemlerinin tanıtımı. Günümüz modern tarihçiliğinde kullanılan, sözlü tarih, görsel tarih, metin analizi, istatistik metodları anket hazırlanması ve uygulanması gibi yöntem ve teknikleirn öğretilmesi. Araştırma etiği kavramının ve ilgili konuların tartışılması ve karşılaştırmalı biçimde öğretilmesi. En sık görülen araştırma etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemlerinin öğretilmesi; ihlal tespiti durumunda izlenecek yolların neler olduğu hakkında bilgi ve farkındalık kazandırılması. | |||||
Kaynaklar | Ali Balcı, Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem Teknik ve İlkeler, Pegem A Yayıncılık;Ankara,2007. A. Aypay, ?Bilimsel Etik?, Abdurrahman Tanrıöğen (Ed), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık, 2009, 277-292. B. Şenatalar, Bilinmeyen Akademik Etik, Göru?ş, 2001 46?52. http://www.tusiad.org/yayin/gorus/46/12.pdf. Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergeleri (Devlet Üniversitelerinin yönergeleri) C. Ertekin, N. Berker, A. Tolun, D. Ülkü vd. (2002) Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, Tübitak, Ankara. Cavit Orhan Tütengil, Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, İstanbul, 1971. E. Tabancalı, ?Bilim ve Yayın Etiği?, Su?leyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Faku?ltesiDergisi,5,8(2004),s.225-237. Fatma Acun, "Yakın Dönem Tarihi Metodolojisi", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 42 (Kasım 1998), s. 717-756. Fatma Acun, "Görsellik ve Yakın Dönem Tarihi Araştırmalarında Kullanımı", Kebikeç, 18 (2004), s. 95-118. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Cumhuriyet tarihi araştırma alanının sınırları, kapsamı, ve problemlerinin tanıtımı. |
2. Hafta | Cumhuriyet tarihi araştırma alanının kaynak türleri, nitelikleri ve kullanım alanlarının tanıtımı |
3. Hafta | Kaynak türlerine uygulanacak araştırma yöntemlerinin genel tanıtımı |
4. Hafta | Metin türü belgeleri analiz için kullanılan, metin analiz tekniklerinin tanıtımı. |
5. Hafta | Sayısal verileri analiz için kullanılan istatistik metodlarının tanıtımı |
6. Hafta | Görsel veriler ve Cumhuriyet Tarihinde kullanımı |
7. Hafta | İşitsel veriler ve Cumhuriyet tarihi araştırmalarında kullanımı |
8. Hafta | Araştırma ve yayın etiği kavramının ve ilgili konuların tartışılması ve karşılaştırmalı biçimde öğretilmesi. Tarihbilimsel, Toplumsal ve siyasi bilimler alanında yayın etiği sorunu ve diğer disiplinlerle karşılaştrılması. |
9. Hafta | Araştırmacının bilimsel çalışmasını yayın etiğine uygun biçimde yürütmesi ve yayınlaması süreci ve bu süreçte karşılaşabileceği engeller; yayın etiği yasal mevzuatı; yazar-yayıncı arası ilişkilerin düzenlenmesi |
10. Hafta | En sık görülen araştırma etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemlerinin öğretilmesi; ihlal tespiti durumunda izlenecek yolların neler olduğu hakkında bilgi ve farkındalık kazandırılması |
11. Hafta | İntihal kavramı ve bilimsel çalışmalarda intihal nedir, intihal durumunda ne yapılması gerekir öğretilmesi. |
12. Hafta | Üniversitelerin `yayın etiği? yönergelerinin değerlendirmesi ve intihal örneklerinin incelenmesi. |
13. Hafta | Yayın etiği ihlalleri; yazar hakları; tarafgir yayın ve çıkar çatışması. |
14. Hafta | Uygulama: Yayın etiği kavramı ve sorunu üzerine kendi akademik biriminde tez yöneten danışman öğretim üyeleriyle röportaj Uygulama: Yayın etiği kavramı ve sorunu üzerine Araştırma görevlileriyle röportaj. |
15. Hafta | Uygulama: Etik Kurul üyeleri ile görüşme |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Alan Çalışması | ||
Derse Özgü Staj (Varsa) | ||
Ödevler | ||
Sunum | ||
Projeler | ||
Seminer | ||
Ara Sınavlar | ||
Genel sınav | ||
Toplam | ||
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 13 | 13 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 32 | 71 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek