AİT640 - CUMHURİYET TARİHİ ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEM TEKNİKLE

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
CUMHURİYET TARİHİ ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEM TEKNİKLE AİT640 2. Yarıyıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ayten SEZER ARIĞ 
Dersin amacıCumhuriyet tarihi alanında kullanılan yöntem ve teknikleri öğreterek, öğrenciyi bağımsız şekilde araştırma yapmaya hazırlamak. Araştırma-inceleme ve yayın etiği ile ilgili bilimsel bilgi (kuramsal ve uygulamalı), farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, buna uygun disiplini, sorumluluğu kazandırmak ve gelecekteki çalışmalarında benimsemesi beklenen doğru değer ve kabulleri kazandırmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci, Cumhuriyet tarihi araştırma alanında günümüz modern tarihçiliğinde kullanılan, çeşitli araştırma yöntem ve tekniklerini (sözlü tarih, görsel tarih, metin analizi, istatistik metodları anket hazırlanması ve uygulanması) bilir ve uygulamasını öğrenir.
  2. Cumhuriyet tarihinin kaynakları olan arşiv belgeleri ve original belge türlerini bilir ve bunları nasıl kullanacağını öğrenir.
  3. Araştırma ve yayın etiğine ilişkin kavramları, bir araştırmanın etik açıdan geçerli ve güvenilir olması için neler yapılması gerekitğini bilir ve uygular. Bilim insanında olması şart olan etik gereklilikleri ve değerleri tanımlayabilir. Araştırma etiği ve yayın etiği ile ilgili ulusal ve uluslararası etikolegal düzenlemeleri bilir.
  4. Bilimsel araştırmaların telife bağlı hukuki düzenlemeleri hakkında bilgi sahibi olur Araştırmanın yayın haline dönüştürülmesi sürecinde yayın etiğinin gerekliliklerini yerine getirir.
Dersin içeriğiCumhuriyet tarihi araştırma alanının sınırlar kapsamı, kaynakları ve problemlerinin tanıtımı.

Günümüz modern tarihçiliğinde kullanılan, sözlü tarih, görsel tarih, metin analizi, istatistik metodları anket hazırlanması ve uygulanması gibi yöntem ve teknikleirn öğretilmesi.

Araştırma etiği kavramının ve ilgili konuların tartışılması ve karşılaştırmalı biçimde öğretilmesi.

En sık görülen araştırma etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemlerinin öğretilmesi; ihlal tespiti durumunda izlenecek yolların neler olduğu hakkında bilgi ve farkındalık kazandırılması. 
KaynaklarAli Balcı, Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem Teknik ve İlkeler, Pegem A Yayıncılık;Ankara,2007.


A. Aypay, ?Bilimsel Etik?, Abdurrahman Tanrıöğen (Ed), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık, 2009, 277-292.

B. Şenatalar, Bilinmeyen Akademik Etik, Göru?ş, 2001 46?52. http://www.tusiad.org/yayin/gorus/46/12.pdf.

Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergeleri (Devlet Üniversitelerinin yönergeleri)

C. Ertekin, N. Berker, A. Tolun, D. Ülkü vd. (2002) Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, Tübitak, Ankara.
Cavit Orhan Tütengil, Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, İstanbul, 1971.

E. Tabancalı, ?Bilim ve Yayın Etiği?, Su?leyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Faku?ltesiDergisi,5,8(2004),s.225-237.


Fatma Acun, "Yakın Dönem Tarihi Metodolojisi", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 42 (Kasım 1998), s. 717-756.

Fatma Acun, "Görsellik ve Yakın Dönem Tarihi Araştırmalarında Kullanımı", Kebikeç, 18 (2004), s. 95-118. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaCumhuriyet tarihi araştırma alanının sınırları, kapsamı, ve problemlerinin tanıtımı.
2. HaftaCumhuriyet tarihi araştırma alanının kaynak türleri, nitelikleri ve kullanım alanlarının tanıtımı
3. HaftaKaynak türlerine uygulanacak araştırma yöntemlerinin genel tanıtımı
4. HaftaMetin türü belgeleri analiz için kullanılan, metin analiz tekniklerinin tanıtımı.
5. HaftaSayısal verileri analiz için kullanılan istatistik metodlarının tanıtımı
6. HaftaGörsel veriler ve Cumhuriyet Tarihinde kullanımı
7. Haftaİşitsel veriler ve Cumhuriyet tarihi araştırmalarında kullanımı
8. HaftaAraştırma ve yayın etiği kavramının ve ilgili konuların tartışılması ve karşılaştırmalı biçimde öğretilmesi. Tarihbilimsel, Toplumsal ve siyasi bilimler alanında yayın etiği sorunu ve diğer disiplinlerle karşılaştrılması.
9. HaftaAraştırmacının bilimsel çalışmasını yayın etiğine uygun biçimde yürütmesi ve yayınlaması süreci ve bu süreçte karşılaşabileceği engeller; yayın etiği yasal mevzuatı; yazar-yayıncı arası ilişkilerin düzenlenmesi
10. HaftaEn sık görülen araştırma etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemlerinin öğretilmesi; ihlal tespiti durumunda izlenecek yolların neler olduğu hakkında bilgi ve farkındalık kazandırılması
11. Haftaİntihal kavramı ve bilimsel çalışmalarda intihal nedir, intihal durumunda ne yapılması gerekir öğretilmesi.
12. HaftaÜniversitelerin `yayın etiği? yönergelerinin değerlendirmesi ve intihal örneklerinin incelenmesi.
13. HaftaYayın etiği ihlalleri; yazar hakları; tarafgir yayın ve çıkar çatışması.
14. HaftaUygulama: Yayın etiği kavramı ve sorunu üzerine kendi akademik biriminde tez yöneten danışman öğretim üyeleriyle röportaj Uygulama: Yayın etiği kavramı ve sorunu üzerine Araştırma görevlileriyle röportaj.
15. HaftaUygulama: Etik Kurul üyeleri ile görüşme
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)
Laboratuar
Uygulama
Alan Çalışması
Derse Özgü Staj (Varsa)
Ödevler
Sunum
Projeler
Seminer
Ara Sınavlar
Genel sınav
Toplam
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11515
Ara sınavlara hazırlanma süresi11313
Genel sınava hazırlanma süresi11515
Toplam İş Yükü3271240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek