BAR614 - BİBLİYOMETRİ ve SOSYAL AĞ ANALİZİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİBLİYOMETRİ ve SOSYAL AĞ ANALİZİ | BAR614 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Umut Al, Doç. Dr. Yurdagül Ünal | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı bibliyometri ve sosyal ağ analizi ile ilgili temel kavramları ve araştırmaları incelemektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Temel bibliyometrik kavramlar (atıf analizi, etki faktörü, anındalık indeksi, yoğunlaşma, eskime, ortak yazar analizi); bibliyometrik yasalar (Bradford, Lotka, Price, vd.); sosyal ağ analizi; çizge kuramı; bibliyometri ve sosyal ağ analizi yöntemleri kullanılarak yapılan araştırmalar; sosyal ağ analizi yazılımları (Pajek, CiteSpace vd.); sosyal ağ analizinin bilim ve teknoloji araştırmalarında kullanımı; bilimsel alanların haritalanması; bilimetri; enformetri; webometri. | |||||
Kaynaklar | - Borgman, C.L. (Ed.) (1990). Scholarly communication and bibliometrics. Newbury Park, CA: Sage. - Cronin, B. ve Sugimoto, C.R. (Eds.) (2015). Scholarly metrics under the microscope: From citation analysis to academic auditing. Medford, NJ: Information Today, Inc./ASIST. - Cronin, B. ve Sugimoto, C.R. (Eds.) (2014). Beyond bibliometrics: Harnessing multidimensional indicators of scholarly impact. Cambridge, MA: MIT Press. - Egghe, L. ve Rousseau, R. (1990). Introduction to informetrics: Quantitative methods in library, documentation and information science. http://eprints.rclis.org/6011/ - Moed, H.F., Glänzel, W. ve Schmoch, U. (Eds.) Handbook of quantitative studies of science and technology research, Amsterdam: Kluwer. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bibliyometriye giriş |
2. Hafta | Bibliyometrinin tarihçesi |
3. Hafta | Bibliyometri İle ilgili kavramlar |
4. Hafta | Sosyal ağ analizi |
5. Hafta | Bibliyometrik araştırma tasarımı I |
6. Hafta | Bibliyometrik araştırma tasarımı II |
7. Hafta | Bibliyometrik yöntemler kullanılarak yapılan çalışmaların değerlendirilmesi I |
8. Hafta | Bibliyometrik yöntemler kullanılarak yapılan çalışmaların değerlendirilmesi II |
9. Hafta | Bibliyometrik araştırmalarda kullanılan veri kaynakları |
10. Hafta | Bibliyometrik yasalar |
11. Hafta | Bibliyometri ve sosyal ağ analizi yazılımları |
12. Hafta | Webometri, Altmetrik |
13. Hafta | Bilgi erişim ve bibliyometri |
14. Hafta | Öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi |
15. Hafta | - |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 40 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 3 | 30 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ödevler | 4 | 12 | 48 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 30 | 78 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilgi araştırmaları alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir. | X | ||||
2. Bilgi araştırmaları alanındaki temel sorunları ve nedenlerini saptar ve tanımlar. | X | ||||
3. Bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
4. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda bilgiye sahiptir. | X | ||||
5. Bilgi yönetimi alanındaki araştırmalarla ilgili her türlü araştırma yöntemini ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
6. Bilgi araştırmaları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar, değerlendirir ve kullanır. | X | ||||
7. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular. | X | ||||
8. Hem İngilizce hem de Türkçedeki teknik terimlere vakıftır ve teknik/bilimsel problemler ve onların çözümleri konusunda çeşitli dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak özlü sunumlar yapabilir. | X | ||||
9. Bilgi araştırmaları alanındaki güncel gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde izler, değerlendirir ve yorumlar. | X | ||||
10. Bilgi yönetimi alanındaki ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek