BAR614 - BİBLİYOMETRİ ve SOSYAL AĞ ANALİZİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİBLİYOMETRİ ve SOSYAL AĞ ANALİZİ BAR614 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Umut Al, Doç. Dr. Yurdagül Ünal 
Dersin amacıBu dersin amacı bibliyometri ve sosyal ağ analizi ile ilgili temel kavramları ve araştırmaları incelemektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci bibliyometri ve sosyal ağ analizi ile ilgili kavramları tanımlar, araştırmalarında kullanır, farklı bilgi ortamlarında uygulama yapar.
Dersin içeriğiTemel bibliyometrik kavramlar (atıf analizi, etki faktörü, anındalık indeksi, yoğunlaşma, eskime, ortak yazar analizi); bibliyometrik yasalar (Bradford, Lotka, Price, vd.); sosyal ağ analizi; çizge kuramı; bibliyometri ve sosyal ağ analizi yöntemleri kullanılarak yapılan araştırmalar; sosyal ağ analizi yazılımları (Pajek, CiteSpace vd.); sosyal ağ analizinin bilim ve teknoloji araştırmalarında kullanımı; bilimsel alanların haritalanması; bilimetri; enformetri; webometri. 
Kaynaklar- Borgman, C.L. (Ed.) (1990). Scholarly communication and bibliometrics. Newbury Park, CA: Sage.
- Cronin, B. ve Sugimoto, C.R. (Eds.) (2015). Scholarly metrics under the microscope: From citation analysis to academic auditing. Medford, NJ: Information Today, Inc./ASIST.
- Cronin, B. ve Sugimoto, C.R. (Eds.) (2014). Beyond bibliometrics: Harnessing multidimensional indicators of scholarly impact. Cambridge, MA: MIT Press.
- Egghe, L. ve Rousseau, R. (1990). Introduction to informetrics: Quantitative methods in library, documentation and information science. http://eprints.rclis.org/6011/
- Moed, H.F., Glänzel, W. ve Schmoch, U. (Eds.) Handbook of quantitative studies of science and technology research, Amsterdam: Kluwer.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBibliyometriye giriş
2. HaftaBibliyometrinin tarihçesi
3. HaftaBibliyometri İle ilgili kavramlar
4. HaftaSosyal ağ analizi
5. HaftaBibliyometrik araştırma tasarımı I
6. HaftaBibliyometrik araştırma tasarımı II
7. HaftaBibliyometrik yöntemler kullanılarak yapılan çalışmaların değerlendirilmesi I
8. HaftaBibliyometrik yöntemler kullanılarak yapılan çalışmaların değerlendirilmesi II
9. HaftaBibliyometrik araştırmalarda kullanılan veri kaynakları
10. HaftaBibliyometrik yasalar
11. HaftaBibliyometri ve sosyal ağ analizi yazılımları
12. HaftaWebometri, Altmetrik
13. HaftaBilgi erişim ve bibliyometri
14. HaftaÖğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi
15. Hafta-
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler420
Sunum00
Projeler140
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı560
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10330
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje13030
Ödevler41248
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3078180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgi araştırmaları alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.   X 
2. Bilgi araştırmaları alanındaki temel sorunları ve nedenlerini saptar ve tanımlar.  X  
3. Bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.   X 
4. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda bilgiye sahiptir.   X 
5. Bilgi yönetimi alanındaki araştırmalarla ilgili her türlü araştırma yöntemini ileri düzeyde kullanır.  X  
6. Bilgi araştırmaları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar, değerlendirir ve kullanır.  X  
7. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.  X  
8. Hem İngilizce hem de Türkçedeki teknik terimlere vakıftır ve teknik/bilimsel problemler ve onların çözümleri konusunda çeşitli dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak özlü sunumlar yapabilir.  X  
9. Bilgi araştırmaları alanındaki güncel gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde izler, değerlendirir ve yorumlar.    X 
10. Bilgi yönetimi alanındaki ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek