BAR606 - BİLGİ ERİŞİM, DEĞERLENDİRME ve TASARIM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLGİ ERİŞİM, DEĞERLENDİRME ve TASARIM BAR606 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. İrem Soydal 
Dersin amacıDersin amacı bilgi erişim sorunu, kullanıcı merkezli tasarım ve bilgi hizmetlerinin değerlendirilmesi, hizmet kalitesi, bilgi sistemlerinde performans değerlendirmesi gibi konularda öğrencilerin bilgilenmesini sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Kayıtlı bilgiye erişim sorunu hakkında daha derin bir anlayış kazanacaklar
  2. Temel bilgi erişim sistemleri tasarım ilkelerini, standart test yöntemlerini öğrenecekler
  3. Giderek ağa dayalı halen gelen toplumda bütünleşik bilgi ve kütüphane sistemlerinin yerini kavrayacaklar
  4. Bilgi ve kütüphane sistemlerini analiz edip değerlendirebileceklerdir
Dersin içeriğiDerste bilgi erişim sistemleri; bilgi hizmetlerinin değerlendirilmesi; kullanıcı merkezli tasarım; kullanılabilirlik; kullanıcı memnuniyeti; hizmet kalitesi, verimlilik ve etkililik; performans ölçümü gibi konular ele alınmaktadır. 
Kaynaklar-Matthews, J. R. (2007). ?The evaluation and measurement of library services. Libraries Unlimited.? ISBN: 978-1-59158-532-9
-Jamil, G.L. (2014). Why quality? Why value? Is it information related to these aspects? In "Rethinking the Conceptual base for New Practical Applications in Information Value and Quality", Jamil, G.L., Malheiro, A. & Ribeiro, F. (Eds)., pp.1-18.
-da Silva, A.M. & Ribeiro, F. (2014). Information evaluation: A scientific and comprehensive approach. In "Rethinking the Conceptual base for New Practical Applications in Information Value and Quality", Jamil, G.L., Malheiro, A. & Ribeiro, F. (Eds)., pp.19-42.
-Schumann, Laura, & Stock, Wolfgang G. (2014). "The Information Service Evaluation (ISE) Model." Webology, 11(1), Article 115. (http://www.webology.org/2014/v11n1/a115.pdf)
-Baeza-Yates, R. and Ribeiro-Neto, B. (1999). ?Modern Information Retrieval.? New York: ACM Press
-Tonta, Y., Bitirim, Y. ve Sever, H. (2002). ?Türkçe Arama Motorlarında Performans  

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilgi erişim sorunu
2. HaftaBilgi erişim sistemleri: Giriş
3. HaftaBilgi erişim sistemleri: Tasarım
4. HaftaBilgi erişim sistemleri: Performans ölçümü
5. HaftaBilgi hizmetleri: Giriş
6. HaftaBilgi hizmetleri: Kullanıcı merkezli tasarım I
7. HaftaBilgi hizmetleri: Kullanıcı merkezli tasarım II
8. HaftaProje sunumları (Ara rapor)
9. HaftaBilgi hizmetleri: Hizmet kalitesi I
10. HaftaBilgi hizmetleri: Hizmet kalitesi II
11. HaftaTartışma: Bilgi hizmetlerinde performans değerlendirme yöntemleri I
12. HaftaTartışma: Bilgi hizmetlerinde performans değerlendirme yöntemleri II
13. HaftaProje sunumları
14. HaftaTartışma: Bilgi sistemlerinde performans değerlendirme yöntemleri I
15. Hafta-
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama110
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler525
Sunum220
Projeler115
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı970
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama188
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10220
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje11515
Ödevler51155
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3474180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgi araştırmaları alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.   X 
2. Bilgi araştırmaları alanındaki temel sorunları ve nedenlerini saptar ve tanımlar.   X 
3. Bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.   X 
4. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda bilgiye sahiptir.   X 
5. Bilgi yönetimi alanındaki araştırmalarla ilgili her türlü araştırma yöntemini ileri düzeyde kullanır.  X  
6. Bilgi araştırmaları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar, değerlendirir ve kullanır.   X 
7. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.    X
8. Hem İngilizce hem de Türkçedeki teknik terimlere vakıftır ve teknik/bilimsel problemler ve onların çözümleri konusunda çeşitli dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak özlü sunumlar yapabilir.    X
9. Bilgi araştırmaları alanındaki güncel gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde izler, değerlendirir ve yorumlar.     X
10. Bilgi yönetimi alanındaki ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek