EEH621 - ELEKTRİK PİYASASININ HUKUKSAL REJİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ELEKTRİK PİYASASININ HUKUKSAL REJİMİ EEH621 3. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseVar: Enerji Piyasasının Hukuksal Rejimi dersini başarıyla tamamlamış olmak
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: Araştırma, sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Refik TİRYAKİ 
Dersin amacıBu dersin amacı elektrik endüstrisi düzenlemelerinin hukuksal çerçevesini ve uygulamasını öğrenmektir. Serbestleşme süreci ve reform çabaları, elektrik piyasası düzenlemeleri, bu düzenlemelerin sistematiği, piyasa yapısı konusundaki tercihler, piyasa yapısının işleyişi, piyasa yapısı içinde tüketici, idari yaptırımlar, ticaret mekanizmaları, yenilenebilir enerji kaynakları ve tüm bu süreç ve düzenlemelerin hukuksal kavramlarla ilişkisi öğrenilecektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci: - Genel olarak elektrik endüstrisi ile hukuk ilişkisi hakkında özel olarak da elektrik endüstrinin işleyişine dair süreçlerde hukuksal kural ve kurumların yeri ve etkisi konusunda kuramsal bir perspektife sahip olacaktır. - Ayrıca elektrik piyasası alanında yapacağı çalışmalarda ihtiyaç duyacağı teorik ve pratik uygulama bilgisi desteğini bulacaktır.
Dersin içeriğiElektrik kavramı, elektrik endüstrisi, serbestleşme süreci, elektrik endüstrisini düzenlemelerinde kullanılan hukuki, teknik ve ekonomik kavramlar, elektrik endüstrisinin gelişimi ve serbestleşme sürecindeki değişimi, yenilenebilir enerji kaynakları ve Türk enerji hukukunda düzenleme ve uygulama rejimi, elektrik piyasasında tüketici kavramı, idarenin yaptırım uygulama yetkisi, elektrik endüstrisinde rekabet hukuku uygulamaları.  
KaynaklarIzak Atiyas, Tamer Çetin, Gürcan Gülen, Reforming Turkish Energy Markets, Springer, 2012.
Yılmaz ASLAN, Enerji Hukuku Cilt I Elektrik Piyasasında Rekabet ve Regülasyon, Ekin Yayınları, Bursa, 2007.
Elvin Evrim ÖZCAN, İdare Hukuku Açısından Türkiye?de Elektrik Sektörünün Regülasyonu ve AB Rusya Çin ve Güney Amerika Uygulamaları, Turhan Yay, Ankara, 2010.
Çağdaş Evrim ERGÜN, Elektrik Piyasasında Kamu Hizmeti, Ankara 2010.
Mustafa YAVUZ, Elektrik Tedarik Sözleşmeleri, Oniki Levha Yayıncılık, 2011
Hasan AYRANCI, Enerji Sözleşmeleri, Yetkin Yay, Ankara, 2010.
Mustafa Erdem CAN, Hukukî Açıdan Elektrik Piyasasında Rekabet, Turhan Kitapevi, Ankara 2006.
Yeşim AKÇOLLU, Elektrik Sektöründe Rekabet ve Regülasyon, RK Uzmanlık Tezi, No.31, Ankara 2003.
İzak ATİYAS, Elektrik Sektöründe Serbestleşme ve Düzenleyici Reform, TESEV Yay, 2006.
Sally HUNT, Making Competition Work in Electricity, John Wiley&Sons, 2002,
Selen Yersu ŞAHİN, Enerji Sektöründe Ayrıştırma, RK Tez Serisi, 2012. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaElektrik endüstrisi reformları ve örnekleriyle serbestleşme süreci
2. HaftaTürk elektrik piyasası yapısı ve tercihleri
3. HaftaElektrik piyasası faaliyetleri, piyasa yapısı ve piyasanın işleyişi
4. HaftaElektrik piyasasında YEK Kavramı ve YEK?lerin piyasadaki yeri
5. HaftaElektrik piyasasında lisanslar ve lisans işlemleri
6. HaftaElektrik piyasasında lisanslama sürecindeki ve sonrasındaki işlemler
7. HaftaARA SINAV
8. HaftaElektrik piyasasında lisanssız üretim uygulamaları
9. HaftaSerbest Tüketici ve Tedarikçi değiştirme işlemi / Tüketici şikâyetleri
10. HaftaElektrik piyasasında ticaret ? İkili anlaşmalar
11. HaftaElektrik piyasasında ticaret ? Organize piyasalar
12. HaftaElektrik piyasasında ticaret ? Tarife uygulamaları
13. HaftaYEK destekleme mekanizması
14. HaftaElektrik piyasasında idari yaptırımlar
15. HaftaElektrik piyasasında rekabet hukuku uygulamaları
16. HaftaFİNAL SINAVI

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer120
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı240
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 5 70
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi15050
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü3080210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgi kaynaklarına ulaşma, bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme becerisine sahip olması.  X  
2. Hukuk bilimi ve hukuk sistemleri ile bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişim süreci ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibi olması ve modern hukuk kazanımlarını yorumlayabilecek tarihsel bilgi birikimine sahip olması.   X 
3. Türkçe'yi sözlü ve yazılı etkin kullanabilme becerisine sahip olması.   X 
4. Özel hukuk kişileri arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması.  X  
5. Birey-devlet arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması.    X
6. Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.  X  
7. Çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde güncel hukuki sorunları çözebilme becerisine sahip olması.    X
8. Ulusal ve uluslararası düzeyde mesleğin gerektirdiği tüm özellikleri en iyi şekilde yansıtacak anlayış ve bilgi düzeyine sahip olması.    X
9. Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkim olması.    X
10. Bireysel olarak ve topluluk önünde kendini ifade edebilme becerisine sahip olması. X   
11. Evrensel hukuk bilgisini kullanma, karşılaştırma ve uygulayabilme becerisine sahip olma.   X 
12. Bireyler arasındaki ilişkiler çerçevesinde ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılamaya yönelik düzenlemeleri ve hukuki arayışları takip edebilme becerisine sahip olması.    X
13. Ders içi faaliyetler, farazi dava ve adliye çalışmaları ile diğer mesleki ve akademik ziyaretlerin gerçekleştirilmesi yoluyla birlikte çalışma becerisine sahip olması.    X
14. Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisine sahip olması.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek