EEH621 - ELEKTRİK PİYASASININ HUKUKSAL REJİMİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ELEKTRİK PİYASASININ HUKUKSAL REJİMİ | EEH621 | 3. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Var: Enerji Piyasasının Hukuksal Rejimi dersini başarıyla tamamlamış olmak | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: Araştırma, sunum | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Refik TİRYAKİ | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı elektrik endüstrisi düzenlemelerinin hukuksal çerçevesini ve uygulamasını öğrenmektir. Serbestleşme süreci ve reform çabaları, elektrik piyasası düzenlemeleri, bu düzenlemelerin sistematiği, piyasa yapısı konusundaki tercihler, piyasa yapısının işleyişi, piyasa yapısı içinde tüketici, idari yaptırımlar, ticaret mekanizmaları, yenilenebilir enerji kaynakları ve tüm bu süreç ve düzenlemelerin hukuksal kavramlarla ilişkisi öğrenilecektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Elektrik kavramı, elektrik endüstrisi, serbestleşme süreci, elektrik endüstrisini düzenlemelerinde kullanılan hukuki, teknik ve ekonomik kavramlar, elektrik endüstrisinin gelişimi ve serbestleşme sürecindeki değişimi, yenilenebilir enerji kaynakları ve Türk enerji hukukunda düzenleme ve uygulama rejimi, elektrik piyasasında tüketici kavramı, idarenin yaptırım uygulama yetkisi, elektrik endüstrisinde rekabet hukuku uygulamaları. | |||||
Kaynaklar | Izak Atiyas, Tamer Çetin, Gürcan Gülen, Reforming Turkish Energy Markets, Springer, 2012. Yılmaz ASLAN, Enerji Hukuku Cilt I Elektrik Piyasasında Rekabet ve Regülasyon, Ekin Yayınları, Bursa, 2007. Elvin Evrim ÖZCAN, İdare Hukuku Açısından Türkiye?de Elektrik Sektörünün Regülasyonu ve AB Rusya Çin ve Güney Amerika Uygulamaları, Turhan Yay, Ankara, 2010. Çağdaş Evrim ERGÜN, Elektrik Piyasasında Kamu Hizmeti, Ankara 2010. Mustafa YAVUZ, Elektrik Tedarik Sözleşmeleri, Oniki Levha Yayıncılık, 2011 Hasan AYRANCI, Enerji Sözleşmeleri, Yetkin Yay, Ankara, 2010. Mustafa Erdem CAN, Hukukî Açıdan Elektrik Piyasasında Rekabet, Turhan Kitapevi, Ankara 2006. Yeşim AKÇOLLU, Elektrik Sektöründe Rekabet ve Regülasyon, RK Uzmanlık Tezi, No.31, Ankara 2003. İzak ATİYAS, Elektrik Sektöründe Serbestleşme ve Düzenleyici Reform, TESEV Yay, 2006. Sally HUNT, Making Competition Work in Electricity, John Wiley&Sons, 2002, Selen Yersu ŞAHİN, Enerji Sektöründe Ayrıştırma, RK Tez Serisi, 2012. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Elektrik endüstrisi reformları ve örnekleriyle serbestleşme süreci |
2. Hafta | Türk elektrik piyasası yapısı ve tercihleri |
3. Hafta | Elektrik piyasası faaliyetleri, piyasa yapısı ve piyasanın işleyişi |
4. Hafta | Elektrik piyasasında YEK Kavramı ve YEK?lerin piyasadaki yeri |
5. Hafta | Elektrik piyasasında lisanslar ve lisans işlemleri |
6. Hafta | Elektrik piyasasında lisanslama sürecindeki ve sonrasındaki işlemler |
7. Hafta | ARA SINAV |
8. Hafta | Elektrik piyasasında lisanssız üretim uygulamaları |
9. Hafta | Serbest Tüketici ve Tedarikçi değiştirme işlemi / Tüketici şikâyetleri |
10. Hafta | Elektrik piyasasında ticaret ? İkili anlaşmalar |
11. Hafta | Elektrik piyasasında ticaret ? Organize piyasalar |
12. Hafta | Elektrik piyasasında ticaret ? Tarife uygulamaları |
13. Hafta | YEK destekleme mekanizması |
14. Hafta | Elektrik piyasasında idari yaptırımlar |
15. Hafta | Elektrik piyasasında rekabet hukuku uygulamaları |
16. Hafta | FİNAL SINAVI |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 20 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 5 | 70 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 30 | 80 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilgi kaynaklarına ulaşma, bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme becerisine sahip olması. | X | ||||
2. Hukuk bilimi ve hukuk sistemleri ile bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişim süreci ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibi olması ve modern hukuk kazanımlarını yorumlayabilecek tarihsel bilgi birikimine sahip olması. | X | ||||
3. Türkçe'yi sözlü ve yazılı etkin kullanabilme becerisine sahip olması. | X | ||||
4. Özel hukuk kişileri arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması. | X | ||||
5. Birey-devlet arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması. | X | ||||
6. Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | X | ||||
7. Çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde güncel hukuki sorunları çözebilme becerisine sahip olması. | X | ||||
8. Ulusal ve uluslararası düzeyde mesleğin gerektirdiği tüm özellikleri en iyi şekilde yansıtacak anlayış ve bilgi düzeyine sahip olması. | X | ||||
9. Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkim olması. | X | ||||
10. Bireysel olarak ve topluluk önünde kendini ifade edebilme becerisine sahip olması. | X | ||||
11. Evrensel hukuk bilgisini kullanma, karşılaştırma ve uygulayabilme becerisine sahip olma. | X | ||||
12. Bireyler arasındaki ilişkiler çerçevesinde ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılamaya yönelik düzenlemeleri ve hukuki arayışları takip edebilme becerisine sahip olması. | X | ||||
13. Ders içi faaliyetler, farazi dava ve adliye çalışmaları ile diğer mesleki ve akademik ziyaretlerin gerçekleştirilmesi yoluyla birlikte çalışma becerisine sahip olması. | X | ||||
14. Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisine sahip olması. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek