PDR780 - PSİKOLOJİK DANIŞMADA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIMLAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMADA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIMLAR PDR780 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rol Oynama/Dramatize Etme
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Meliha Tuzgöl Dost 
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrencilerin psikolojik danışma kuramlarını felsefi, kuramsal veya teknik açısından birleştiren, psikolojik danışmaya bütüncül yaklaşan, eklektik, birleştirici, ortak faktör yaklaşımlı, asimilatif psikolojik danışma yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve böylece kendi psikolojik danışma tarzlarını bulmalarına yardımcı olmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. ? Bütüncül yaklaşımların başlangıcı, tarihsel gelişimi ve günümüzdeki durumunu bilir. ? Bütüncül psikolojik danışma yaklaşımlarının kuramsal temellerini ve temel kavramlarını bilir. ? Bütüncül yaklaşımların her birinde vak?a kavramsallaştırma, danışma planlama ve değerlendirme süreçlerinin nasıl olduğunu açıklar. ? Bütüncül yaklaşımlarda kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar. ? Bütüncül yaklaşımların etkililiği ve eleştiri alan yönlerini bilir.
Dersin içeriği? Bütüncül yaklaşımların başlangıcı ve tarihi
? Önemli bütüncül (integrative) psikolojik danışma modelleri
? Bütüncül modellerde kullanılan kavramlar
? Bütüncül modellerde kullanılan teknik ve yöntemler
? Çeşitli sorun alanlarında bütüncül modellerin etkililiği
? Vak?a Sunumları
? Kuramların değerlendirilmesi
 
KaynaklarEvans, K. R. & Gilbert, M. C. (2012). Bütüncül Psikoterapiye Giriş. İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
Lazarus, A. (1989). The Practice of Multimodal Therapy: Sistematic, Comprehensive and Effective Psychotherapy. Baltimore, Maryland: The Johns Hopkins University Press.
Prochaska, J. O. & Norcross, J. C. (2010). Systems od Psychotherapy: A Transtheoretical Analysis. Belmont CA: Brooks/Cole Gengage Larning.
Ryle, A. & Kerr, I. B. (2002). Introducing Cognitive-Analytic Therapy: Principles and Practice. New York: John Wiley & Sons. Inc.
Wachtel, P. L. (2013). Terapinin Dili. İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları.
Wachtel, P. L. (2011 .) İlişkisel Kuram ve Psikoterapi Uygulamaları. İstanbul: Litera Yayıncılık.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaPsikoterapide Bütünleşmenin Tarihi
2. HaftaPsikodinamik Psikoterapiler-Güncel Eğilimler
3. HaftaPsikodinamik Psikoterapiler-Güncel Eğilimler
4. HaftaBilişsel Davranışçı Psikolojik Danışma Kuramları
5. HaftaVaroluşçu Psikolojik Danışma
6. HaftaOrtak Faktörler Yaklaşımı, İlişkide Merkezi Çatışma Teması (L. Luborsky)
7. HaftaTeknik Eklektisizm - Çok Boyutlu Psikoterapi (A. Lazarus)
8. HaftaTeorik Bütünleşme (J. C. Norcross)
9. HaftaI. Ara sınavı-1
10. HaftaTransteorik Yaklaşım (J. O. Prachaska)
11. HaftaDöngüsel Psikodinamik ve Bütüncül İlişkisel Psikoterapi (P. Wachtel)
12. HaftaBilişsel Analitik Terapi (Anthony Ryle)
13. HaftaBirleştirilmiş Psikoterapi (J. Magnavita)
14. HaftaPlan Analizi (K. Grawe and F. Caspar)
15. Hafta---
16. HaftaGENEL SINAV

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1415
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1460
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama23060
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi15050
Genel sınava hazırlanma süresi19292
Toplam İş Yükü32179300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyebilir.   X 
2. Bireysel ve grupla psikolojik danışmada kendi tarzını geliştirebilir.    X
3. Alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir.   X 
4. Bireysel, grup, çift ve aile terapisi etkinliklerine süpervizyon verebilir.   X 
5. Bağımsız bir araştırmacı olacak derecede bilimsel yöntem, teknik ve etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir.    X
6. Alan becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular    X
7. Bireysel ve grup danışma becerilerini ileri düzeyde uygulayabilir ve öğretebilir.   X 
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun programları ve projeleri hazırlayıp uygulayabilir.    X
9. Psikolojik danışma ve rehberlik programlarını/müdahalelerini ve araştırma projelerini yürütecek ekiplerde yer alır ve etkili liderlik becerileri gösterir.     X
10. Edindiği derin ve kapsamlı bilgi ve tecrübeyi sentezleyerek uygulamalarında kendi özgün tarzını oluşturur.    X
11. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri kişisel ve profesyonel yaşamında bütünleştirir.    X
12. Alanındaki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projeleri hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar.    X
13. Alanının ulusal ve uluslararası literatürüne akademik yayınlarla katkıda bulunur.    X
14. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği kurar.    X
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü C1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ve beraber çalıştığı paydaşlarla iletişim kurar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek