PDR780 - PSİKOLOJİK DANIŞMADA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIMLAR
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMADA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIMLAR | PDR780 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rol Oynama/Dramatize Etme Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Meliha Tuzgöl Dost | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin psikolojik danışma kuramlarını felsefi, kuramsal veya teknik açısından birleştiren, psikolojik danışmaya bütüncül yaklaşan, eklektik, birleştirici, ortak faktör yaklaşımlı, asimilatif psikolojik danışma yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve böylece kendi psikolojik danışma tarzlarını bulmalarına yardımcı olmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ? Bütüncül yaklaşımların başlangıcı ve tarihi ? Önemli bütüncül (integrative) psikolojik danışma modelleri ? Bütüncül modellerde kullanılan kavramlar ? Bütüncül modellerde kullanılan teknik ve yöntemler ? Çeşitli sorun alanlarında bütüncül modellerin etkililiği ? Vak?a Sunumları ? Kuramların değerlendirilmesi | |||||
Kaynaklar | Evans, K. R. & Gilbert, M. C. (2012). Bütüncül Psikoterapiye Giriş. İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları. Lazarus, A. (1989). The Practice of Multimodal Therapy: Sistematic, Comprehensive and Effective Psychotherapy. Baltimore, Maryland: The Johns Hopkins University Press. Prochaska, J. O. & Norcross, J. C. (2010). Systems od Psychotherapy: A Transtheoretical Analysis. Belmont CA: Brooks/Cole Gengage Larning. Ryle, A. & Kerr, I. B. (2002). Introducing Cognitive-Analytic Therapy: Principles and Practice. New York: John Wiley & Sons. Inc. Wachtel, P. L. (2013). Terapinin Dili. İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Yayınları. Wachtel, P. L. (2011 .) İlişkisel Kuram ve Psikoterapi Uygulamaları. İstanbul: Litera Yayıncılık. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Psikoterapide Bütünleşmenin Tarihi |
2. Hafta | Psikodinamik Psikoterapiler-Güncel Eğilimler |
3. Hafta | Psikodinamik Psikoterapiler-Güncel Eğilimler |
4. Hafta | Bilişsel Davranışçı Psikolojik Danışma Kuramları |
5. Hafta | Varoluşçu Psikolojik Danışma |
6. Hafta | Ortak Faktörler Yaklaşımı, İlişkide Merkezi Çatışma Teması (L. Luborsky) |
7. Hafta | Teknik Eklektisizm - Çok Boyutlu Psikoterapi (A. Lazarus) |
8. Hafta | Teorik Bütünleşme (J. C. Norcross) |
9. Hafta | I. Ara sınavı-1 |
10. Hafta | Transteorik Yaklaşım (J. O. Prachaska) |
11. Hafta | Döngüsel Psikodinamik ve Bütüncül İlişkisel Psikoterapi (P. Wachtel) |
12. Hafta | Bilişsel Analitik Terapi (Anthony Ryle) |
13. Hafta | Birleştirilmiş Psikoterapi (J. Magnavita) |
14. Hafta | Plan Analizi (K. Grawe and F. Caspar) |
15. Hafta | --- |
16. Hafta | GENEL SINAV |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 15 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 14 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 30 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 92 | 92 |
Toplam İş Yükü | 32 | 179 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyebilir. | X | ||||
2. Bireysel ve grupla psikolojik danışmada kendi tarzını geliştirebilir. | X | ||||
3. Alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir. | X | ||||
4. Bireysel, grup, çift ve aile terapisi etkinliklerine süpervizyon verebilir. | X | ||||
5. Bağımsız bir araştırmacı olacak derecede bilimsel yöntem, teknik ve etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir. | X | ||||
6. Alan becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular | X | ||||
7. Bireysel ve grup danışma becerilerini ileri düzeyde uygulayabilir ve öğretebilir. | X | ||||
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun programları ve projeleri hazırlayıp uygulayabilir. | X | ||||
9. Psikolojik danışma ve rehberlik programlarını/müdahalelerini ve araştırma projelerini yürütecek ekiplerde yer alır ve etkili liderlik becerileri gösterir. | X | ||||
10. Edindiği derin ve kapsamlı bilgi ve tecrübeyi sentezleyerek uygulamalarında kendi özgün tarzını oluşturur. | X | ||||
11. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri kişisel ve profesyonel yaşamında bütünleştirir. | X | ||||
12. Alanındaki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projeleri hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar. | X | ||||
13. Alanının ulusal ve uluslararası literatürüne akademik yayınlarla katkıda bulunur. | X | ||||
14. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği kurar. | X | ||||
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü C1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ve beraber çalıştığı paydaşlarla iletişim kurar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek